«آن: به دِری خوش آمدید»؛ داستان یک شهر عجیب و پرماجرا
در فیلمنت نیوز بخوانید
به گزارش فیلمنت نیوز، سریال «آن: به دِری خوش آمدید» (IT: Welcome to Derry) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی محصول پلتفرم نمایش خانگی HBO در ژانر فراطبیعی ترسناک است که اندی موسکیتی، باربارا موسکیتی و جیسون فاکس توسعهدهندگان اثر هستند که فیلمنامه اثر، اقتباسی از رمان مشهور «آن» نوشته استفن کینگ منتشرشده در سال ۱۹۸۶ به شمار میرود و پیشدرآمدی بر دو فیلم سینمایی «آن» و «آن: بخش دوم» به کارگردانی اندی موسکیتی است.
تیلور پیج، جووان آدپتو، کریس چاک، جیمز ریمار، استیفن رایدر، کلارا استاک، آماندا کریستین، مایکل کریم فیدلر و بیل اسکارشگورد بازیگران «آن: به دِری خوش آمدید» هستند که در هشت قسمت، به کندوکاو در ریشههای ظهور و پیدایش پِنی وایز دلقک ترسناک در شهر دِری در ایالت مِین در سال ۱۹۶۲ میپردازد.
در خلاصه داستان اثر چنین آمده است: «روایت وقایعی عجیب و فراطبیعی در سال ۱۹۶۲ است که منجر به پیدا شدن دلقکی ترسناک به نام پنی وایز شد، دلقکی که رعب و وحشت زیادی در جامعه کوچک محل زندگیاش ایجاد کرد.»
«آن: به دِری خوش آمدید» در فیلمنت
مهمترین نکته درباره سریال «آن: به دِری خوش آمدید» این است که برخلاف دو فیلم سینمایی پیشین راجع به پنی وایز، اینجا دیگر حضور این دلقک در شهر دِری اتاق خارق عادت شهر نیست بلکه تمام شهر ماهیتی خارق عادت و عجیب و غریب پیدا میکند و این امر، در سکانسهای سوار شدن مَتی در ماشین خانواده آدمخوار برملا میشود و سخنانی که فیل مالکین از معدود دوستان متی پس از گمشدن وی راجع به آزمایشهای مرتبط با وجود آدم فضاییها روی زمین میگوید.
در ادامه باید گفت، در برخی موارد، قاتلان سریالی در شهری ظهور میکنند که هیچ نسبتی با جرم و جنایت نداشته است و آنها، تافته جدابافته مردم آن شهر محسوب میشوند در نتیجه با اینکه یک تراژدی در شهر رخ داده است، چنین موضوعی همهگیر نبوده در صورتی که هنگامی که تابلوی شهر دِری در «آن: به دِری خوش آمدید» با نمایش سکنات خانواده آدمخوار به هم گره میخورند، نشان از یک همهگیری دارد همانند آنچه که راجع به ساکنان آدمکش و بیرحم جهشیافته منطقه کذایی متاثر از آزمایشهای اتمی دولت ایالات متحده آمریکا در فیلم سینمایی «تپهها چشم دارند» به کارگردانی الکساندر آخا براساس فیلم کالت وحشت مشهور به همین نام ساخته وس کریون در سال ۱۹۷۷ به وقوع میپیوندد از اینرو هر لحظه شهر مترصد یک اتفاق فاجعهبار و خارق عادت است و این مهمترین تفاوت سریال با «آن» و «آن: بخش دوم» به شمار میرود.
نکته دیگر درباره زمان حمله پنی وایز و بازه زمانی ۲۷ ساله است که برای آغاز حملهها به کودکان شهر در نظر گرفته شده است. از نکات بارز راجع به قاتلان سریالی دورانی است که آنها برای مدتی دست از کشت و کشتار مردم بیگناه برمیدارند زیرا زندگی شان حالتی نرمال میگیرد و نیازی به ارضای نیازهایشان با قتل دیگران نمیبینند بنابراین وارد یک دوره سکون میشوند و این فاصله زمانی ۲۷ ساله بین زمان آغاز دوباره قتلها میتواند مصداقی از چنین ویژگی شخصیتی قاتلان سریالی باشد.
تغذیه پنی وایز از تروماهای کودکان در «آن: به دِری خوش آمدید»
پنی وایز از تروماهای کودکان تغذیه میکند و آنها را همانند فیلم سینمایی «کابوس در خیابان اِلم» ساخته وس کریون در واقعیتی اسیر میکند که خیالی بیش نیست؛ خیالی که از یک خلا در زندگی کودکان به اشکال مختلف نشات میگیرد و برای یکی، مرگ دردناک پدر، برای دیگری نامرئی بودن و غیره و غیره است و صادق هدایت نویسنده صاحب نام ایرانی در کتاب «بوف کور» به زیباترین شکل آنها را توصیف میکند: «در زندگی زخمهايی هست كه مثل خوره در انزوا روح را آهسته میخورد و میتراشد. اين دردها را نمیشود به كسی اظهار كرد چون عموما عادت دارند كه اين دردهای باورنكردنی را جزو اتفاقات و پيش آمدهای نادر و عجيب بشمارند و اگر كسی بگويد يا بنويسد مردم بر سبيل عقايد جاری و عقايد خودشان سعی میكنند آن را با لبخند شكاک و تمسخرآميز تلقی كنند زيرا بشر هنوز چاره و دوایی برايش پيدا نكرده و تنها داروی فراموشی توسط شراب و خواب مصنوعی به وسيله افيون و مواد مخدره است. ولی افسوس كه تأثير اين گونه داروها موقت است و پس از مدتی به جای تسكين بر شدت درد میافزايند.»
بازگشت دیک هالوران غیبگو در «آن: به دِری خوش آمدید»
در سریال «آن: به دِری خوش آمدید» بازگشتی به شخصیت داستانی محبوب خلق شده با دستان پرتوان استیفن کینگ با توانایی غیب گویی در فیلم سینمایی «درخشش» ساخته استنلی کوبریک با نام دیک هالوران خواهیم داشت که اسکاتمن کرادرز در اثر نقش او را ایفا میکرد و سپس در «دکتر اِسلیپ» به کارگردانی مایک فلاناگان با نقشآفرینی کارل لامبلی احیا شد و حالا، دیک هالوران در کالبد کریس چاک تجلی یافته است. حضوری که اندی موسکیتی از توسعهدهندگان اثر راجع به دلیل وجود او در خط داستانی «آن: به دِری خوش آمدید» در گفتگو با مجله TV Insider خاطرنشان کرد: «برای ما، ابهامی وجود نداشت. دیک، شخصیتی معرکه است و نه فقط به علت اینکه در «درخشش» حضور داشته است بلکه به سبب اینکه قدرت او به خط داستانی اثر عمق میبخشد.»
«آن: به دِری خوش آمدید» با تمرکز بر اثبات اینکه هنک گروگن قاتل نیست در دنیای داستانی اثر، نمایش گهگاه تروماهای کودکان و روایت یک داستان کلیشهای که کودکان به رازی عظیم دست مییابند و برای قانع کردن بزرگترها ادله کافی ندارند، باعث میشود اغلب دقایق هر قسمت، روندی کُند و یکنواخت را از سر بگذراند و عاری از تعلیق مناسب برای پیگیری هر قسمت باشد.
همچنین، نمایش ندادن پنی وایز و غیبت او در چهار قسمت عرضهشده، امری مرسوم در اثری متعلق به ژانر ترسناک و فراطبیعی نیست زیرا در ژانر وحشت، فعالیت موجود ترسناک چیزی است که مخاطب را در تعلیق نگهمیدارد که هر لحظه، چهارچشمی اطرافش را بپاید تا سر وقت خودش نرسد. ضمن اینکه در آثار مرتبط به امور فراطبیعی، این امر فراطبیعی هر چه که میگذرد، جامعیت پیدا میکند و کسانی را که در بند آنها نیستند را در بر میگیرد در صورتی که در «آن: به دِری خوش آمدید» با پخش قسمتهای جدید، ترسها بیش از پیش به امری ذهنی برای هر کاراکتر تبدیل میشود و این ذهنی شدن و راهکار استفاده از قرص آرامبخش برای مقابله با تروماها، تعلیق متناسب با ژانر را از بین میبرد و امکان ادامه همذاتپنداری تماشاگر را با اثر را سلب میکند. وحشت در سینما با عینیت و ایجاد احساس خطر همیشگی برای بینندگان تجسم مییابد و اگر این امر فقط به ذهن شخصیتها محدود شود و گزندی به تماشاگر نرساند، تماشاگر که در صندلی امن سینما و خانه خودش نشسته است، دلیلی برای خوف نخواهد داشت.
«آن: به دِری خوش آمدید» شروع امیدوارکننده داشت و با گذشت هر قسمت، در حال دامن زدن به ناامیدی هواداران یک مجموعه سینمایی است که روزگاری با فیلمهای سینمایی مرتبط با «آن»، تجربه ترس واقعی را از سر گذراندند.
فرزاد جمشیددانایی
