نگاهی به سه قسمت نخست سریال «افعی تهران»
افعی تهران چه ارتباطی با آرمان بیانی دارد؟
به گزارش فیلمنت نیوز، سه قسمت از سریال افعی تهران محصول اختصاصی فیلمنت گذشته و حالا میتوان اظهارنظر دقیقتری درباره روند روایت داستان و دیگر موضوعات پیرامونی داشت، هرچند که هنوز برای قضاوت نهایی درباره کلیت سریال خیلی زود است.
«افعی تهران» در این سه قسمت نشان داده که قصه پر و پیمانی دارد و برای وقت مخاطب ارزش قائل است. هماهنگی سامان مقدم در جایگاه کارگردان و پیمان معادی در کسوت نویسنده که پیش از این نیز در فیلم «کافه ستاره» با هم همکار بودند، حاکی از این مهم است که پلاتکلی داستان با خردهپیرنگهای متعدد و متنوعی همراه است که مانع از ملال و خستگی مخاطبان میشود.
مخاطب در ابتدا با زندگی شخصی و خانوادگی آرمان بیانی مواجه میشود و قرار است به این واسطه اطلاعات دقیقتر و جزئیتری درباره شخصیت آرمان به تماشاگر داده شود. آرمان از همسر سابقش الهه با بازی آزاده صمدی جدا شده اما همچنان ارتباط این دو به واسطه پسر کوچکشان ادامه دارد؛ به نظر نمیرسد که پای آزاده صمدی با وجود طلاق از آرمان به این زودی از سریال قطع شود. سحر دولتشاهی یکی دیگر از شخصیتهای مهم سه قسمت اول سریال است که به دلیل ارتباط نزدیک با آرمان در جایگاه روانشناس و مواجهه با جزئیات زندگیاش، نقش مهمی در سریال برعهده دارد و شائبههای ارتباط عاطفی او با آرمان نیز وجود دارد. آرمان در این میان با زنهای دیگری نیز در ارتباط است که گمانههایی درباره زنباره بودن و اختلالات روانی و عاطفی را در او تقویت میکند. پسر آرمان کاراکتر مهم دیگری است که از قسمت اول با او همراه است و اتفاقا یکی از بخشها و امتیازات سریال، به ارتباط عاطفی و پدر و پسری آرمان و فرزندش مربوط میشود، رابطهای که برخی جاها خیلی سرد و خصمانه است و گویی از یک رابطه پدر پسری عادی عقبتر و غیرعادیتر است. در قسمتهای ابتدایی، خبر فوت پدر آرمان به او داده میشود و به این واسطه نیز شاهد برخورد غیرعادی و سرد او با این اتفاق هستیم، ارتباطی که با فلشبکهایی به عقب این رابطه را پررنگتر و برجستهتر میکند و توجه مخاطب را به این واسطه به روحیات و خلقیات آرمان معطوف میکند.
دلالیسم هنری و خردهپاهای هنر هفتم
بُعد دیگر روایت سریال «افعی تهران» به حرفه و شغل آرمان بیانی مربوط میشود. او یک منتقد و مدرس سینما است که قصد دارد اولین فیلم سینمایی خود را بر پایه یک داستان واقعی از یک رخداد جنایی معاصر کارگردانی کند. حرفه سینمایی آرمان باعث شده که وجوه پشتپردهای از جریان نقد فیلم، ارتباط منتقدان، مافیای سینمایی، دلالیسم هنری و خردهپاهای هنر هفتم را مشاهده کنیم که شاید پیش از این کمتر به این وجوه سینمایی دقت شده و آن را به تصویر درآورده باشند. مدرس بودن آرمان نیز علاوه بر نشان دادن برخی جزئیات رفتاری او، قرار است برخی مناسبات رفتاری و فرهنگی آموزشگاههای سینمایی را نشان مخاطبان دهد و به این واسطه نگاهی انتقادی به وضعیت اینگونه دفاتر سینمایی و جایگاه آنها در شکلگیری فیلمها شود.
وجه دیگر قصه سریال «افعی تهران» به ماجرای یک قاتل زنجیرهای مربوط میشود که به افعیتهران معروف است و قرار است ماجرای فیلم آرمان بیانی، دراماتیزه کردن قصه قاتل و قتل افعی تهران(قاتل زنجیرهای) باشد. در این میان و در ادامه افشاگریهای سینمایی سریال، موضوع محدودیتهای فیلمسازی، سانسور و کجسلیقگیهای برخی عوامل بالاسری نیز به چالش کشیده میشود. اما به نظر میرسد خط اصلی سریال «افعی تهران»، ماجرای جنایی قاتل سریالی است که به تدریج و در اثنای زندگی شخصی آرمان با آن مواجه میشویم.
گمانهزنی و درگیری مخاطب با سوژه
از همین حالا و با پایان قسمت سوم سریال، گمانهزنیها در مجازی در ارتباط با قاتل سریال در حال شکلگیری و وایرال شدن است. حضور مریلا زارعی در آخرین سکانس قسمت سوم و نگاه ممتد و معنادار به آرمان، شائبههای زیادی را درباره ارتباط قاتل دستگیرشده با آرمان بیانی به وجود آورده است. حتی برخی کانالهای تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و یوتویوبرها از قاتل بودن خود آرمان به دلیل مشکلات روانی و اختلالات عصبی که از بچگی درگیرش بوده، حکایت دارد. در هر صورت این حجم از گمانهزنیها بیش از هر چیز به درگیری مخاطبان با سریال و جذابیت قصه معمایی آن اشاره دارد.
در ادامه چند دلیل برای تماشای ادامه سریال «افعی تهران»ارائه شده است:
- بازیگران: انتخاب بازیگران محبوبی چون پیمان معادی، سحردولتشاهی در کنار مریلا زارعی، پژمان جمشیدی و آزاده صمدی برای مخاطبان ایرانی که بازیگر ایرانی برایشان از اولیتهای مهم سریال بینی است، عامل مهمی برای دنبالکردن داستان سریال است. اضافه بر آن، قدرت بازیگری این افراد علاوه بر محبوبیتآنها باعث میشود که این رغبت دو چندان شود.
- قصه معمایی: تریلرهای معمایی از محبوبترین و پرطرفدارترین گونههای سریال در همه دنیا هستند که تعداد آنها در نمایش خانگی به تعداد انگشتان دست نمیرسد. محبوبیت زائدالوصف و نبود نمونههای مشابه باعث شده که مخاطبان ایرانی، عطش بیشتری برای تماشای این مجموعه داشته باشند.
- جسارت و خلاقیت: نشان دادن برخی پشتپردههای سینمایی و چالشهای اجتماعی در سریال «افعی تهران» باعث شده که مخاطبان برای تماشای آن توجیه شوند و صرافت تماشای آن و همراهی با شخصیتها را از دست ندهند. حضور شخصیتهای محافظهکار و فقدان ماجراهای حاشیهای، فضا را برای افشاگری و برخی حواشی جنجالی سریال «افعی تهران» فراهم کرده است.
- ریتم و فضاسازی مناسب: «افعی تهران»، سریال خوش ریتمی است و این اتفاق از فیلمنامه معادی و کارگردانی مقدم نتیجه شده است. در زمانهای که سریالهای کند و زیادهگوی تلویزیونی و حتی نمایش خانگی، فضای پلتفرمها را فرا گرفته، این سریال توانسته با اتکا به همکاری دو چهره سینمایی امتحان پس داده، داستان خود را با جذابیت و بدون لکنت پیش ببرند.
- وجوه جامعهشناسانه و روانشناسانه: «افعی تهران» برای آن دسته از مخاطبانی که دنبال پیام و فلسفه و محتوا هستند نیز انتخاب درستی است و این دسته از مخاطبان نیز میتوانند علاوه بر سرگرم شدن، از وجوه روانشناسانه و جامعهشناسانه سریال بهره ببرند. واکاوی کودکی آرمان به عنوان یکی از مهمترین مقاطع زندگی هر انسان، ارتباط آرمان با پسرش و مطرح کردن برخی واقعیتهای اجتماعی از جمله درونمایههای سریال برای این دسته از مخاطبان است که سریالها و فیلمهای سینمایی را به صرف سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت تماشا نمیکنند.
محمد تقیزاده
بیشتر بخوانید
چالش نفسگیر مریلا زارعی در افعی تهران
«افعی تهران» غافلگیرکننده در گام اول
«افعی تهران»؛ شکل استاندارد سریالسازی
۵ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
فیلم تو قسمت های نهم و دهم طوری جلو رفته که بیننده با خیال جمع فکر کنه آرمان خودش افعی تهرانه .. خدا کنه که اینطوری نباشه اما هست
خدا کنه برخلاف حدس اکثر بیننده ها آرمان قاتل نباشه و داستان یجور دیگه تمام بشه .
این قسمت ۱۴ اخرش بود و طبق اتفاقاتی که تو بچگیش داشت انگیزه قتل زیادی رو داشت و طبق اخرین صحنه فیلم اون گدر مرضيه رو کشت
خداکنه آرمان افعی تهران نباشههه خیلی بد میشه
نفهمیدیم مریلا زارعی چرا قتل هارو گردن گرفت نسبتش با ارمان چی بود