نگاهی به کارنامه نیکنژاد در آستانه پخش «از یاد رفته»
برزو نیک نژاد؛ فیلمنامهنویس-کارگردان موفق
به گزارش فیلم نت نیوز، یکی از دغدغههای همیشگی فیلمنامه نویسها در سراسر جهان، نشستن روی صندلی کارگردانی است چراکه همیشه بابت بازنویسیهای فیلمنامه به دست فیلمسازها گلایهمند بوده و آن را با نوشته خود در مغایرت میبینند گاه جزیی و گاه کلی که البته هم چندان دور از واقعیت نبوده و از این بابت میتوان برای نویسندگان حقی قائل شد به همین دلیل هم هرگاه فرصتی دست داده است، کارگردانی را به شیوه آزمون و خطا انجام دادهاند که گاه خوب از آب درآمده و گاه ناامیدکننده بوده اند. فیلمنامهنویسان وطنی هم از این قاعده مستثنی نبوده و در این زمینه تلاشهایی کردهاند که برزو نیکنژاد یکی از آنها به حساب میآید. او که پیش از این سریال «آفتاب پرست» را برای فیلمنت ساخته و سال گذشته نیز سریال موفق و پربیننده «مرداب» را از طریق همین پلتفرم در اختیار مخاطبان قرار داده به زودی با سریال «از یاد رفته» که سومین همکاری او با فیلمنت محسوب میشود، به عرصه رقابتی پلتفرم ها بازمیگردد.
ناخواسته
نخستین ساخته سینمایی نیکنژاد، ملودرامی جادهای است که در زمره فیلمهای ارزان و مستقل قرار میگیرد. با محوریت جوان طلبهای که برای تامین هزینههای زندگی، از قم به تهران مسافر میزند و در یکی از سفرهای خود با دو زن از دو طبقه متفاوت همراه میشود که هر کدام زندگی خاص خود را دارند. «ناخواسته»، فیلمنامهای کلاسیک با نقاط عطف مشخص دارد که در آن اندک شخصیت ها نقشی کلیدی در پیشبرد داستان دارند. مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی و مهتاب کرامتی به عنوان بازیگران اصلی، از نقاط قوت کار به حساب میآیند. همچنین نمیتوان به پایان بندی خوب آن اشاره نکرد که نشان از هوش و ریزبینی نیکنژاد در کارگردانی دارد.
زاپاس
بخش مهمی از کمدیهای موفق سینمای ایران را آثاری تشکیل میدهد که قصه آن در فضای خارج از تهران میگذرد. نیکنژاد هم در «زاپاس» از این فرمول آشنا به خوبی بهره گرفته و قصه شیرین خود را که راوی آن پسری کم سن و سال است، روایت میکند. ترکیبی از کمدی موقعیت و کمدی کلامی که گاه به دیالوگهای پینگپنگی جذابی ختم میشود؛ بهرهگیری از بازیگران شناخته شده و حرفهای که در عین حال شناخت مناسبی هم از کمدی دارند، برگ برنده برزو نیکنژاد در «زاپاس» به حساب میآیند. از جواد عزتی، امیر جعفری و احمد مهرانفر تا ریما رامینفر و شبنم مقدمی که به خوبی با نقشهایشان جفت و جور شدهاند.
دردسرهای عظیم
یکی از موفقترین کارهای تلویزیونی نیکنژاد که براساس فرمولی آشنا و امتحان پسداده در قالب ملودرام شکل گرفته است «دردسرهای عظیم» است؛ قصه مردی جوان که پس از استخدام به عنوان راننده حمل مردگان در یکی از ماموریتهای خود به مشکلی بزرگی خورده و متوفی ناپدید میشود! در ادامه، رگههای کمدی بر ملودرام کار غلبه کرده و شوخیهای زیادی شکل میگیرد که برای مخاطب جذاب به نظر میرسد. در عین حال، «دردسرهای عظیم» پر از شخصیتهای مختلف و داستانکهایی است که قصه را در عرض گسترش میدهند. همچنین سریال، بسیار متکی بر بازیگران نقشهای اصلی خود از جواد عزتی و مهدی هاشمی تا الناز حبیبی و مریم سعادت است که از نقاط قوت سریال به حساب میآیند.
دوزیست
سومین ساخته سینمایی برزو نیکنژاد که یک ملودرام اجتماعی به حساب می آید و قصه زندگی آدمهای تک افتادهای را که گوشهای از یک گاراژ متروک زندگی میکنند، روایت می کند. «دوزیست» با تکیه بر شخصیتهای متعدد که به نوعی زندگیشان به یکدیگر گره خورده آغاز شده و با ورود یک زن به آنجا زندگی آنها نیز تحت الشعاع آن قرار میگیرد. نیکنژاد در طراحی شخصیتها از ترکیب تیپ و تیپ-شخصیت بهره گرفته و قصه پرکششی را خلق کرده که در یک سوم پایانی به اوج میرسد. دوزیست از آن دسته ملودرامهای اجتماعی است که تلخیاش ته ذهن تماشاگران خود رسوب میکند. نیکنژاد در اینجا هم بازیگران سرشناسی را دورهم جمع کرده و از آن به عنوان برگ برنده خود سود جسته است؛ از جواد عزتی و هادی حجازیفر در نقشی به شدت متفاوت تا پژمان جمشیدی، الهام اخوان، ستاره پسیانی و سعید پورصمیمی که این آخری در اندک دقایق حضورش درخششی چشمگیر دارد.
آفتابپرست
نیک نژاد در نخستین تجربه همکاری خود با فیلمنت سراغ ژانر کمدی رفته و قصه دو خلافکار خردهپا به نامهای جمال و منوچهر را به تصویر کشیده است. جمال پس از آزادی با خواهر منوچهر آشنا شده و با هویتی جعلی مسیر تازهای را پیش میگیرد. نیکنژاد در اینجا از عنصر تصادف که در ژانر کمدی کاربرد زیادی هم دارد، به خوبی بهره گرفته و او را در مسیری مخالف با آنچه که هست قرار میدهد. جمال در جریان زورگیری از یک مفصد اقتصادی به نام مشفقی زخمی شده و مشفقی هم در تعقیب و گریز با پلیس کشته میشود. جمال ملقب به جمال پورشه در بیمارستان میفهمد که رسانهها او را به عنوان قهرمان ماجرا فرض کرده و حال میتواند از این موقعیت به نفع خود استفاده کند. پژمان جمشیدی در نقش جمال به خوبی این شخصیت تیپیکال را از کاردرآورده و در کنار حمید آذرنگ تیم دونفره خوبی را شکل داده است. باران کوثری هم در تجربهای متفاوت در کنار آنها قرار گرفته و تیم بازیگران کار را تکمیل کرده است. نیکنژاد در «آفتابپرست» توانسته کمدی سرگرم کنندهای را برای مخاطبان فیلمنت بسازد.
مرداب
«مرداب» یکی از موفقترین سریالهای شبکه نمایش خانگی است که قصه پروپیمان و پیچیدهای دارد و با تکیه بر خلق معما شکل گرفته و پیش میرود. نیکنژاد از فرمول ژانر معمایی-جنایی در «مرداب» بهره گرفته و به خوبی آن را گسترش داده است. در عین حال، داستانکهای متعددی را خلق کرده و از آن برای پیشبرد داستان خود بهره گرفته است. در پرداخت شخصیتها هم ظرافتهای بسیار به کار رفته و برخی از آنها همچون ایرج، آفاق و شکیب فوقالعاده از کاردرآمدهاند به ویزه شکیب که نمادی تمام عیار از شر بوده و کاملا مهیب به نظر میرسد. گروه بازیگران «مرداب» هم به سیاق ساختههای پیشین نیکنژاد، کاملا شناخته شده و متعلق به بدنه سینمای حرفهای هستند که از میان آنها شهرام حقیقتدوست، امیر جعفری و پانته آ پناهیها کاملا با نقشهای خود عجین شدهاند. مرداب از معدود سریالهای بیست قسمتی پلتفرمی سالهای اخیر است که ریتم خود را از ابتدا تا انتها به خوبی حفظ کرده و تماشاگر خود را به هیچ وجه خسته نمیکند.
محمد جلیلوند