روزنامهنگاری از آن شغلهایی است که سینما روی آن متمرکز شده و تاکنون تعداد زیادی فیلم و سریال درباره این شغل و چالشهای ساخته شده که اغلب آنها آثار قابل قبولی هستند.
بهگزارش فیلمنت نیوز، شغل خبرنگاری همیشه در سینما موضوعی جذاب بوده چراکه این حرفه در مرز میان حقیقت و قدرت قرار دارد. فیلمها و سریالهایی که به این موضوع میپردازند، نهتنها چالشهای روزنامهنگاری را نشان میدهند، بلکه تاثیر رسانه بر جامعه و سیاست را نیز بررسی میکنند. از افشاگریهای تاریخی گرفته تا پشتصحنه پرتنش اتاقهای خبر، این آثار تصویری واقعی و گاه دراماتیک از خبرنگاری ارائه میدهند.
در این فهرست، به تعدادی از بهترین فیلم درباره خبرنگاران میپردازیم.
«همه مردان رئیسجمهور» (All the President’s Men – 1976)

کارگردان: آلن جی پاکولا (Alan J. Pakula)
بازیگران: داستین هافمن، رابرت ردفورد، جیسون روباردز
یکی از بهترین فیلمهای تاریخ درباره روزنامهنگاری تحقیقی که رسوایی واترگیت و نقش دو خبرنگار واشنگتن پست در افشای آن را روایت میکند. فیلم با ریتمی سریع و نفگیر نشان میدهد که چگونه خبرنگاران با سرسختی و دقت، حقیقت را از میان دروغهای سیاسی بیرون میکشند. بازیهای درخشان و فضای پرتعلیق، آن را به اثری الهامبخش برای هر روزنامهنگار تبدیل کرده است. از اینجا تماشا کنید.
«شیرهایی برای برهها» (Lions for Lambs – 2007)

کارگردان: رابرت ردفورد (Robert Redford)
بازیگران: تام کروز، مریل استریپ، رابرت ردفورد
فیلمی سیاسی-ژورنالیستی که سه روایت موازی را دنبال میکند: گفتوگوی یک سناتور با یک خبرنگار، تلاش یک استاد دانشگاه برای آگاهسازی دانشجویانش و ماموریتی مرگبار در افغانستان که هر سه با گرههای داستانی به هم وصل میشوند. «شیرهایی برای برهها» رسانه را به چالش میکشد و نقش خبرنگاران در روایت حقیقت یا تقویت پروپاگاندا را زیر ذرهبین میبرد. با بازیهای درخشان و دیالوگهای تیز، فیلم بیننده را به تفکر درباره مسئولیت رسانه و سیاستمداران وامیدارد. از اینجا تماشا کنید.
«فراست/نیکسون» (Frost/Nixon – 2008)

کارگردان: ران هاوارد (Ron Howard)
بازیگران: فرانک لانجلا، مایکل شین، سام راکول
یک درام تاریخی درباره مصاحبه مشهور دیوید فراست با ریچارد نیکسون، رئیسجمهوری که پس از رسوایی واترگیت مجبور به استعفا شد. فیلم بهشکلی جذاب نبردی روانی میان یک خبرنگار و یک سیاستمدار را به تصویر میکشد؛ جایی که فراست تلاش میکند نیکسون را به اعتراف وادار کند و یک کلاس درس مصاحبه برای همه است. از اینجا تماشا کنید.
«شبکه» (Network – 1976)

کارگردان: سیدنی لومت (Sidney Lumet)
بازیگران: پیتر فینچ، فای داناوی، رابرت دووال، ویلیام هولدن
یک شاهکار بیزمان درباره فساد رسانهای و عطش تلویزیون برای جلب مخاطب، حتی به بهای حقیقت است. داستان حول یک مجری تلویزیونی میچرخد که پس از فروپاشی عصبی، به یک پدیده رسانهای تبدیل میشود. فیلم با دیالوگهای کوبنده به نقد بیرحمانه صنعت خبر و تبدیل شدن آن به یک تجارت سرگرمکننده میپردازد. بازی فینچ در نقش مجری عصیانگر، همراه با مونولوگ مشهور «دیگه تحمل ندارم!» از لحظات فراموشنشدنی فیلم است. «شبکه» هنوز هم تیزبینانهترین نقد بر دنیای رسانه و تلویزیون محسوب میشود. از اینجا تماشا کنید.
«مسافر» (The Passenger – 1975)

کارگردان: میکل آنجلو آنتونیونی (Michelangelo Antonioni)
بازیگران: جک نیکلسون، ماریا اشنایدر، استیون برکوف
یک درام فلسفی درباره هویت، حقیقت و ماهیت خبرنگاری که داستان یک روزنامهنگار را روایت میکند که بهطور اتفاقی هویت یک مرد مرده را میپذیرد. فیلم با روایت آرام و مینیمالیستی خود، پرسشهای عمیقی درباره مسئولیت خبرنگاران برابر حقیقت مطرح میکند. نیکلسون در یکی از متفاوتترین نقشهایش، تصویری از گمگشتگی و سرخوردگی را به نمایش میگذارد. فیلمبرداری شاعرانه آنتونیونی و پایانبندی فراموشنشدنی آن، «مسافر» را به یکی از تاملبرانگیزترین فیلمهای سینمایی درباره خبرنگاری تبدیل کرده است. از اینجا تماشا کنید.
«خبرنگار» (The Journalist – 2022)

کارگردان: میچیتو فوجی (Michihito Fujii)
بازیگران: یونا ناکامورا، ریوکو یوشیئوکا، هیتوشی تاکهئوچی
این سریال که بر اساس فیلم موفقی به همین نام (۲۰۱۹) ساخته شده، یکی از مهمترین آثار تلویزیونی ژاپن درباره فساد سیاسی و قدرت رسانه است. داستان حول محور آنا ماتسودا، یک خبرنگار مستقل، میچرخد که برابر دروغهای دولتی و سانسور رسانهها، تلاش میکند حقیقت را افشا کند. در فضایی که خبرنگاران با تهدید، فشار و تحریف اخبار روبهرو هستند، این سریال به شکلی واقعگرایانه نشان میدهد که چگونه رسانههای آزاد میتوانند در برابر قدرت ایستادگی کنند. «خبرنگار» علاوه بر روایت پرتعلیق، به پیچیدگیهای اخلاقی این حرفه نیز میپردازد؛ اینکه آیا روزنامهنگاران باید برای حفظ شغل خود سکوت کنند یا حقیقت را به هر قیمتی فاش سازند؟ فیلمبرداری با رنگهای سرد، موسیقی تاثیرگذار و عملکرد درخشان بازیگران، حس تنش و ناامنی موجود در جهان سیاست و رسانه را دوچندان میکند. از اینجا تماشا کنید.
«حالت بازی» (State of Play – 2009)

کارگردان: کوین مکدونالد (Kevin Macdonald)
بازیگران: راسل کرو، بن افلک، ریچل مکآدامز، هلن میرن
یک تریلر ژورنالیستی پرتنش که مرز باریک بین سیاست، قدرت و رسانه را بررسی میکند. داستان درباره یک خبرنگار باسابقه است که با کمک یک روزنامهنگار جوان، درگیر تحقیق درباره قتل معشوقه یک سیاستمدار برجسته و وارد یک بازی کثیف سیاسی میشود. این فیلم نهتنها یک معمای جنایی هیجانانگیز است، بلکه بهشکلی هوشمندانه روی تغییرات روزنامهنگاری سنتی در برابر رسانههای مدرن و چالشهای اخلاقی این حرفه تمرکز دارد. از اینجا تماشا کنید.
«افشاگر» (Spotlight – 2015)

کارگردان: تام مککارتی (Tom McCarthy)
بازیگران: مارک رافلو، مایکل کیتون، ریچل مکآدامز، لیو شرایبر
یکی از بهترین فیلمهای ژورنالیستی تاریخ، که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و روایتگر تحقیقات گروه اسپاتلایت روزنامه بوستون گلوب درباره آزارهای جنسی در کلیسای کاتولیک است. فیلم با دقتی تحسینبرانگیز روند تحقیقات روزنامهنگاران، برخورد آنها با موانع قانونی و اخلاقی، و تاثیر این افشاگری بر جامعه را به تصویر میکشد. «افشاگر» بدون هیچ اغراق یا هیجانسازی اضافی، نشان میدهد که روزنامهنگاری تحقیقی چقدر طاقتفرسا و در عین حال حیاتی است. بازیهای درخشان، فیلمنامه قوی و کارگردانی بینقص، این فیلم را به اثری تاثیرگذار تبدیل کرده که یادآور قدرت رسانه در کشف حقیقت و تغییرات اجتماعی است. از اینجا تماشا کنید.
«پُست» (The Post – 2017)

کارگردان: استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)
بازیگران: مریل استریپ، تام هنکس، باب ادنکیرک، سارا پلسون
یک درام سیاسی پرتنش که بر اساس ماجرای واقعی انتشار اسناد پنتاگون توسط روزنامه واشنگتن پست ساخته شده است. این اسناد، حقایق پنهانشده درباره جنگ ویتنام را فاش کردند و دولت نیکسون تلاش کرد جلوی انتشار آنها را بگیرد. فیلم داستان کشمکش بین آزادی مطبوعات و فشارهای دولتی را از دید کاترین گراهام، ناشر روزنامه و بن بردلی سردبیر، روایت میکند.
«پُست» نهتنها درباره روزنامهنگاری تحقیقی، بلکه درباره مبارزه برای آزادی بیان است. باید اعتراف کرد اسپیلبرگ با کارگردانی دقیق، فضایی پرتعلیق خلق کرده که قدرت و مسئولیت رسانه را به چالش میکشد. از اینجا تماشا کنید.
«او گفت» (She Said – 2022)

کارگردان: ماریا شریدر (Maria Schrader)
بازیگران: کری مولیگان، زوئی کازان، پاتریشیا کلارکسون
داستان واقعی خبرنگاران نیویورک تایمز که پرده از آزارهای جنسی هاروی واینستین غول صنعت سینما، برداشتند و موج #MeToo را به راه انداختند. فیلم روند تحقیقات، فشارهای پشتپرده و شجاعت زنان قربانی را با لحنی مستندگونه روایت میکند. «او گفت» تصویری الهامبخش از تاثیر روزنامهنگاری تحقیقی در تغییرات اجتماعی ارائه میدهد. از اینجا تماشا کنید.
«اتاق خبر» (The Newsroom – 2012-2014)

خالق: آرون سورکین (Aaron Sorkin)
بازیگران: جف دانیلز، امیلی مورتیمر، جان گالاگر جونیور، اولیویا مان، سم واترسون
یک درام سیاسی-رسانهای که با سبک منحصربهفرد آرون سورکین، پشتصحنه پرتنش یک شبکه خبری را روایت میکند. داستان حول محور ویل مکآووی، مجری سرشناس اخبار و تیمش در شبکه خبری ACN میچرخد که تلاش میکنند در برابر فشارهای سیاسی و تجاری به حقیقتگویی پایبند بمانند.
«اتاق خبر» با دیالوگهای هوشمندانه، بحثهای عمیق درباره رسانه و روایت تیزبینانه خبرهای واقعی، تصویری آرمانگرایانه و واقعی از دنیای خبرنگاری ارائه میدهد. این سریال به نقد سیاستهای رسانهای، نقش خبرنگاران در دموکراسی و تاثیر خبر بر جامعه میپردازد و یکی از بهترین سریالهای ژورنالیستی محسوب میشود. از اینجا تماشا کنید.
«خواننده اخبار» (The Newsreader – 2021)

کارگردان: اما فریمن (Emma Freeman)
بازیگران: آنا تورو، سم رید، رابرت تیلور، ویلیام مکاینس
یک درام استرالیایی که فضای اتاق خبر در دههی ۱۹۸۰ را بهتصویر میکشد و روابط پرتنش میان خبرنگاران، سردبیران و مجریان خبر را بررسی میکند. داستان درباره هلن نوروِل، اولین زن مجری اخبار در یک شبکه تلویزیونی، و تلاش او برای اثبات تواناییهایش در محیطی مردسالارانه است. از اینجا تماشا کنید.
این فیلمها و سریالها نهتنها جنبه سرگرمی دارند، بلکه یادآور مسئولیت عظیمی هستند که روزنامهنگاران بر دوش دارند. شما دوست دارید در مطلب بعدی سراغ آثار سینمایی پیشنهادی برای کدام شغل برویم؟
آرش پارساپور