«زیبا صدایم کن»؛ پدرانه، دخترانه، عاشقانه

- 8 دقیقه مطالعه

در فیلم‌نت نیوز بخوانید

«زیبا صدایم کن»، درباره مرد میانسالی به نام خسرو است که نزدیک به ۱۰ سال را در آسایشگاه روانی بستری بوده و حال می‌خواهد برای جشن تولد شانزده سالگی دخترش زیبا کنارش باشد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، بخش مهمی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران در چهار دهه اخیر را آثاری در ژانر ملودرام تشکیل می‌دهند که از محبوبیت زیادی هم بین مخاطبان برخوردار هستند. یکی از شاخص‌ترین آنها که از اوایل دهه شصت کارش را آغاز کرده و ملودرام‌های پرفروش دهه شصت همچون گل‌های داودی و پاییزان را کارگردانی کرده، رسول صدرعاملی است؛ یکی از دیرپاترین فیلمسازان سینمای کشورمان که بیش از چهار دهه حضور داشته و تازه‌ترین ساخته‌اش «زیبا صدایم کن» نام دارد. این ملودرام که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش در آمد سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرده است. حال به بهانه اکران آنلاین فیلم فوق توسط پلتفرم فیلم‌نت، نگاهی به آن می‌اندازیم.

یک اثر اقتباسی موفق

«زیبا صدایم کن» که فیلمنامه آن براساس رمانی به همین نام نوشته فرهاد حسن‌زاده شکل گرفته و یک اثر اقتباسی به حساب می‌آید، درباره مرد میانسالی به نام خسرو است که نزدیک به ۱۰ سال را در آسایشگاه روانی بستری بوده و حال می‌خواهد برای جشن تولد شانزده سالگی دخترش زیبا کنارش باشد.

در پرده نخست، ابتدا با زیبا آشنا می‌شویم که گواهی رسیدن به سن قانونی را اخذ کرده و کاری هم برای خود دست و پا کرده است. در عین حال، با خسرو و مساله‌اش که چیزی جز گرفتن مرخصی از مدیر آسایشگاه و رفتن پیش دخترش نیست، آشنا می‌شویم. قصه نیز با ریتم مناسبی پیش رفته و با خروج بی‌اجازه خسرو از آسایشگاه، نقطه عطف اول رقم می‌خورد؛ دقیقا همان چیزی که ملودرامی از این جنس به آن نیاز داشته و تماشاگر را به دنبال قهرمان خود می‌کشاند.

مواجهه خسرو با زیبا در حالی که گسستی طولانی میانشان رخ داده، چالش بعدی فیلمنامه است که تنش حاکم بر آن را افزایش داده و فیلمنامه را در عرض گسترش می‌دهد. قرار دادن موانع مختلف بر سر راه این دو، ایده خوبی است که نویسندگان فیلمنامه «زیبا صدایم کن» به خوبی روی آن مانور داده و پازل قهرمان‌های خود را کامل می‌کنند برای نمونه می‌توان به رودررو شدن خسرو با مدیر باشگاه تنیس اشاره کرد که به ترمیم رابطه درهم ریخته پدر و دختر کمک شایانی می‌کند.

زیبا صدایم کن

خسرو، زیبا و شهر من تهران

بازه زمانی بیست و چهار ساعته‌ای که خسرو می‌تواند در کنار دخترش باشد به فشرده‌تر شدن قصه یاری رسانده و ریتم بهتری به قصه و روند پیشرفت آن می‌بخشد. در پرده میانی که بیشترین زمان فیلم را به خود اختصاص می‌دهد، صدرعاملی در این فیلم به سمت مولفه‌های سینمای خیابانی رفته و تماشاگر را با پدر و دختر در دل شهری به نام تهران همراه می‌کند.

«زیبا صدایم کن» یکی از بهترین نمونه‌ها در این باب در سینمای ایران به حساب می‌آید که جغرافیای دقیق و مشخصی دارد؛ از پایین‌ترین نقطه خیابان چند کیلومتری ولیعصر آغاز شده و تا شمال آن امتداد پیدا می‌کند. همزمان با این سیر صعودی، رابطه زیبا پدرش هم بهبود یافته و گره‌های دیگری هم که به قصه زده شده، گشوده می‌شود. همچنین سکانس مواجهه خسرو با برادرش، سکانسی کلیدی برای شناخت بیشتر خسرو و خانواده‌اش است که منحنی تنش فیلمنامه را بالا می‌برد.

امین حیایی و ژولیت رضاعی: پدر و دختری باورپذیر و دلنشین

در ملودرام هایی از جنس «زیبا صدایم کن»، داستان های فرعی نقش چندانی در پیشبرد قصه نداشته و عمده تمرکز روی شخصیت های اصلی و رابطه میانشان است. در این فیلم هم نویسندگان به خوبی این الگو را انجام داده و صدرعاملی هم با ظرافت به تصویر کشیده است. تماشاگر امروزی با نمونه‌های مشابه فیلم «زیا صدایم کن» آشنا است و تکه‌هایی از آن را گوشه ذهن دارد برای مثال می‌توان به فیلم «من سام هستم» با بازی درخشان شان پن اشاره کرد که رگه‌هایی از آن را می‌توان در «زیبا صدایم کن» نیز مشاهده کرد.

صدرعاملی در انتخاب بازیگران آخرین ساخته سینمایی‌اش هم موفق عمل کرده و آن را به یکی از نقاط قوت فیلم خود تبدیل کرده است. امین حیایی در ادامه سلسله انتخاب‌های باوسواس خود در سال‌های اخیر، انتخاب مناسبی برای ایفای نقش خسرو است و بازی به اندازه‌ای هم دارد؛ در نقشی که نمونه‌های مشابه درخشانی در سینمای جهان دارد و تماشاگر «زیبا صدایم کن» نیز ناخودآگاه رو به مقایسه می‌آورد.

صدرعاملی پیش از این در فیلم‌های «دختری با کفش‌های کتانی» و «دیشب باباتو دیدم آیدا»، نشان داده که در انتخاب نابازیگر برای نقش‌های کلیدی فیلم‌هایش چیره‌دست است؛ کاری که در «زیبا صدایم کن» نیز انجام داده و ژولیت رضاعی را برای نقش زیبا انتخاب کرده است. او بازیگر تازه کاری است که چند لحظه درخشان در بازی‌اش به چشم می‌خورد و تیم دونفره دلنشین و باورپذیری را با امین حیایی تشکیل داده‌اند.

رسول صدرعاملی، پایان هوشمندانه‌ای هم برای فیلم خود در نظر گرفته که در تناسب با کلیت قصه بوده و حال و هوای خوبی بر آن حاکم است. اکران آنلاین «زیبا صدایم کن» برای آن دسته از دوستداران سینمای ملودرام که این فیلم را روی پرده ندیده‌اند، گزینه خوبی برای تماشا به حساب می‌آید.

محمد جلیلوند

تماشای فیلم زیبا صدایم کن در سینما آنلاین فیلم نت

برچسب‌ها: زیبا صدایم کن،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نت مگ