جعفر مهیاری کارگردان فیلم کوتاه:

«سینمای دیگر» فیلم‌نت به دنبال جریان‌سازی است

- 4 دقیقه مطالعه

جعفر مهیاری تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «جامانده» به بهانه عرضه اثرش در بخش «سینمای دیگر» پلتفرم فیلم‌نت درباره این فیلم کوتاه و بخش «سینمای دیگر» توضیح داد.

به گزارش فیلم نت نیوز، بالغ بر دو ماه است که بخش «سینمای دیگر» پلتفرم فیلم‌نت فعالیت خود را آغاز کرده است و فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، مستند و فیلم‌های بلند داستانی از سینمای هنری و تجربی فیلمسازان ایرانی در این بخش عرضه می‌شوند تا محلی باشد برای دیده شدن بهتر این قبیل آثار سینمایی. به همین بهانه به سراغ جعفر مهیاری نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما و تئاتر آمده‌ایم که چهار فیلم کوتاه «هاله»، «ایلدا»، «آخرین زنگ» و «جامانده» از این هنرمند در «سینمای دیگر» عرضه شده است.

جعفر مهیاری که در گذشته بیشتر به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر شناخته شده بود و نمایش‌های «خانه خرگوش»، «گاوبازی»، «فراتر از کلمات»، «آینه» و «صندلی‌ها» را به عنوان مثال در ایران و کشورهایی مانند کانادا، فرانسه و آلمان روی صحنه برده است، حالا در قامت یک کارگردان سینمایی به فعالیت هنری خود ادامه می‌دهد و فارغ از چهار فیلم کوتاه نام‌برده فیلم کوتاه «انگاره» را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است و نمایش آنلاین فیلم‌های «مهیاری» بهانه‌ای شد که درباره فیلم کوتاه «جامانده» که آخرین فیلم کوتاه این کارگردان است، با او به گفت و گو بنشینیم.

مهیاری درباره دغدغه اصلی خود در ایده مرکزی فیلم‌های خود که خانواده و مسائل اجتماعی است، عنوان کرد: من جزوی از اجتماع هستم و به عنوان یک هنرمند از جامعه تاثیر می‌پذیرم و حتی در «جامانده» که آخرین اثر سینمایی من است به خانواده پرداختم. ایده یک خطی «جامانده» زمانی که به ذهن من رسید، این فیلم‌نامه‌ای که مشاهده کردید نبود و در فرآیند نگارش فیلم‌نامه پخته‌تر شد و در نهایت مقابل دوربین قرار گرفت.

وی درباره قرار گرفتن حادثه محرک فیلم‌نامه در نیمه پایانی فیلم که مخاطب را به نوعی شگفت‌زده می‌کند، بیان کرد: ما در شروع فیلم مخاطب را که ناظر بر یک خانواده دو نفره است، با قصه همراه می‌کنیم و با میزانس‌های رمانتیک و دیالوگ‌هایی که صمیمیت و حال خوب بین زوج را بیان می‌کند، ادامه می‌دهیم و در نیمه پایانی فیلم با حادثه محرک فیلم‌نامه که یک چالش در مسیر زندگی این زوج است همراه می‌شویم. لازم به ذکر است که در مرحله پیش تولید دو نمونه خط روایی دیگر هم برای فیلم نوشته بودم که در یک نمونه مخاطب سریع‌تر با چالش این زوج مواجه می‌شود و در نمونه دیگر کمی دیرتر که در نهایت با مشورت‌هایی که با عوامل و به ویژه هاشم مرادی فیلم‌بردار «جامانده» گرفتم تصمیم بر این شد که نسخه‌ای که مخاطب‌ها در حال حاضر به تماشای آن می‌نشیند و با یک تعلیق همراه است، قصه را روایت کنیم.

کارگردان «جامانده» با اشاره به «سید حسن تدینی» که در این فیلم به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده حضور دارد و در گذشته نیز در چندین نمایش همکاری کرده‌اند، توضیح داد: من با سید حسن تدینی در دو فیلم کوتاه «ایلدا» و «آخرین زنگ» به عنوان بازیگر و در فیلم کوتاه «هاله» به عنوان تهیه‌کننده تجربه همکاری داشتم و زمانی که نگارش فیلم‌نامه «جامانده» را به عنوان بازیگر به او پیشنهاد دادم، با استقبال او همراه شدم که در نهایت با موافقت و همراهی تدینی به عنوان بازیگر و همچنین تهیه‌کنندگی این فیلم کوتاه، تولید «جامانده» را در بهار ۱۴۰۰ آغاز کردیم.

«مهیاری» در ادامه درباره حضور جشنواره‌ای فیلم کوتاه «جامانده» تصریح کرد: «جامانده» بر خلاف سه فیلم کوتاه دیگر که در فیلم‌نت عرضه آنلاین شده‌اند که هر کدام میانگین در ۶ جشنواره بین‌المللی حضور داشته‌اند، بخت و اقبال خوبی نداشت و به جز حضور در بخش جنبی جشنواره بین‌المللی کن ۲۰۲۳، در دو جشنواره دیگر نیز حضور داشت و تا پایان ۱۴۰۲ نیز پخش بین‌الملل آن ادامه دارد.

کارگردان فیلم کوتاه «ایلدا» سپس با اشاره به مساله اکران و نمایش آثار کوتاه در پلتفرم‌ها و شبکه‌های نمایش خانگی درباره تاثیر راه‌اندازی بخش «سینمای دیگر» در فیلم‌نت گفت: به عنوان یک مخاطب سینما زمانی که به مسیر رشد فیلم‌نت توجه می‌کنم، شاهد یک مسیر رشد برای پلتفرم هستم که با در نظر گرفتن سلیقه مخاطب و همچنین توجه به هنرمندان و سینماگران، قصد داشته تا در حوزه پخش آنلاین آثار سینمایی یک جریان‌سازی را آغاز کند که بخش «سینمای دیگر» یکی از نمونه فعالیت‌های این مجموعه است.

وی افزود: «سینمای دیگر» همان‌طور که گفتم جریان‌ساز است و من را به یاد فعالیت‌های سینمای «هنر و تجربه» می‌اندازد، بخشی که هم به سینمای کوتاه، مستند، هنری و تجربی سینمای ایران و جهان توجه دارد که بستری فارغ از سینمای بدنه است و از طرفی قصد دارد برای مخاطب سینما یک ذائقه‌سازی درست را انجام دهد تا مخاطبی که صرفا به سینمای بلند و سریال‌ توجه دارد، به این گونه از سینما هم توجه کند.

مهیاری با بیان یک پیشنهاد برای فعالیت‌های «سینمای دیگر» فیلم نت عنوان کرد: به عنوان یک مخاطب فیلم‌نت و همچنین یک فیلمساز، پیشنهاد می‌کنم مانند سریال «مرداب» که بیلبوردهای شهری را برای تبلیغ در اختیار دارد، یک پنجم این سطح از تبلیغات را برای «سینمای دیگر» اختصاص دهد.
کارگردان فیلم کوتاه «هاله» در پایان درباره فعالیت‌های سینمایی آینده خود توضیح داد: در حال حاضر در پیش‌تولید یک فیلم‌ کوتاه هستم که به تازگی پروانه ساخت آن صادر شده است و چند فیلم‌نامه برای فیلم بلند هم نگارش کرده‌ام که نیاز به کمی بازنویسی دارد و همچنین یک مجموعه آثار کوتاه هم در دستور کار دارم که در آینده به عنوان یک مینی سریال در شبکه نمایش خانگی عرضه خواهد شد.
«سید حسن تدینی»، «سحر گلشیرازی» و «محمد رحمانی» بازیگرانی هستند که در فیلم کوتاه «جامانده» نقش‌آفرینی کرده‌اند. دیگر عوامل فیلم کوتاه «جامانده» نیز عبارتند از تهیه‌کننده: جعفر مهیاری، سید حسن تدینی، نویسنده، کارگردان: جعفر مهیاری، مدیر فیلم‌برداری: هاشم مرادی، فیلمبردار:  علیرضا دهقانی دهریزی، تدوین: عماد خدابخش، صدابردار، صداگذاری، طراحی و میکس صدا:  محمد درگاهی، آهنگساز: عرفان مبرقع، طراح گریم: سحر شمس، دستیار و برنامه‌ریز: روح‌الله ظریف، طراح صحنه و لباس: پگاه شهابی، مجری طرح:   مجید نصیری، مدیر تولید و تدارکات: سعید مهیاری، اصلاح رنگ‌ونور: محمد مرادی، دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه: اعظم شکوفه‌پور و طراح پوستر: مهدی رایگانی.
«جا مانده» را اینجا ببینید.

 

برچسب‌ها: تیتر یک،جامانده،جعفر مهیاری،سینمای دیگر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها