همه چیز درباره «خائن‌کشی»؛ سیاست، رفاقت و خیانت

- 8 دقیقه مطالعه
فیلم «خائن‌کشی» با محوریت شخصیتی به نام مهدی بلیغ روایت می‌شود که یک خلافکار سابقه‌دار است و داستان او در بستر نهضت ملی شدن نفت در سال ۱۳۲۹ شکل می‌گیرد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، «خائن‌کشی» آخرین ساخته مسعود کیمیایی و سی‌امین فیلم بلند اوست که فیلمنامه آن را نیز خودش نوشته است. این فیلم به تهیه‌کنندگی علی اوجی و با هزینه شخصی تولید شده و نخستین بار در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در دوران همه‌گیری کرونا به نمایش در آمد. پس از آن، در شهریورماه ۱۴۰۲ در قالب مینی‌سریال چهار قسمتی از نماوا پخش شد و در ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳ به سینماهای ایران راه یافت.

خلاصه فیلم خائن‌کشی از نگاه منتقدان

فیلم با محوریت شخصیتی به نام مهدی بلیغ روایت می‌شود که یک خلافکار سابقه‌دار است و داستان او در بستر نهضت ملی شدن نفت در سال ۱۳۲۹ شکل می‌گیرد. گروهی از طرفداران دکتر محمد مصدق برای کمک به دولت، اقدام به دزدی از بانک ملی می‌کنند؛ اما داستان با خیانت، عشق و رفاقت گره می‌خورد و مخاطب را به چالش می‌کشد.

بازیگران فیلم خائن‌کشی

امیر آقایی، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، فرهاد آئیش، سارا بهرامی، حمیدرضا آذرنگ، پانته‌آ بهرام، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، رضا یزدانی، سام درخشانی، سعید پیردوست، اکبر معززی، نسیم ادبی، الهام حمیدی، فریبا نادری، سپند امیرسلیمانی، سامان سالور، جواد طوسی، ایوب آقاخانی، پردیس پورعابدینی، شاپور کلهر، امیرحسین نوروزبیگی، سوگل خالقی، امیرکاوه آهنین‌جان، مانی حیدری، سام نوری، امیررضا دلاوری، کیانوش گرامی، بشیر ادریسی، علی اوجی.

عوامل فیلم خائن‌کشی

نویسنده و کارگردان: مسعود کیمیایی، تهیه‌کننده: علی اوجی، موسیقی: ستار اورکی، فیلمبردار: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: اسحاق خانزادی، تدوینگر: سپیده عبدالوهاب، طراح چهره پردازی: محسن دارسنج، طراح لباس: مارال جیرانی، مدیر تولید: محمد حیدرقلی، مدیر برنامه ریزی: مسعود حقی، منشی صحنه: شهرزاد مطلق، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد برادران، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، عکاس: احمدرضا شجاعی، ساخت فیلم پشت صحنه: شهیار کبیری، طراح بدلکاری: ارشا اقدسی، جانشین تولید: عماد طاهری، مدیر تدارکات: هادی غفارلو، دستیار تهیه: صدف رضاپور.

نقدهای فیلم خائن‌کشی از نگاه منتقدان

محمد جلیلوند 

فیلم به لحاظ فنی یکی از شسته‌رفته‌ترین آثار سال‌های اخیر کیمیایی محسوب می‌شود. مسعود سلامی با درک درست و دقیقی که از قصه «خائن‌کشی» داشته، فضای سیاه درخشانی را خلق کرده که روی پرده جلوه‌ای خیره کننده داشته و دوران باشکوه نگاتیو و بافت خاص تصاویرش را به خاطر می‌آورد. همین طور طراحی صحنه‌ای که روح در آن جریان داشته و دکور بودنش به هیچ وجه توی چشم نمی‌زند. کیمیایی در انتخاب بازیگران برای نقش‌های ریز و درشتی که در فیلم وجود دارد، طیف وسیع و البته نه چندان متجانسی را در کنار هم قرار داده است. تیم دونفره امیر آقایی و پولاد کیمیایی با توجه به تمرکز داستان روی آنها، وضعیت خوبی داشته و بازی هایشان نیز قابل قبول‌تر از آب درآمده است. اما سارا بهرامی از فرصتی طلایی که در اختیارش قرار گرفته به درستی بهره نگرفته و همان بازی همیشگی و متکی بر برون ریزی حسی را در اینجا نیز به نمایش گذاشته است.

مصطفی قاسمیان

فیلمنامه و درام «خائن‌کشی» دچار ضعف‌های آشکاری است. شخصیت‌پردازی‌ها سطحی‌اند و صحت تاریخی فیلم نیز مورد تردید قرار گرفته است. تماشاگران در سالن سینما واکنش‌های منفی نسبت به فیلم نشان داده‌اند و به‌ویژه بخش‌هایی از روایت که با واقعیت تاریخی فاصله دارد، برای مخاطب قابل‌قبول نبوده است.

فرید متین

دیالوگ‌ها بیشتر به متن‌های نوشتاری شباهت دارند تا مکالمات واقعی، که این امر باورپذیری داستان را به‌شدت کاهش داده است. از اولین پلان فیلم – که به اعلام خورشیدگرفتگی اختصاص دارد – تا صحنه‌های کلیدی مانند درگیری‌ها و سکانس‌های اکشن، اجراهای فیلم بی‌ظرافت و سهل‌انگارانه‌اند. صحنه‌های فیلم به‌گونه‌ای ناقص تدوین شده‌اند که حس و حال موردنظر به‌درستی منتقل نمی‌شود. حذف‌های غیرمنطقی باعث از بین رفتن پیوستگی داستان شده است.

کیمیایی بار دیگر به تم‌های همیشگی خود یعنی رفاقت، خیانت و عشق پرداخته است، اما این بار، بدون ظرافت و خلاقیت. فیلم بیش از هر چیز از فیلمنامه ضعیف و اجراهای شلوغ و بی‌هدف آسیب دیده است.

سعید مستغاثی

فیلم فاقد منطق داستانی است و بیش از آن‌که داستانی برای گفتن داشته باشد، به بازسازی موقعیت‌های شعاری و بی‌پایه پرداخته است. شخصیت‌پردازی‌های ضعیف: جز شخصیت مهدی بلیغ، سایر شخصیت‌ها سطحی باقی مانده‌اند. شاید عنوان فیلم به‌جای «خائن‌کُشی» به «خائن‌کِشی» اشاره دارد، زیرا خود فیلم نیز از جنبه‌های سیاسی و تاریخی دچار تضاد است.

آیا «خائن‌کشی» ارزش دیدن دارد؟

«خائن‌کُشی» در حالی که تلاش دارد مفاهیم عمیق اجتماعی و سیاسی را به تصویر بکشد، به دلیل ضعف در فیلمنامه، شخصیت‌پردازی و اجرا، اثری متوسط از مسعود کیمیایی محسوب می‌شود. این فیلم شاید برای طرفداران قدیمی کیمیایی جذاب باشد، اما برای مخاطبان جدید و منتقدان حرفه‌ای، مشکلات ساختاری و محتوایی آن، جذابیت فیلم را زیر سوال می‌برد.

آیا شما با این دیدگاه‌ها موافقید؟ تجربه تماشای «خائن‌کُشی» برای شما چگونه بود؟

تیزر فیلم خائن‌کشی

عکس های فیلم خائن‌کُشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

عکس های فیلم خائن کشی

 

برچسب‌ها: خائن کشی،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها