همه چیز درباره فیلم «صددام»

- 6 دقیقه مطالعه
فیلم «صددام» اولین کمدی پدرام پورامیری و به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند، اثری کمدی با بازی رضا عطاران است.

به گزارش فیلم نت نیوز، فیلم «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری، یک کمدی سیاسی است که در بهمن ۱۴۰۳ در چهل وسومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد که با حضور بازیگرانی مثل رضا عطاران، پریناز ایزدیار و آزاده صمدی، توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. این فیلم از ۱۷ اریبهشت ۱۴۰۴ به اکران عمومی درآمده است.

خلاصه داستان صددام

فیلم، روایتگر زندگی صلاح (با بازی رضا عطاران)، مردی با شباهت ظاهری چشمگیر به صدام حسین است که به عنوان بدل این دیکتاتور عراقی انتخاب می شود. او ماموریتی در تهران دریافت می کند تا در عملیاتی ساختگی، سخنرانی هایی در برج آزادی انجام دهد و فیلم، آن را به عنوان پیروزی صدام منتشر کنند. این موقعیت طنزآمیز، زندگی صلاح را وارد چالش های پیچیده ای می کند که ترکیبی از کمدی و درام است.

 بازیگران فیلم صددام

رضا عطاران (صلاح شریف بدل صدام)، پریناز ایزدیار(ثریا سرور)، آزاده صمدی (حلیمه رسن)، عباس جمشیدی فر (خشایار)، امیراحمد قزوینی، سیاوش چراغی پور بازیگران این کمدی هستند.

عوامل فیلم صددام

کارگردان: پدرام پورامیری، نویسندگان: پدرام پورامیری و رضا فخار، موسیقی: سروش انتظامی، فیلمبرداری: حسن لشگری، تدوین: اسماعیل علیزاده، مدیر فیلمبرداری: حسن لشگری، مدیر تولید: مینا سنگ سفید، مدیر برنامه‌ریزی: بهنام راهنمایی، طراح لباس: پگاه سعیدی، طراح گریم: عباس عباسی، صدابردار: سعید زند، تدوین: اسماعیل علیزاده، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان و عکاس: مریم تخت کشیان.

نقدو بررسی صددام

فیلم «صددام» با ایده ای جسورانه و طنزی سیاه، زندگی مردی شبیه صدام حسین را روایت می کند که درگیر ماموریتی سیاسی-تبلیغاتی می شود. این اثر از نظر سوژه، گامی نو در سینمای ایران محسوب می شود و با بهره گیری از حضور پررنگ رضا عطاران در نقش اصلی، توانسته لحظات مفرح خلق کند. بازی عطاران، که طنز و جدیت را به خوبی ترکیب می کند، بی تردید نقطه قوت اصلی فیلم است و گریم بی نقص او نیز بر جذابیت نقش می افزاید. موسیقی سروش انتظامی نیز در تقویت حال و هوای داستان موفق عمل کرده است. نقظه ضعف این فیلم این است که در پرداخت به موضوع عمق لازم را ندارد و با پایان بندی شتاب زده، فرصت نقد اجتماعی هوشمندانه را از دست می دهد و به جای طرح پرسش های جدی، به طنزی سطحی بسنده می کند. با این حال، «صددام» به لطف اجرای گیرای عطاران و ایده اولیه جذابش، تجربه ای سرگرم کننده است.

همچنین آرش پارساپور در سایت دیجی کالا درباره این فیلم نوشته است: «فیلم «صددام»، یک اتفاق خوب در سینمای کمدی ایران است. این فیلم، نشان می‌دهد که می‌توان از کلیشه‌های رایج کمی فاصله گرفت و به موضوعات حساس هم نزدیک شد. این فیلم تلاش دارد تا از کلیشه‌های رایج در کمدی‌های سینمای ایران فاصله بگیرد و همزمان، روی مرزهای سانسور حرکت کند. با زیرکی از قیچی ممیزی عبور کرده و نشان می‌دهد که کمدی می‌تواند فراتر از شوخی‌های سطحی باشد. با این حال، هرچند «صددام» یک اثر قابل احترام محسوب می‌شود و از بسیاری از کمدی‌های گیشه‌ای این سال‌ها برتر است، اما هنوز فاصله زیادی تا استانداردهای طلایی کمدی در سینمای ایران دارد. این فیلم را نمی‌توان اثری ماندگار دانست، اما در میان انبوه کمدی‌های سخیف و کلیشه‌ای این سال‌ها، گزینه‌ای است که دست‌کم ارزش دیده شدن را دارد.

فیلم «صددام» از نظر ساختار و لحن به نوعی در امتداد کمدی‌های هجوآمیز سیاسی در سینمای جهان قرار می‌گیرد. در تاریخ سینما، فیلم‌هایی مانند «مرگ استالین» به کارگردانی آرماندو یانوچی یا «دیکتاتور بزرگ» اثر چارلی چاپلین، موفق شده‌اند با ترکیب شوخی‌های تلخ و هجو سیاسی، چهره‌ای متفاوت از دیکتاتورها و نظام‌های اقتدارگرا ارائه دهند. در این فیلم‌ها، طنز به‌عنوان ابزاری برای نقد و شکستن هیمنه قدرت عمل می‌کند، نه صرفا یک لایه کمیک برای سرگرم‌کردن مخاطب. «صددام» نیز در تلاش است چنین مسیری را طی کند، اما به دلیل برخی ضعف‌های فیلمنامه و انسجام ساختاری، در این زمینه به موفقیت کامل نمی‌رسد.»

پوستر فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

عکس های فیلم صددام

برچسب‌ها: صددام
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها