پیشنهاد نوروزی فیلم‌نت نیوز - 6

هنر لذت‌بردن از لحظه

- 3 دقیقه مطالعه

به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲، فیلم‌نت نیوز ۱۳ فیلم دیدنی از محصولات روز و کلاسیک سینمای جهان را معرفی می‌کند. در ششمین پیشنهاد نوروزی‌مان، برای دومین بار به‌سراغ یک پیشنهاد دوگانه می‌رویم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، ششمین پیشنهادی نوروزی ما برای دومین روز متوالی به سینمای آکیرا کوروساوا مرتبط است. در این قسمت دو فیلم را به شما معرفی می‌کنیم. یکی از این دو فیلم، از مهم‌ترین آثار کوروساوا است و فیلم دوم، اقتباسی از آن فیلم است که در سال ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان هم روبه‌رو شد.

 

۱

نام فیلم: زیستن (Ikiru)

کارگردان: آکیرا کوروساوا

بازیگران: تاکاشی شیمورا، شین آی چی هیموری، هاروئو تاناکا، مینورو چیاکی

سال نمایش: ۱۹۵۲

کشور: ژاپن

موفقیت‌ها: نامزد جایزه بفتای بهترین بازیگر مرد خارجی/ کسب جایزه ویژه سنای برلین از جشنواره فیلم برلین

خلاصه داستان: یک بوروکرات پس از اینکه متوجه می‌شود به سرطان لاعلاج مبتلا شده است، سعی می‌کند معنای زندگی خود را بیابد.

امتیاز در وبسایت IMDB (بر اساس ۸۱ هزار رای): ۸.۳ از ۱۰ (رتبه ۹۹ بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از نظر کاربران این وبسایت)

لینک تماشا در فیلم‌نت: زیستن

چرا این فیلم را ببینیم؟: کوروساوا زمانی در مورد «زیستن» چنین گفته بود: «گاهی از اوقات برایم پیش می‌آید که درباره مرگ فکر می‌کنم و سپس از تصور این همه کار انجام نشده وحشت می‌کنم. من خیلی کم زندگی کرده‌ام… «زیستن» بیان این احساس است.» فیلم «زیستن» را می‌توان اثری هم در مورد مرگ و هم در مورد زندگی دانست. جایی از فیلم، ترانه‌ای با این مضمون پخش می‌شود: «زندگی آنقدر کوتاه است؛ دخترک، از عشق بنوش، پیش از آنکه آتش دلت خاموش شود، لبهایت را تر کن، زیرا فردا خیلی دیر است.» زمانی آلدو تاسونه در مورد پخش این ترانه چنین گفته بود: «شاید تا امروز در سینما، هرگز به آوازی چنین موثر، در باب وداع با زندگی برخورد نکرده باشیم.» اما در درجه اول، همان‌طور که از اسم فیلم هم پیداست، «زیستن» در مورد یافتن معنای زندگی است. مردی که زندگی خشک و یکنواختی دارد، پس از آگاهی از قریب‌الوقوع بودن مرگش، سعی می‌کند در مدت کوتاه باقی‌مانده از زندگی‌اش، به‌معنای واقعی زندگی کند و از لحظه لذت ببرد. او از سوی همکارانش لقب «مومیایی» را دریافت کرده است اما به‌تدریج به انسانی تبدیل می‌شود که ارزش لذت‌بردن از تاب‌بازی در یک شب سرد را می‌داند. «زیستن» یکی از بهترین آثار کوروساوای بزرگ است. بعد از دیدن این فیلم، ارزش لذت‌بردن از لحظه را بیش از گذشته می‌فهمیم.

 

۲

نام فیلم: زندگی (Living)

کارگردان: الیور هرمانوس

بازیگران: بیل نایی، الکس شارپ، آدریان راولینز، هوبرت برتون

سال نمایش: ۲۰۲۲

کشور: انگلستان، سوئد

موفقیت‌ها: نامزد دو جایزه اسکار در رشته‌های بهترین بازیگر مرد نقش اول و بهترین فیلمنامه اقتباسی/ نامزد سه جایزه بفتا در رشته‌های بهترین فیلم بریتانیایی، بهترین بازیگر مرد نقش اول و بهترین فیلمنامه اقتباسی/ نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول از انجمن بازیگران آمریکا/ نامزد جایزه گلدن‌گلوب بهترین بازیگر مرد نقش اول فیلم‌های درام/ انتخاب به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر مستقل سال توسط هیئت ملی نقد/ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم پالم اسپرینگز

خلاصه داستان: فیلم «زندگی» داستان یک کارمند دولتی را به تصویر می‌کشد که غرق در کار شده و در خانه تنها است. زمانی که تشخیص پزشکی به او می‌گوید زمانش برای زندگی کوتاه است، به دنبال تغییر روند زندگی‌اش می‌رود تا اینکه به نتایج جالبی می‌رسد.

امتیاز در وبسایت IMDB (بر اساس ۱۳ هزار رای): ۷.۳ از ۱۰

لینک تماشا در فیلم‌نت: زندگی

چرا این فیلم را ببینیم؟: حضور نام کازوئو ایشی‌گورو (رمان‌نویس بزرگ و برنده جایزه نوبل) به‌عنوان فیلمنامه‌نویس «زندگی»، احتمالا به‌تنهایی کنجکاوی کافی را برای تماشای این فیلم ایجاد می‌کند. اما می‌توان نحوه اقتباس ایشی‌گورو از فیلم ماندگار «زیستن» را هم مورد توجه قرار داد. جدا از تغییر مکان فیلم از ژاپن به لندن دهه ۱۹۵۰، ایشی‌گورو سعی کرده اقتباس وفادارانه‌ای از فیلم کوروساوا انجام دهد. این امر، نشان‌دهنده درک بالای ایشی‌گورو از ساختار روایی «زیستن» است. الگوی دوبخشی «زیستن» (بخش اول در حضور شخصیت اصلی و بخش دوم در غیاب او) تصویری همه‌جانبه از تغییر بنیادین در زندگی یک آدم و، به تبع آن، تاثیر آن تغییر بر اطرافیان شخصیت اصلی ایجاد می‌کند و به‌هم ریختن این ساختار می‌توانست چندجانبگی داستان را از بین ببرد.

با این وجود از نظر بصری شاهد تغییرات بیشتری هستیم. رنگی‌بودن «زندگی» در مقایسه با فیلم سیاه‌وسفید «زیستن»، به هرمانوس اجازه داده تا تغییراتی اساسی را نسبت به فیلم کوروساوا ایجاد کند. با وجود این‌که در بسیاری از لحظات حتی شاهد ارجاعات مستقیمی به فیلم کوروساوا هستیم، اما در «زندگی» با بافت تصویری چشمگیری روبه‌رو هستیم که در مواردی نقاشی‌های ادوارد هاپر را به یاد می‌آورد. با این ویژگی‌ها، «زندگی» به یکی از آثار دیدنی سال ۲۰۲۲ تبدیل شد.

 

 

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،پیشنهاد فیلم،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها