پیشنهاد نوروزی فیلم‌نت نیوز - 9

وسترن مفرح و دیدنی

- 2 دقیقه مطالعه

به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲، فیلم‌نت نیوز ۱۳ فیلم دیدنی از محصولات روز و کلاسیک سینمای جهان را معرفی می‌کند. در نهمین پیشنهاد نوروزی‌مان، به سراغ دنیای جذاب وسترن رفته‌ایم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، در نهمین پیشنهادمان برای تماشای فیلم در ایام نوروز، سری به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما زده‌ایم؛ فیلمی به کارگردانی هاوارد هاکس (که یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان تاریخ سینما است) و با بازی اسطوره سینمای وسترن یعنی جان وین.

 

نام فیلم: ریو براوو (Rio Bravo)

کارگردان: هاوارد هاکس

بازیگران: جان وین، دین مارتین، انجی دیکینسون، ریکی نلسون، والتر برنان، وارد باند

سال نمایش: ۱۹۵۹

کشور: آمریکا

موفقیت‌ها: برنده جایزه گلدن‌گلوب بهترین ستاره زن تازه‌وارد (انجی دیکینسون) و نامزد جایزه گلدن‌گلوب بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد (ریکی نلسون)/ یکی از ده فیلم برگزیده سال ۱۹۵۹ به انتخاب نشریه کایه دو سینما/ نامزد جایزه بهترین کارگردانی از انجمن کارگردانان آمریکا/ نامزد جوایز بهترین درام اکشن و بهترین اجرای اکشن (دین مارتین) در جوایز لورل

خلاصه داستان: فیلم «ریو براوو» داستان کلانتر یک شهر کوچک در غرب آمریکا است که با کمک یک معلول پیر، یک دائم‌الخمر و یک هفت‌تیرکش جوان تلاش می‌کند تا از زندانی خود در برابر گروهی از خلافکاران بدنام حفاظت کند. رئیس آن گروه، برادر زندانی است که قسم خورده تا به هر قیمتی شده برادرش را از زندان کلانتر بیرون بکشد. اما کلانتر با هر امکاناتی که دارد، نمی‌تواند به او چنین اجازه‌ای بدهد.

امتیاز در وبسایت IMDB (بر اساس ۶۴ هزار رای): ۸ از ۱۰

لینک تماشا در فیلم‌نت: ریو براوو

چرا این فیلم را ببینیم؟: ژانر وسترن یکی از سرگرم‌کننده‌ترین ژانرهای تاریخ سینما است و هاوارد هاکس هم فیلمساز بزرگی بود که می‌توانست لذت سرگرمی ناب را به مخاطبانش هدیه دهد. بنابراین عجیب نیست که «ریو براوو» به یک فیلم بسیار سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل شده است. می‌گویند هاکس «ریو براوو» را در پاسخ به یکی دیگر از فیلم‌های مهم وسترن تاریخ سینما ساخت. آن فیلم «ماجرای نیمروز» نام داشت و به کارگردانی فرد زینه‌مان و با بازی گری کوپر و گریس کلی ساخته شده بود. در انتهای «ماجرای نیمروز» نشان کلانتر روی زمین لگدمال می‌شد و هاکس این امر را توهین به عقاید کلاسیک خودش می‌دانست. بنابراین «ریو براوو» را به‌عنوان پاسخی برای نمایش جایگاه واقعی کلانتر ساخت. اما نکته جالب این است که زینه‌مان در فیلم خود، علی‌رغم زیر سوال بردن اعتبار جایگاه کلانتر نزد مردم، قهرمان خود را شخصیتی فردمحور و عمل‌گرا به تصویر کشید و حسابی او را مورد تجلیل قرار داد. در عوض هاکس تا می‌تواند با شخصیت کلانتر شوخی می‌کند. کلانتر جذاب «ریو براوو» در طول فیلم به افرادی احتیاج پیدا می‌کند که شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد! همین شوخ‌طبعی هاکس و زیر سوال بردن مرزهای پذیرفته‌شده در عین پایبندی به ارزش‌های کلاسیک، یکی از ویژگی‌های کلیدی «ریو براوو» است که می‌تواند تماشای این فیلم را به تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل کند.

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،پیشنهاد فیلم،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها