سفر بی‌پایان در دنیای بی‌رحم استفن کینگ

«پیاده‌ روی طولانی»؛ ایستادن مساوی مرگ است

- 12 دقیقه مطالعه

در فیلم‌نت نیوز بخوانید

فیلم سینمایی «پیاده‌ روی طولانی» ساخته فرانسیس لارنس، در یک جامعه پادآرمانشهری در آمریکا اتفاق می‌افتد که آسیب‌های جنگ و شعارهای جنگ‌افروزانه سردمداران آمریکا، مردم را به وضع فلاکت‌باری رسانده است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم سینمایی «پیاده‌ روی طولانی» نوشته تی جِی موُلنِر و به کارگردانی فرانسیس لارِنس، محصول سال ۲۰۲۵ هالیوود است که براساس رمانی به همین نام نوشته استفن کینگ به نگارش درآمده است و داستان ۵۰ جوان از ۵۰ ایالت در ایالات متحده آمریکا را روایت می‌کند که هر کدام از آنها به عنوان شخص منتخب هر ایالت در یک قرعه‌کشی لاتاری گونه برای شرکت در یک مسابقه پیاده‌ روی برگزیده شده‌اند. کوپر هافمن، دیوید جانسون، گَرت واری اینگ، توت نیوت، چارلی پلامر، بن وانگ، رومن گریفین دیویس، جاش همیلتون، جودی گریر و مارک همیل بازیگران اثر را تشکیل می‌دهند. «پیاده‌ روی طولانی» که با بودجه اندک ۲۰ میلیون دلاری ساخته شده، توانسته است در گیشه به فروشی ۵۴ میلیون دلاری دست یابد و هم‌اکنون در پلتفرم فیلم‌نت در حال پخش است.

«پیاده‌روی طولانی» در فیلم‌نت

۳۵ سال انتظار برای اقتباس از استفن کینگ

نخستین نکته درباره «پیاده‌ روی طولانی» اینکه از سال ۱۹۸۸، کارگردان‌های بسیاری از جورج رومرو تا فرانک دارابونت برای کارگردانی اثر در نظر گرفته شدند یا سودای کارگردانی اش را در سر داشتند با این حال، بخت با آنها یار نبود و روی پرده نقره‌ای رفتن اقتباسی از رمان استفن کینگ، ۳۵ سال به درازا کشید تا اینکه شرکت لاینزگیت در نوامبر سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که قرعه کارگردانی اثر به نام فرانسیس لارنس افتاده است.

کارگردانی درخشان فرانسیس لارنس

فرانسیس لارنس که از چهره‌های شناخته‌شده سینمایی برای سینمادوستان است و سابقه کارگردانی آثاری همچون «کنستانتین»، «من افسانه ام»، مجموعه سینمایی «عطش مبارزه» و «گنجشک سرخ» را در کارنامه دارد بنابراین کارگردان کارکشته ای به شمار می‌رود و قسمت دیگری از «عطش مبارزه» ساخته این هنرمند قرار است در سال ۲۰۲۶ در سراسر دنیا اکران شود.

خلاصه داستان پیاده روی طولانی

در خلاصه داستان اثر چنین آمده است: «تعدادی پسر نوجوان در مسابقه‌ای سالانه به نام «پیاده‌ روی طولانی» شرکت می‌کنند، مسابقه‌ای که در آن باید بدون استراحت و با سرعت مشخصی حرکت کنند، در غیر این صورت، مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند.»

«پیاده‌ روی طولانی» در یک جامعه پادآرمانشهری برگرفته از اتمسفر دهه ۱۹۷۰ میلادی در آمریکا اتفاق می‌افتد که آسیب‌های جنگ و شعارهای جنگ‌افروزانه سردمداران آمریکا، مردم را به وضع فلاکت‌باری رسانده است و آنها هیچ آینده‌ای برای خودشان متصور نیستند بنابراین چشم به این رقابت می‌دوزند تا با پیروزی در یک نبرد مرگ و زندگی به ثروتی هنگفت دست یابند و از ملال روزگار برهند.

با توجه به اینکه نسخه انگلیسی رمان «پیاده‌ روی طولانی» در سال ۱۹۷۹ میلادی منتشر شده است، می‌توان به وضوح موضوع انتقاد به جنگ ویتنام را در سطور اثر همانند مُد آن روزگار یافت؛ جنگی که آمریکا برای جلوگیری از نفوذ و گسترش کمونیسم پیرو نظریه دومینو در آن شرکت جُست و با شکست به خانه بازگشت زیرا روسیه و چین توانستند با حمایت و تجهیز تسلیحاتی ویتنام شمالی مدت‌ها پیش از ورود آمریکا به جنگ و جایگزینی سربازهای آمریکایی‌ با مستشارها، برنده جنگ را مشخص کنند.

بازتاب جهان کمونیستی در پادآرمانشهر آمریکایی

مهمترین نقطه ضعف اثر که از رمان نشات می‌گیرد و در تصویر به چشم می‌آید، ترسیم دنیای پادآرمانشهری آمریکا شبیه دنیایی است که کمونیست‌ها در سراسر جهان همچون کره شمالی برای مردم خودشان ساخته‌اند و در کره شمالی همانند «پیاده‌ روی طولانی»، زمان متوقف شده است و در هر سو، بوی مرگ به مشام می‌رسد از اینرو دنیای پادآرمانشهری «پیاده‌ روی طولانی» و صدها نمونه آثار مشابه ساخته‌شده با چنین تصویرگری در سالیان اخیر، فرافکنی دنیای آرمانشهری است که کمونیست‌ها به جهانیان با شعار برابری و عدالت وعده می‌دهند و در نهایت، کاشف به عمل می‌آید که دنیای آرمانشهری وعده داده در حقیقت، یک پادآرمانشهر بوده است به صورتی که دهقانان در روسیه ۱۹۲۱ به هم نوع خواری روی آوردند و ۵ میلیون نفر بر اثر گرسنگی جان دادند تا اینکه ایالات متحده آمریکا، تصمیم گرفت ۱۱ میلیون وعده غذایی و دارو به تنها مهد برابری و عدالت روی زمین ارسال کنند تا جان مردم در امان بماند.

همچنین، در نظام‌های کمونیستی و حکومت‌ آلمان نازی و ایتالیا، کشته شدنِ صرف در راه خلق و آرمان‌های آن که تمام آن در خود حکومت تجلی می‌یابد، مورد تشویق قرار می‌گیرد در صورتی که در نظامی که به سود می‌اندیشد، کشته شدن در راه هدف به هر شکلی، ارزش به حساب نمی‌آید زیرا هر مرگ، به معنی از دست رفتن یک سرمایه انسانی است که باید سال‌ها ممارست شود تا کسی بتواند با همان توانایی‌ها، جای او را بگیرد پس بدین شکل است که در چنین طرز تفکری، حفظ جان تک تک سربازان به اندازه پیروزی در نبرد اهمیت می‌یابد و اثر تحسین‌شده «نجات سرباز رایان» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته می‌شود.

در ادامه، صحنه قتل پدر رِی گرتی کاراکتر اصلی با بازی کوپر هافمن به علت مطالعه و نگهداری کتاب‌های ممنوعه و فرصت نهایی دادن برای بازگشت به راه آرمان خلق، برای تماشاگران ارجاعی به دنیای «۱۹۸۴» ساخته جورج اورول است که از نخستین منتقدان کمونیسم به شمار می‌رود و همچنان، بعد از دهه ها از انتشار آن کتاب و همینطور، درگذشت این نویسنده از اصطلاح «پلیس فکر» برای اشاره به کسانی که سعی در کنترل افکار دیگران دارند، استفاده می‌شود.

پیاده‌ روی طولانی

از سوی دیگر، در یک صحنه که یکی از پیاده‌ روندگان لحظاتی جلوی یکی از تانک‌ها می‌ایستد، انگاری است که مخاطبان به یک سفر ذهنی به میدان تیان آن من چین در سال ۱۹۸۹ و صبح پس از سرکوب می‌روند و دوباره، یاد «مرد تانکی» قرار گرفته جلوی ستونی از تانک‌های تایپ ۵۹ چینی را گرامی می‌دارند که عکس او را جف وایدنر عکاس آسوشیتدپرس ثبت کرد و به یکی از نمادهای اعتراضات در دنیا تبدیل شد. گفتنی است؛ اعتراضات میدان تیان آن من چین همچنان یکی از حساس‌ترین و سانسورشده ترین وقایع در چین معاصر به شمار می‌رود و هر ساله، کسانی که می‌خواهند به یادکرد یک میلیون معترض شرکت‌کننده و کشته‌شدگان و زخمی ها در «جنبش دموکراسی ۸۹» شمعی روشن کنند، با اعمال محدودیت از سوی حکومت مرکزی چین مواجه می‌شوند.

نبرد درونی انسان با خودش

مهم‌ترین بدعت کینگ در حوزه نویسندگی رمان که در نسخه اقتباسی اثر نمود می‌یابد، ساخت یک محیط جنگی بدون نمایش جنگِ بیرونی است به صورتی که خود پیاده‌ روی، تبدیل به یک نبرد با نیروی نادیدنی به اسم ظرفیت توان بدنی هر فرد در یک شرایط طاقت‌فرسا و مهلک می‌شود و این نبرد انسان با خودش است که جان او را می‌گیرد همانند زمانی که یک سرباز در منطقه جنگی، پا روی مین می‌گذارد.

کاراکتر سرهنگ با بازی مارک هَمیل که ضدقهرمان اصلی اثر و استعاره‌ای از نظامی است که آینده جوانان کشور را نابود کرده، برای مخاطبان تداعی‌گر شخصیت گروهبان اول والتر جِی با بازی اِد اُو راس در فیلم سینمایی «غلاف تمام فلزی» ساخته استنلی کوبریک است و همیل هم با وجود فرصت اندک موجود برای نمایش توانایی‌های خودش، با هر اکت، به تاریکی دنیای پیش‌روی مخاطبان می‌افزاید.

تصویربرداری جو ویلِمز در کنار تدوین مارک یوشیکاوا و در ترکیب با آهنگسازی جرمیاه فریتس، اتمسفری می‌سازد که بینندگان نمی‌توانند یک لحظه از اثر چشم بردارند.

مضمون تکرارشونده در آثار کینگ

«پیاده‌ روی طولانی» نقبی به رفاقت و دوستی در شرایط غیرمنتظره می‌زند و همانند مضمون همیشه تکرارشونده در آثار کینگ، روایت مرد شدن پسران جوانی است که سختی زندگی آنها را صیقل می‌دهد. همچنین، یادآور می‌شود که باید هر لحظه از زندگی را غنیمت شمرد زیرا هر کس، فقط یک بار فرصت زندگی دارد.

فرانسیس لارنس کارگردان اثر که ساخت آثار مطرحی را در کارنامه دارد، ساخت «پیاده‌ روی طولانی» برای او همانند تست پیش از شروع فصل رانندگان فرمول یک قبل از آغاز مسابقات می‌ماند از آنجا که او در سال ۲۰۲۳، «عطش مبارزه؛ تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» را ساخت‌ و هم اکنون، برای ساخت قسمت بعدی «عطش مبارزه؛ طلوع در روز برداشت» دورخیز کرده است بنابراین اگر نمی‌توانست از پس کارگردانی چنین اثری با شمایل مستقل بربیاید، جای تعجب داشت.

«پیاده‌ روی طولانی»، فیلمی است که به معنی واقعی کلمه، سینما است و فرقی نمی‌کند در صفحه موبایل، قاب تلویزیون و پرده سینما تماشا کنید چون تعلیق در اثر، حرف اول را می‌زند و ایجاد تعلیق در نظر مخاطبان به اندازه قاب بستگی ندارد.

فرزاد جمشیددانایی

 

برچسب‌ها: استفن کینگ
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نت مگ