مروری بر نقش‌های جدی پژمان جمشیدی

چالش جدید آقای شماره ۱۰

- 5 دقیقه مطالعه

پژمان جمشیدی جزو کمدین‌هایی است که رفته‌رفته وارد حیطه بازی در نقش‌های جدی شد و اتفاقا در این نقش‌ها هم افتخارات خوبی به‌دست آورد. او در فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد که اخیرا توسط پلتفرم فیلم‌نت منتشر شده، یکی از نقش‌های جدی مهمش را به نمایش گذاشته است. به این بهانه، نقش‌های جدی پژمان جمشیدی را در سینما مرور می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، پژمان جمشیدی برای بازی در سه فیلم «علفزار»، «سوءتفاهم» و «ششلیک» نامزد سیمرغ شد و برای «یادگارجنوب» هم دیبپلم افتخار گرفت. از این چهار فیلم فقط نقشش در «شیشلیک» کمدی بود و سایرین همگی جدی بودند.

♦ سوءتفاهم| احمدرضا معتمدی| ۱۳۹۶

نام نقش: دستیار کارگردان

مختصات نقش: پژمان جمشیدی در «سوءتفاهم» یکی از اولین نقش‌های مهم و جدی‌اش را بازی کرد. [او در این فیلم] دستیار کارگردان فیلمی بود که کارگردانش فیلمنامه آن را براساس یک گروگانگیری نوشته بود و می‌خواست مرحله به مرحله آن را در واقعیت پیاده کند. جمشیدی باز هم شیرینی‌های خاص خودش را در این فیلم داشت اما درکل نقشش را کاملا جدی بازی کرد. آن زمان در مصاحبه‌ای گفته بود: «وقتی شنیدم کار آقای معتمدی یک کار جدی است، برایم عجیب بود. چون سال گذشته با یک فیلم کمدی در جشنواره حضور داشتم و اساسا حضور من در سینما و تلویزیون در قالب فیلم های کمدی است.»

موفقیت: برای اولین بار به خاطر بازی در این نقش از جشنواره سی‌وششم فیلم فجر نامزد سیمرغ نقش مکمل مرد شد.

♦ هزارتو| امیرحسین ترابی| ۱۳۹۷

نام نقش: نریمان

مختصات نقش: فیلم «هزارتو» موقعیتی پیچیده را در ارتباط با گم شدن یک بچه به تصویر می‌کشد و پژمان جمشیدی نقش نریمان، دایی کودک را بازی می‌کند که به خاطر شوخ‌طبعی‌های بی‌جایش اعصاب همه را می‌ریزد به هم. با این حال در فضای تلخ فیلم، حضور این کاراکتر بسیار اثرگذار است و نهایتا متوجه می‌شویم که بخش مهمی از ماجرای فیلم به واسطه او اتفاق افتاده است. جمشیدی در این فیلم شخصیتی شوخ‌طبع و بامزه دارد اما در کل با فیلمی جدی و تلخ مواجهیم.

موفقیت: «هزارتو» فیلم چندان موفقی نبود و فقط شهاب حسینی برای بازی در این فیلم از جشنواره سانفرانسیسکو جایزه گرفت. نقش نریمان آورده چندانی برای جمشیدی نداشت.

 ایده اصلی| آزیتا موگویی| ۱۳۹۷

نام نقش: نیما

مختصات نقش: پژمان جمشیدی سال ۱۳۹۷، ۶ فیلم بازی کرد که یکی از آنها «ایده اصلی» بود. نیما به عنوان دوست شخصیت اصلی معرفی می‌شود و در ظاهر تلاش می‌کند تا به او برای پیروزی در مناقصه کمک کند اما کم‌کم متوجه می‌شویم برایش فقط اهداف خودش مهم است و در اصل از رقیب او پول می‌گرفته تا موقعیت را به سمت و سوی دیگری ببرد. بازی جمشیدی کاملا باورپذیر از آب درآمد و باعث شد اکثر مخاطبان نتوانند شک کنند که او موقعیتی متضاد با آنچه نشان می‌دهد داشته باشد. او در این فیلم هم شوخ‌طبعی‌هایی دارد.

موفقیت: این فیلم در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما موفقیتی نصیبش نشد.

 جهان با من برقص| سروش صحت| ۱۳۹۷

نام نقش: رضا

مختصات نقش: پژمان جمشیدی پنج سال بعد از این‌که با بازی در سریال «پژمان» به کارگردانی سروش صحت به شهرت رسید، در فیلم «جهان با من برقص» این کارگردان، موقعیتی به نسبت جدی‌تر را تجربه کرد. داستان فیلم درباره مواجهه با مرگ است اما سروش صحت این مسئله را در ارتباط میان چند دوست در یک دورهمی دوستانه روایت می‌کند. چند دوست قدیمی برای تولد یکی از دوستانشان جهان که بیمار است و احتمالا مدت زمان زیادی زنده نیست به ویلای او می‌روند و هرکدام درگیر زندگی خودشان هستند. رضا یکی از افراد سرزنده این جمع است که به خاطر مخ‌زنی‌هایش شهرت دارد. او بلافاصله بعد از ورود به ویلا از خواهر جهان خوشش می‌آید و در تمام طول فیلم سعی می‌کند توجهش را جلب کند. بخشی از جذابیت فیلم به موقعیت‌هایی مرتبط با این شخصیت برمی‌گردد.

موفقیت: «جهان با من برقص» اولین فیلم سینمایی سروش صحت بود که در جشنواره جهانی فجر جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای علی مصفا به همراه داشت. با این حال بخش مهمی از جذابیت فیلم همراهی جذاب بازیگران آن برای ساخت این موقعیت بود.

♦ دوزیست| برزو نیک‌نژاد| ۱۳۹۸

نام نقش: مجتبی

مختصات نقش: تا پیش از «دوزیست» پژمان جمشیدی با وجود بازی در فیلم‌های جدی، نقش‌هایی را بازی می‌کرد که بامزه بودند [و] بیشتر بار شیرینی فیلم را به دوش داشتند. در «دوزیست» این موقعیت کاملا تغییر می‌کند. مجتبی با یک نفر تصادف کرده و حالا باید تمام مخارج بیمارستان و عمل را بدهد و هیچ پولی ندارد و در گاراژ ته شهر، همراه عطا و پدرش که سرایدار این گاراژ است زندگی می‌کند. او مدام در مظان اتهام است و حتی عطا هم به او کنایه می‌زند. با ورود دختر جدید به زندگی آنها، رابطه عطا با مجتبی بهم می‌ریزد و مدام او را زیر ذره‌بین می‌گیرد. جمشیدی در این فیلم نقشش بسیار جدی و حتی تلخ است و فقط یک بار او را در حال خواندن آواز می‌بینیم.

موفقیت: پژمان جمشیدی، جواد عزتی و هادی حجازی‌فر کنار هم موقعیت درخشانی خلق کرده‌اند. گرچه فیلم در برخی موارد با ضعف‌هایی روبه‌رو است اما در کل اثری قابل قبول است. این فیلم در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر حضور داشت اما موفقیتی به دست نیاورد.

♦ علفزار | کاظم دانشی| ۱۴۰۰

نام نقش: امیرحسین بشارت

درباره نقش: فیلم براساس چند پرونده واقعی از جمله ماجرای تجاوز در خمینی‌شهر اصفهان ساخته شده است. پژمان جمشیدی از قالب همیشگی بیرون آمده و این‌بار در قالب بازپرسی قرار گرفته که [در] موقعیتی پیچیده و کاملا انسانی قرار می‌گیرد و بین وجدان و وظیفه مردد می‌ماند. بازپرس در وهله اول به فکر خودش است اما چیزی از درونش می‌جوشد که اجازه سکوت به او نمی‌دهد. این تضاد درونی، به خوبی در بازی جمشیدی نمایان می‌شود.

موفقیت: «علفزار» توانایی‌های جمشیدی را بیش از پیش نمایان کرد و نهایتا در جشنواره چهلم فیلم فجر نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

 بی‌مادر| مرتضی فاطمی| ۱۴۰۰

نام نقش:  محمود

درباره نقش: پیش از نمایش فیلم در جشنواره چهلم، انتشار تصاویری از گریم متفاوت پژمان جمشیدی برای این فیلم بسیار خبرساز شد. از روی این گریم می‌شد حدس زد با نقشی متفاوت از این بازیگر روبه‌رو هستیم. با این حال «بی‌مادر» اثر چندان موفقی از آب در نیامد. جمشیدی با گریم متفاوتش به عنوان یک برادر غیرتی پایین شهری که برای درآوردن پول، سگ پرورش می‌دهد و باج می‌گیرد می‌توانست به عنصر مهمی در طول فیلم تبدیل شود و در ایجاد کشمکش تاثیر مهمی بگذارد اما بلا استفاده باقی می‌ماند و یک جورهایی از فیلم بیرون می‌زند.

موفقیت: پژمان جمشیدی در جشنواره چهلم با دو فیلم «علفزار» و «بی‌مادر» حضور داشت که برای «علفزار» مورد تمجید قرار گرفت.

♦ یادگار جنوب| حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری| ۱۴۰۱

نام نقش: صالح

درباره نقش: جمشیدی در جشنواره امسال با فیلم «یادگار جنوب» نقشی به نسبت فرعی اما بسیار موثر در روند اتفاق‌های داستان را بازی کرد. او این‌بار هم نقش متفاوتی به عهده داشت. صالح برادر دختری بود که وحید شخصیت اصلی فیلم به او علاقه‌مند می‌شود اما به خاطر کارشکنی‌های صالح نمی‌تواند به او برسد. صالح تمام مدت دنبال وحید است تا کینه‌ای قدیمی را جبران کند و با این‌که نقش مهمی در طول فیلم ندارد اما تاثیرش روی ماجراها بسیار زیاد است.

موفقیت: پژمان جمشیدی بالاخره بعد از چندبار نامزدی در نقش مکمل و اصلی، در جشنواره امسال، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل مرد را برای این نقش گرفت.

 

منبع: فیلم‌نیوز

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،پژمان جمشیدی،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها