کولاک «ابوطالب» در فیلم‌نت/ می‌توان مبتذل نبود

- 9 دقیقه مطالعه

در فیلم‌نت نیوز بخوانید

در شرایطی که بسیاری از فیلم‌های کمدی سینمای ایران به سمت شوخی‌های سخیف و جنسی روی آورده‌اند، استندآپ کمدی شاید راه رهایی از کمدی مبتذل باشد.

به گزارش فیلم نت نیوز، دومین قسمت از برنامه استندآپ کمدی «ابوطالب» با اجرای ابوطالب حسینی، از طریق پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد. به همین بهانه، علاوه بر بررسی این قسمت، نگاهی داریم به راهی که او برای رسیدن به جایگاه فعلی‌اش، به عنوان چهره معروفی در حوزه کمدی، طی کرده است.

شروع با «خندوانه»

آغاز راه ابوطالب حسینی در مسیر شهرت و محبوبیت، برمی‌گردد به زمانی که در مقابل دوربین رامبد جوان و روی صحنه مسابقه «خنداننده‌ شو» قرار گرفت. برنامه «خندوانه» فرصتی طلایی را به او و چندین استعداد تازه‌نفس در زمینه استندآپ کمدی داد، اما فقط چند نفر از آن‌ها توانستند رگ خواب مخاطبان علاقه‌مند کمدی را به دست آورند. ابوطالب حسینی به همراه دوست قدیمی‌اش یعنی امیرحسین قیاسی، دو نفر از آن چند استعداد درخشان بودند، که توانستند از فرصت طلایی که در مسیر هنری‌شان قرار گرفته بود، به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. ابوطالب حسینی، در چند مرحله از مسابقه، با امتیازهای بالایی که به دست آورد، توانست از حریفان خود پیشی بگیرد و به مراحل نهایی برنامه صعود کرد.

برنامه تلویزیونی «خندوانه» نقش مهمی در معرفی ابوطالب حسینی به عرصه کمدی ایران ایفا کرد.

ابوطالب حسینی و فوتبال ۳۶۰

پس از اتمام مسابقه «خنداننده شو»، مسیر ابوطالب برای اجرا، به سمت شبکه‌های اجتماعی کشیده شد. همکاری ابوطالب با عادل فردوسی‌پور در برنامه «فوتبال ۳۶۰» موج دیگری از استقبال مخاطبان ورزشی و طرفداران آیتم‌های طنز را به همراه داشت. ابوطالب با دست گذاشتن روی خبرهای ورزشی و حاشیه‌های مرتبط با فوتبال، طنز انتقادی جالب توجهی را برای مخاطبان عرضه می‌کرد.

ابوطالب حسینی، بعد از حضور در چند برنامه اینترنتی، این‌بار تصمیم گرفته تا باز هم روی صحنه، مقابل میکروفون پایه‌دار و در برابر تماشاچیان حاضر در سالن بایستد و استندآپ کمدی اجرا کند، اما سوالی که ممکن است در ذهن برخی از مخاطبان شکل بگیرد این است: چرا باید یک برنامه استندآپ کمدی ساخته شود؟

رامبد جوان؛ پدر استندآپ ایران

رامبد جوان که اکنون تهیه کننده برنامه «ابوطالب» معرفی شده، نقش مهمی در معرفی استندآپ کمدی به مخاطب ایرانی داشت. از زمانی که او به‌عنوان یک برنامه‌ساز تلویزیونی تصمیم گرفت تا راه استندآپ را به قاب تلویزیون باز کند، بحث‌های مختلفی از سوی مخاطبان و صاحب‌نظران حوزه رسانه به میان آمد. استندآپ کمدی به‌عنوان یک شکل از اجرای کمدی، سال‌های بسیاری است که در کشورهای غربی اجرا می‌شود و مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. از برنامه‌‌های تلویزیونی گرفته، تا سالن‌های مخصوص و محافلی که مخاطبان در آن جا حاضر شده و به تماشای اجرا می‌نشینند.

نکته متمایز بین استندآپ کمدی‌های ایرانی و خارجی، موضوعاتی است که در این نوع از اجراها، به آن‌ها پرداخته می‌شود. بدون شک در استندآپ کمدی‌های ایرانی، از نظر موضوع و حدود شوخی با پدیده‌های مختلف، با چالش‌ها و خط قرمزهای مختلف و بیشتری نسبت به نسخه‌های خارجی مواجه هستیم ولی این سختی، باعث نشده است که استندآپ کمدین ایرانی کوتاه بیاید و ترمز اجرای این نوع از برنامه‌ها کشیده شود.

استندآپ کمدی که رامبد جوان به مخاطب ایرانی عرضه کرد، یک کمدی سالم و اجتماعی است که می‌تواند در عین خنداندن مخاطب، او را به فکر فرو ببرد.

کمدی سالم؛ جایگزین کمدی مبتذل

در شرایطی که بسیاری از فیلم‌های کمدی سینمای ایران، به سمت شوخی‌های سخیف و جنسی روی آورده‌اند، استندآپ کمدی شاید راه رهایی از کمدی مبتذل باشد. در این نوع از اجرای کمدی، برنامه‌ساز و تیم سازنده در کنار خنداندن و سرگرمی هدف دیگری را نیز دنبال می‌کنند؛ تامل و فکر کردن به موضوعات و پدیده‌هایی که گاهی به‌سادگی از کنارشان رد می‌شویم و حتی به آن‌ها می‌خندیم، اما حقیقتی تلخ را درون خود جای داده‌اند.

درخشش استندآپ «ابوطالب»

ابوطالب حسینی، استندآپ کمدین خلاق و دغدغه‌مندی است که به پشتوانه موفقیت‌‌های پیشین خود، شمایل استندآپ کمدی را برای برنامه جدید خود انتخاب کرده است. با نگاهی به دو قسمت منتشر شده از این تولید جدید، می‌توان گفت که ابوطالب حسینی و گروه نویسندگان برنامه استندآپ کمدی «ابوطالب»، در کنار توجه به سرگرم کننده بودن هر آیتم و طراحی شوخی‌های خنده‌دار، دغدغه‌های اجتماعی مهمی را نیز دنبال می‌کنند.

دست پر «ابوطالب» در قسمت دوم

ابوطالب حسینی در دومین قسمت از برنامه استندآپ کمدی «ابوطالب»، سراغ داستان‌های نوستالژیک و خاطره‌انگیز رفته است. شوخی با نحوه نام‌گذاری فرزندان و شیوه برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌های دهه هفتاد و هشتاد، موضوعات این قسمت از برنامه را تشکیل داده‌اند.

آنچه که «ابوطالب» در دو قسمت ابتدایی نشان داده، حاکی از این است که او و گروه تولید برنامه‌اش با دست پر به میدان آمده‌اند. موضوعات و سوژه‌های برنامه، برای مخاطب کاملاً آشناست؛ انگار آنچه که توسط مجری بیان می‌‌شود، برگه‌هایی از حافظه جمعی ایرانیان و خاطراتی است که از گذشته تا به امروز، تجربه کرده‌اند. این یعنی برنامه‌ساز، متوسل به شوخی‌های دست چندم از محتواهای برنامه‌های کمدی خارجی نشده است.

شخصیت مجری یا اجرا کننده برنامه استندآپ کمدی، تاثیر مستقیمی بر حال خوبی دارد که مردم می‌توانند از آن اجرا بهره‌مند شوند. ابوطالب حسینی به‌عنوان یک کمدین، مجری و طنزپرداز، از آن دسته چهره‌هایی به‌شمار می‌رود که می‌شود گفت جای خوبی در مردم ایران پیدا کرده است. برای اثبات این نکته، فقط کافی است که اجرای او را با دو الی سه نفر استندآپ کمدین‌های خارج از ایران مقایسه کنید. خروجی این مقایسه، می‌تواند حس خوب مخاطب نسبت به مجری، شوخی‌های هوشمندانه و بکر، انتخاب موضوعات اجتماعی برای عنوان کردن و مواردی از این دست باشد.

نتیجه‌گیری از پخش قسمت دوم

با وجود محدودیت‌های سخت و طاقت‌فرسایی که در فرآیند طراحی، تولید و پخش برنامه‌های کمدی وجود دارد، سازندگان برنامه استندآپ کمدی «ابوطالب» تا این‌جا نشان داده‌اند که در برابر نگاه مخاطب رو سفید خواهند بود. دلایل این موضوع به چند علت مرتبط می‌شود. اول؛ شوخی‌های برنامه که واقعاً مخاطب را می‌خنداند و جنبه سرگرمی برنامه را بالا می‌برد. دوم؛ تازگی و خلاقیت در طراحی سوژه‌هایی که برای شوخی و موقعیت‌های طنز برنامه استفاده می‌شود و سوم؛ حضور یک شخصیت محبوب نزد درصد بالایی از مردم، یعنی ابوطالب حسینی، برای اجرای این برنامه است.

استندآپ ابوطالب شنبه ها ساعت ۸ شب در فیلم نت

برچسب‌ها: ابوطالب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نت مگ