خطر لو رفتن داستان!
«آخرین بازمانده از ما»؛ ترسناکتر، پیچیدهتر، مبهمتر
به گزارش فیلمنتنیوز، سریال پساآخرالزمانی «آخرین بازمانده از ما» (The last of us) بار دیگر توجه مخاطب جهانی را به دنیای خشن و جذاب خود جلب کرده است. فصل دوم این سریال محبوب که بر اساس بخش دوم بازی ویدیویی شرکت توسعه بازیهای رایانهای «ناتی داگ» (Naughty Dog) ساخته شده است، نه تنها ادامه داستان جوئل (با بازی پدرو پاسکال) و اِلی (با بازی بلا رمزی) را روایت میکند، بلکه قدم در مسیرهای تاریکتر و پرتنشتری گذاشته که طرفداران بازی به خوبی با آن آشنا هستند.
برخلاف روحیه شاد و پرجنبوجوش پاسکال و رمزی در زندگی واقعی، در پایان فصل اول ضربه مهلکی به رابطه شخصیتهای آنها روی صفحه نمایش وارد شد. در فصل اول سریال «آخرین بازمانده از ما» دیدیم که جوئل استخدام میشود تا اِلی را پس از شیوع قارچی که انسانها را به ماشینهای کشتار گوشتخوار تبدیل میکند، از یک منطقه قرنطینه خارج کند. گرچه این دو برای بقا به یکدیگر تکیه میکنند اما جوئل در انتها تصمیمی اجباری میگیرد که با آغاز فصل دوم، شکاف عظیمی بین آنها ایجاد میکند.
ساخت فصل دوم، چالشهای جدیدی به همراه دارد که میتوان به پیچیدهتر شدن نقشها و ارتباط عاطفی کاراکترها و اضافه شدن دو کاراکتر اصلی اشاره کرد.
بازگشت بازیگران قدیمی به صحنه
برای پدرو پاسکال و بلا رمزی، بازگشت به نقشهای جوئل و اِلی پس از موفقیت چشمگیر فصل اول، تجربه خوشایندی است. شخصیت هر دوی آنها تحتتاثیر اتفاقهای فصل اول، تغییرات زیادی کرده و حالا کارشان سختتر شده است. در چند سال گذشته، ارتباط خوب آنها در فصل قبل به اشکال گوناگون از سوی طرفداران در فضای مجازی به تصویر کشده شده است و تکههای زیادی از فصل اول سریال «آخرین بازمانده از ما» در تیکتاک و اینستاگرام وایرال شده و تمدید موفقیتآمیز سریال برای فصل سوم را نیز به دنبال داشته است.
بلا رمزی در مصاحبه با اسکوئر (Esquire) از فضای شروع دوباره خوشحال است و از انرژی متفاوت در صحنه فیلمبرداری فصل دوم میگوید: «نوعی انرژی تازه و حس و حال هیجانانگیزی در شروع مجدد داشتیم. کارمان در عین سختی واقعا لذتبخش بود. همیشه سر صحنه ارتباطی که بین بازیگران و عوامل شکل میگیرد، کمک میکند که بر سختیهای کار غلبه کنیم. وقتی به صحنه فیلمبرداری برگشتم، تازه فهمیدم چقدر دلم برای پدرو پاسکال و بقیه عوامل تنگ شده است.»
شکلگیری رابطه و اعتماد میان پدرو پاسکال و بلا رمزی و تحکیم آن، یکی از نقاط قوت اصلی فصل اول بود و این پیوند در پشت صحنه نیز به قوت خود باقی است. پاسکال با اشاره به بازگشت به صحنه میگوید: «وقتی سر صحنه رسیدم، بلا رمزی را دیدم و این بیش از هرچیزی خوشحالم کرد. ماراتون فصل دوم شروع شده و امیدوارم از پس این کار به خوبی بربیاییم.»
بازی کرده بودید؟
بلا رمزی در پاسخ به اینکه آیا پیش از ایفای نقش الی با بازی “«The last of us” آشنا بوده است یا نه میگوید: «نه من و نه پدرو پاسکال، هیچ کدام گیمر نیستیم بنابراین بازی نکرده بودیم. قبل از اینکه تست بازیگری بگیرم، حتی نمیدانستم این بازی چیست. اصلا کنسول بازی ندارم. وقتی قرارداد فصل اول را بستم، کمی از ویدیوهای بازی را دیدم و به نظرم بسیار جالب بود. تازه متوجه شدم چرا این بازی اینقدر طرفدار دارد. بدون اینکه یک دقیقه بازی کنم، صرف حضور در سریال، شیفته بازی شدم. بنابراین، وابستگیای را که گیمرها به جهان «آخرین بازمانده از ما» دارند، کاملا درک میکنم.»

پدرو پاسکال اما نظر جالبتری دارد. او در مورد بازی «آخرین بازمانده از ما» میگوید: «من گیمر نیستم. کلا اهل هیچکدام از بازیهای رایانهای نیستم اما وقتی قرار شد در این نقش بازی کنم، سراغ گیم “The last of us” رفتم. محیط بازی خیلی کمکم کرد که درک بهتری از فیلمنامه داشته باشم. برایم شبیه یک کتاب راهنمای تصویری بود. البته مولفههای موسیقایی و درک بصری این بازی آنقدر خاص و هنرمندانه است که هم به دلیل کیفیت اقتباس و قدرت فیلمنامه و هم حضور خود نیل دراکمن به عنوان یکی از طراحان بازی، میتوانستیم به راحتی و بدون دغدغه وارد کار فیلمبرداری شویم، اما با اینحال مشاهده ویدیوهای خود گیم و فضای عجیب آن واقعا هیجانانگیز بود.»
چالشهای اقتباس
اقتباس فصل دوم بازی «آخرین بازمانده از ما» برای تلویزیون، کاری پراسترس بود. این بخش از بازی به دلیل داستان دارکتر و رویدادهای شوکهکننده، هم مورد تحسین قرار گرفت و هم با واکنشهای شدید و بحثبرانگیزی روبرو شد. کریگ مزین و نیل دراکمن (که یکی از خالقان بازی نیز هست)، به عنوان سکانداران سریال، متهمند که رویکردی محترمانه اما منعطف نسبت به منبع اصلی دارند.
نیل دراکمن در مصاحبهای با سایت اسکرینرنت درباره اقتباس فصل دوم میگوید: «ما همان فرآیندی را که برای فصل اول به کار بردیم، در فصل دوم نیز اعمال کردیم هر لحظه از فیلمنامه را بررسی و تلاش میکردیم بفهمیم چطور هر صحنه را علاوه بر حفظ جذابیتهای سینمایی، عیناً مثل بازی طراحی کنیم. ببینیم چه چیزی نیاز به تغییر و چه چیزی نیاز به نگارش جدید دارد.»

یکی از بزرگترین تصمیمهای داستانی در فصل دوم، زمانبندی شوکهکنندهترین اتفاق بازی است. مازین و دراکمن تصمیم گرفتند زودتر از موعد مقرر، مرگ جوئل یکی از اصلیترین کاراکترهای بازی را رقم بزنند. دراکمن دلیل این تصمیم را اینگونه توضیح میدهد: «این اتفاق باید رخ میداد. نمیخواستیم مخاطب را اذیت کنیم و برای اینکه دوباره روح تازهای به سریال دمیده شود، مجبور شدیم چنین تصمیمی بگیریم. این رویداد، نقطه آغازین داستان فصل دوم است.»
خالقان سریال بر اهمیت حفظ پایههای داستان اصلی تاکید دارند چراکه لحظات و نقاط عطف کلیدی، حتی اگر جزئیات اطراف آنها تغییر کند، برای حفظ جوهر داستان ضروری هستند. مازین در مصاحبه با اسکوئر (Esquire) میگوید: «چالش این است که چه زمانی باید تغییر ایجاد کرد و چه زمانی باید به منبع اصلی وفادار ماند. اقتباس از یک کتاب یا بازی برای تلویزیون، فرصتی برای عمیقتر کردن پیچیدگیها و ابعاد شخصیتها فراهم میکند که شاید در مدیوم اصلی به شکل دیگری تجربه شود.»
ورود شخصیتهای جدید
رویدادهای فصل دوم به ویژه اتفاق مهم ابتدایی یعنی مرگ جوئل، تاثیر عمیقی بر شخصیتها و همچنین بازیگران داشته است. پدرو پاسکال بازیگر این نقش میگوید: «خیلی ناراحتم. اعتراف میکنم که هرچه سنم بیشتر میشود، تغییرات برایم سختتر است. فکر کردن به پایان نقش جوئل مرا غمگین میکند. میدانم که مخاطب از این موضوع ناراحت خواهد شد و این واقعیت که پایان کاراکترم برای مردم دردناک است، به نظرم نشانه دستاورد درخشان داستانگویی سریال «آخرین بازمانده از ما» است.»

بلا رمزی در مورد تاثیر این بخش از فیلمنامه میگوید: «میدانستم که جوئل قرار است بمیرد، اما خواندن آن در فیلمنامه وحشتزدهام کرد و حسابی گریه کردم. اولین بار بود که در زندگیام از خواندن یک نوشته گریه میکردم.»
واکنشهای احساسی بازیگران نشان میدهد که داستان عمیق گیم، چقدر خوب در اقتباس تلویزیونی منعکس شده و روی کسانی که در خلق آن نقش دارند نیز تاثیر گذاشته است.
فصل دوم با ورود شخصیتهای کلیدی جدید از جمله اَبی (با بازی کیتلین دیوِر) و دینا (با بازی ایزابلا مرسد) همراه است. نیل دراکمن و هالی گراس در مورد چالش پرداخت به شخصیت اَبی صحبتهای زیادی کردهاند. اَبی در بازی شخصیت پیچیدهای است که ابتدا ممکن است برای گیمرها منفی به نظر برسد، اما با پیشرفت داستان، زوایای دیگری از شخصیت او نمایان میشود. دراکمن توضیح میدهد که در سریال تلاش کردیم جنبههای انسانیتر اَبی را زودتر نشان دهیم تا مخاطب تلویزیون بتواند با او همدلی کند. او در مورد انتخاب کیتلین دیور برای این نقش میگوید: «از خیلی وقت پیش بازی دیور را در سریالهای «باورنکردنی» (Unbelievable) و «دوپسیک» (Dopesick) دیده بودم و میدانستم ویژگیهای بازی او و میمیک چهرهاش به شخصیت «اَبی» در سریال بُعد میبخشد. به همین دلیل در انتخاب او تردید نکردیم.»
کریگ مازین نیز در مورد انتخاب ایزابلا مرسد برای نقش دینا معتقد است: «مرسد نوری برای تاریکی فصل دوم است. من و نیل، ایزابلا را به شکل غریزی انتخاب کردیم و خوشبختانه انتخاب درستی بود. از همان روز اول فیلمبرداری با او احساس خوبی داشتیم و مطمئن بودیم که او این نقش را به خوبی ایفا خواهد کرد.»

حالا که بخشهایی از فصل دوم را اسپویل کردیم، این را هم اضافه کنیم که طرفداران پدرو پاسکال نگران نباشند زیرا او با یک فلاشبک به سریال بر میگردد و باز هم شاهد هنرنمایی او در ادامه فصل خواهیم بود.
آینده سریال؟
فصل دوم «آخرین بازمانده از ما» با ورود به بخش دوم بازی، وارد قلمرویی میشود که از نظر داستانی پیچیده و از نظر عاطفی بسیار سنگین است. تصمیم به روایت این بخش از داستان در چند فصل، نشاندهنده تعهد خالقان به پرداخت کامل و عمیق به جزئیات و ابعاد مختلف آن است. همانطور که نیل دراکمن اشاره کرده، پایانبندی سریال، همان پایان بازی دوم خواهد بود و آنها مسیر را برای رسیدن به آن نقطه ترسیم کردهاند. با این وجود از همین اکنون مشخص شده است که فصل سوم هم به زودی کلید خواهد خورد.
با وجود اتفاقهای دردناک ابتدایی فصل دوم، پیوند بین بازیگران و عوامل و تلاش آنها برای روایت صادقانه و قدرتمندانه این داستان، فصلی جذاب و تاثیرگذار را نوید میدهد. «آخرین بازمانده از ما» همچنان به عنوان یک نمونه موفق از اقتباس بازی ویدیویی به تلویزیون شناخته میشود که نه تنها به منبع اصلی وفادار میماند، بلکه لایههای جدیدی به آن میافزاید و با بازیهای درخشان و کارگردانی ماهرانه، دنیای پساآخرالزمانی خود را زنده نگه میدارد. به نظر میرسد تیم سازنده، آماده رویارویی با چالشهای بزرگ ساخت بوده و فصلی بهیادماندنی را برای مخاطبان خلق کردهاند. باید منتظر ماند و دید تغییرات رخ داده در این فصل به چه پایانی خواهد انجامید.
ترجمه و تنظیم: جهانگیر شاهولد