آنچه می‌خواهید درباره فیلم «عطرآلود» بدانید

- 6 دقیقه مطالعه
فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و نویسندگی حسین حسنی در سینماهای سراسر کشور روی پرده است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و نویسندگی حسین حسنی و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری برنامه این روزهای سینمای ایران، محصول سال ۱۴۰۱ است و از ۱۶ خرداد روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته است.

این ملودرام عاشقانه با شعار «عشق، هر لحظه عطر خودشو داره» به چرخه اکران اضافه شده است. «عطرآلود» قصه بوئیدن و چشیدن طعم لحظه‌ها و مجالی برای شنیدن روایت زندگی «علی» و «عاطفه»، زوجِ جوانِ عاشق است که مسیر رسیدن به رویاهایشان از رنج و امیدواری می‌گذرد.

این فیلم، محصول سازمان سینمایی سوره است که در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌فجر در ۶ رشته نامزد و برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن شد.

کارگردان فیلم سینمایی «عطرآلود» هادی مقدم‌دوست، پیش از این نیز با ساخت آثاری نظیر «سر به مهر» و همکاری با حمید نعمت‌الله در سینمای ایران شناخته شده است. او با سبک خاص خود در روایت داستان و توجه به جزئیات انسانی، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان کارگردانان ایرانی کسب کند.

خلاصه داستان فیلم سینمایی عطرآلود

داستان این فیلم حول محور علی، یک عطرساز ماهر (با بازی مصطفی زمانی)، می‌چرخد که در آستانه پدر شدن است. او در تلاش است تا عطر خاصی با نام «ع» بسازد. در همین حین، علی با چالش‌های متعددی در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود مواجه می‌شود که باید در زمان کوتاه به آنها رسیدگی کند.

عوامل فیلم سینمایی عطرآلود

کارگردان: هادی مقدم‌دوست، نویسنده: حسین حسنی، تهیه‌کننده: یوسف منصوری، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: مهدی حسینی‌وند، طراح صحنه و لباس: محمدرضا میرزامحمدی، طراح چهره‌پردازی: محمود دهقانی، صدابردار: مهراد ابوالقاسمی، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی، سرپرست گروه کارگردانی: سعید نقدزاده، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: فرانه نصری، عکاس و تصویربردار پشت‌صحنه: حمید ضرابی، محصول: سازمان سینمایی سوره حوزه هنری.

بازیگران و نقش‌ها فیلم سینمایی عطرآلود

مصطفی زمانی در نقش علی

هدی زین العابدین در نقش عاطفه

کوروش تهامی در نقش جمالیان

همایون ارشادی در نقش مشاور و دوست نزدیک

حسام محمودی در نقش کنشمند در زندگی علی و عاطفه

سودابه بیضایی در نقش خانم جمالیان، طراح عطر

شهروز ابراهیمی در نقش همکار علی در کارگاه عطرسازی

جوایز فیلم سینمایی عطرآلود در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

۱. بهترین کارگردانی و نویسندگی: هادی مقدم‌دوست و حسین حسنی برای فیلم «عطرآلود» جایزه بهترین کارگردانی و نویسندگی را به صورت مشترک دریافت کردند. این جایزه از سوی آستان قدس رضوی اهدا شد.

۲. بهترین فیلمنامه: حسین حسنی برای نگارش فیلمنامه «عطرآلود» جایزه بهترین فیلمنامه را از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا دریافت کرد.

۳. بهترین کارگردانی: هادی مقدم‌دوست همچنین جایزه بهترین کارگردانی را از سوی پارک علم و فناوری قم دریافت کرد.

نقد فیلم سینمایی عطرآلود

فیلم «عطرآلود» از لحاظ ساختار و معنا اثری درخشان است و نقدهای مختلفی به جزئیات هنری آن پرداخته‌اند. به نقل از مجله میدان آزادی، بازی بی‌نقص مصطفی زمانی در نقش علی، لحن سمبلیک و تاویل‌پذیر داستان، و خلاقیت‌های بصری و مضمونی از نقاط قوت این فیلم به شمار می‌روند. از نکات ویژه این فیلم، توجه دقیق به جزئیات عطرسازی و استفاده از رایحه‌ها به عنوان ابزاری در روایت داستان است که تجربه‌های حسی مخاطب را تقویت می‌کند و لایه‌های عمیق‌تری به شخصیت‌ها می‌بخشد. نقدها اشاره کرده‌اند که این فیلم، با وجود برخی مشکلات جزئی مانند صداگذاری و ریتم در بخش پایانی، از لحاظ هنری و انسانی اثری ارزشمند است و در میان آثار سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

نقدهای مثبت

معصومه‌سادات نبی‌پور، در نقد خود اشاره کرده‌ است که فیلم «عطرآلود» دارای فیلم‌نامه‌ای قوی و ساختاری منسجم است که با تکنیک‌های سینمایی نظیر فلش‌بک و فلش‌فوروارد به خوبی پیش می‌رود. او به تم انسانی و اخلاقی فیلم اشاره می‌کند و معتقد است که این اثر با توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی روز، با دیدگاهی هنری و آزادانه به بررسی زندگی می‌پردازد.

در نقد دیگری، حسن صنوبری اشاره می‌کند که «عطرآلود» توانسته است با استفاده از فیلمنامه قوی و پرداخت دقیق به جزئیات زندگی علی، داستانی تاثیرگذار و انسانی را روایت کند. او همچنین به بازی خوب بازیگران و به خصوص مصطفی زمانی در نقش علی اشاره می‌کند و معتقد است که این فیلم با وجود برخی ایرادات جزئی، یک اثر درخشان سینمایی است.

به نقل از خبرگزاری فارس در اثر جدید مقدم دوست نگاه آرمانی و حرکتی استکمالی درباره حیات انسان را شاهدیم. او در فیلم‌هایش زندگی می‌کند و سینمای او نگاهی اسطوره‌ای به انسان و کنشگری‌های مبتنی بر جهان بینی الهی او دارد و بدیهی است که زیستن و حضور در اتمسفری فارغ از ملاحظات دست و پاگیر عادات انسان معاصر دشوار خواهد بود، اما گویی او همواره یقین خود را به رشته تحریر درآورده و به تصویر کشیده است.مقدم دوست در «عطر آلود» حضور همزمان زایش و مرگ را به موازات هم پیش می‌برد و گویی در صدد نمایش یک تقابل درونی است. شخصیتی که در تمام لحظات فیلم مردد است و تردید او در میانه ماندن و گریختن نیست؛ علی رزاقی درگیر و دار یک تجربه روحی است و دارد دست و پا می زند که واقعیت را نپذیرد. مصطفی زمانی در ایفای نقش علی رزاقی ناموفق نیست و زوج مناسبی را با هدی زین العابدین رقم زده است.

نقدهای منفی

در مقابل، برخی منتقدان به مشکلات فیلم در زمینه صداگذاری و بازیگری اشاره کرده‌اند. برای مثال، حسن صنوبری در نقد خود از ایرادهایی در صداگذاری و بازی‌های سرد و مصنوعی برخی از بازیگران انتقاد کرده است. او همچنین به نقص‌های شخصیت‌پردازی، به ویژه در نیمه دوم فیلم اشاره کرده و معتقد است که ریتم فیلم در بخش‌های پایانی دچار افت شده است.

در مجموع، «عطرآلود» یک اثر سینمایی با نقاط قوت و ضعف محسوب می‌شود. در حالی که فیلمنامه و پیام‌های اخلاقی آن مورد تحسین قرار گرفته، مشکلاتی در زمینه تکنیکی و شخصیت‌پردازی به چشم می‌خورد. این فیلم همچنان برای علاقه‌مندان به سینمای اجتماعی و درام، یک تجربه دیدنی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

آخرین اخبار فیلم سینمایی عطرآلود

به گزارش روابط عمومی پروژه، همزمان با ادامه اکران ملودرام عاشقانه «عطرآلود»، به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، محصول سازمان سینمایی سوره، پوستر جدید این اثر با طرحی از سیروان مهدوی رونمایی شد.

این فیلم سینمایی به نویسندگی حسین حسنی، با جذب بیش از ۷۵ هزار مخاطب، در آستانه فروش چهار میلیاردی قرار دارد و توانسته است لقب پُرفروش‌ترین فیلم عاشقانه سینما را در یک ماه اخیر از آن خود کند.

فاز دوم اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» که پخش آن توسط موسسه بهمن سبز انجام می‌شود، از هفته آینده با آغاز ماه محرم و توقف اکران فیلم‌های کمدی، ادامه خواهد یافت.

نخستین آنونس فیلم سینمایی «عطرآلود» همزمان با اکران در سینماهای کشور

 

تیزر فیلم سینمایی عطرآلود

عکس‌های فیلم عطرآلود

عطرآلود

عکس مصطفی زمانی در عطرآلود

عطرآلود

عطرآلود

عکس مصطفی زمانی در عطرآلود

عطرآلود

هدی زین العابدین در عطرآلود

عکس مصطفی زمانی در عطرآلود

عکس مصطفی زمانی در عطرآلود

 گالری عکس فیلم عطرآلود

 

پوسترهای فیلم سینمایی عطرآلود

پوستر فیلم سینمای عطرآلود

پوستر فیلم عطرآلود

پوستر عطرآلود

برچسب‌ها: عطرآلود،مصطفی زمانی،هادی مقدم‌دوست،هدی زین العابدین
نظرات

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها