اولین «خانه نتفلیکس» در فیلادلفیا افتتاح شد
در فیلمنت نیوز بخوانید
به گزارش فیلم نت نیوز به نقل از نیویورک تایمز، نتفلیکس اولین خانه خود به نام «خانه نتفلیکس» (Netflix House) را در فیلادلفیا افتتاح کرد.
تجربهای غوطهورکننده از جهانهای محبوب نتفلیکس
نتفلیکس با افتتاح اولین خانه دائمی در فیلادلفیا، مجموعهای از تجربههای غوطهور کننده و اتاقهای الهامگرفته از محبوبترین سریالها و فیلمهایش را ارائه کرده است؛ فضایی ۱۰۰ هزار فوت مربعی که از اتاق فرار «وان پیس» (One Piece) تا مینیگلف «ونزدی» (Wednesday) که شامل نوشیدنیهای ویژه و خاص خود میشود و آغاز مسیری تازه برای حضور حضوری و تعامل مستقیم نتفلیکس با مخاطبان به شمار میرود.
نیویورک تایمز در توصیف این خانه مینویسد: دموگورگونی بیرون ایستاده بود؛ رو به روی نگهبانی با لباس صورتی. در طبقه پایین، دزدان دریایی کمین کرده بودند، درست آن طرف سالن، مقابل یک گرگینه. در طبقه بالا، هیولای هورمونی نزدیک تختی که مناسب یک ملکه انگلیسی بود، پرسه میزد. نوشیدنیها «عشق با اولین جرعه» (Love at First Sip) سرو میشد و کیک پاپهای گاتیک روی میز بودند. در یکی از گوشهها، زمین برای چند لحظه واقعا «گدازه» شده بود.
این همان «خانه نتفلیکس» در فیلادلفیا بود؛ نخستین مکان دائمی برای تجربههای غوطهورکننده و خوراکیهای الهامگرفته از سریالهای نتفلیکس که این شرکت در پنج سال گذشته در ۳۰۰ شهر مختلف امتحان کرده است. این تجربهها ابتدا راهی بودند برای معرفی سریالهای تازه یا زنده نگه داشتن آنها در ذهن طرفداران در فاصله میان فصلها (گاهی فاصلههایی بسیار طولانی) اما بعدها از نظر پیچیدگی و خلاقیت رشد چشمگیری پیدا کردند.

فهرستی از این تجربهها شامل آثاری چون «بریجرتون» (Bridgerton) با مهمانیهای رقص و چای، شام معمایی «چاقوکشی» (Knives Out)، اتاق فرار «خانه کاغذی» (Money Heist) و نسخههای زنده «بازی مرکب» (Squid Game) و «زمين گدازه است» (Floor Is Lava) میشود. مستند «زندگی روی سیاره ما» (Life on Our Planet) تور کنسرت چند رسانهای و ارکستر زنده دریافت کرد و «اتفاقات عجیب» (Stranger Things) حالا الهام بخش یک نمایش برادوی پر زرق و برق شده است.
خانهای ۱۰۰ هزار فوتمربعی در قلب یکی از بزرگترین مراکز خرید آمریکا
«خانه نتفلیکس» فیلادلفیا، فضایی ۱۰۰ هزار فوت مربعی که اوایل این ماه در مرکز خرید کینگ آو پروشیا و در محل سابق فروشگاه لرد اند تیلور افتتاح شد، چند تجربه از این دست را در خود جای داده است. این مجموعه با سه جهان واقعیت مجازی شروع میشود و شامل یک مینیگلف ۹ مرحلهای، یک رستوران، یک فروشگاه، یک سینما، اتاق فرار «وان پیس» و یک کارناوال «ونزدی» همراه با یک معمای جانبی است. این پروژه هم فرصتی برای برندسازی است و هم جریان درآمدی تازه، اولین خانه از مجموعهای که نتفلیکس امیدوار است تعداد آن زیاد شود. «خانه نتفلیکس شعبه دالاس» قرار است دسامبر افتتاح شود و شعبه لاس وگاس برای سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است.
ماریان لی، مدیر ارشد بازاریابی نتفلیکس، در روز افتتاحیه گفت: میخواهم مردم وارد «خانه نتفلیکس» شوند و واکنششان این باشد: وای، این فوقالعاده است! میخواهم احساس کنند به دنیایی دیگر منتقل شدهاند.

این مکان به دلیل نزدیکی به فیلادلفیا و همچنین در اختیار داشتن یکی از بزرگترین مراکز خرید آمریکا انتخاب شده است تا رفت و آمد خوبی را برای مردم تضمین کند. فضای داخلی، تحت سلطه یک راهپله بزرگ به رنگ قرمز درخشان با لوگوی نتفلیکس است.
فروشگاه هدایای آن نیز محصولات اختصاصی همان مکان را عرضه میکرد؛ از جمله ماگهایی با شعارهای آثار محبوب نتفلیکس.
نتفلیکس حدود پنج سال پیش، کمی اتفاقی وارد حوزه تجربههای غوطهور کننده شد. این سرویس پیشتر چند فعالیت کوچک برای طرفداران انجام داده بود، مثل تسخیر محله لیتل ایتالیا در نیویورک در سال ۲۰۱۹، هم زمان با اکران فیلم «مرد ایرلندی» (The Irishman) اثری به کارگردانی اسکورسیزی اما در اکتبر ۲۰۲۰، در دوران قرنطینه، نتفلیکس تجربه رانندگی درون دنیای«اتفاقات عجیب» را در لس آنجلس راهاندازی کرد. این تجربه با استقبال غیر منتظره طرفداران رو به رو شد و یک فروش بلیت عالی را تجربه کرد. بنابراین شرکت تصمیم گرفت فعالیتهای بیشتری از این نوع بسازد.
بزرگترین چالش، پیدا کردن فضاهای بزرگ و ارزان با سقفهای بلند بود. پس از پیوستن لی در سال ۲۰۲۲، او و تیمش به فکر خرید دائمی چنین فضاهایی افتادند و «خانه نتفلیکس فیلادلفیا» اولین نمونه بود.
نتفلیکس نمیخواهد مانند دیزنیلند باشد، حداقل نه فعلا
با وجود موفقیت پارکهای دیزنی و یونیورسال، نتفلیکس هرگز قصد ساخت پارکی غولپیکر را نداشت، دست کم نه چیزی بزرگتر از یک فروشگاه بزرگ در یک مرکز خرید.
لی در این باره توضیح میدهد: این شکل از تجربه برای جایی که نتفلیکس الآن قرار دارد مناسب است. یادتان باشد که ما فقط از سال ۲۰۱۲ تولید محتوای اختصاصی را شروع کردهایم.
این طور نیست که مثل شرکتهای صدساله، حجم عظیمی از آثار کلاسیک داشته باشیم. این تجربه چیزی نیست که برایش از یک سال قبل برنامهریزی کنید، بیشتر شبیه این است که یک بچه بگوید: مامان، میشود میان راه به یک مرکز خرید برویم؟
ورود به «خانه نتفلیکس» رایگان است و فعالیتها قیمتهای نسبتا معقولی دارند، ۱۵ دلار برای مینیگلف، ۳۹ دلار برای تجربه غوطهور کننده.
«خانه نتفلیکس» بازتابی از روند رو به رشد برگزاری رویدادهای حضوری است، جایگزینی برای انزوای تماشای خانگی و راهی برای دیده شدن در فضای شلوغ آنلاین.
آلدِر مکلین فورمن، بنیانگذار شرکت تیکمترکیس، این روند را تایید میکند و میگوید: فضای آنلاین اشباع شده و هوش مصنوعی قرار است آن را بدتر کند.
به همین دلیل، شرکتها روز به روز به سمت رویدادهای فیزیکی برای جلب توجه مخاطبان میروند.
خانههای نتفلیکس؛ متفاوت در هر شهر
هر خانه نتفلیکس، تجربههای مخصوص خود را خواهد داشت. مثلا دالاس اتاقهایی برای «اتفاقات عجیب» و «بازی مرکب» خواهد داشت، نه «ونزدی» یا «وان پیس» و به جای مینیگلف یک آرکید خواهد داشت. قرار است نسخه لاس وگاس با تجربهای از «ویلی وانکا» (Willy Wonka) افتتاح شود.
برنامه این است که این تجربهها هر سال یا حتی سریعتر تعویض شوند.
البته همه آثار نتفلیکس مناسب چنین تجربههایی نیستند. به طور مثال خبری از اتاق فرار«خانه پوشالی» (House of Cards) نخواهد بود.
گرگ لومباردو، معاون نتفلیکس و مسئول تجربههای زنده، معیار انتخاب را اینگونه توضیح میدهد:
آیا این عنوان محبوب است؟ آیا طرفداران میخواهند وارد دنیای آن شوند؟ آیا شخصیتها جذاباند؟ ما همیشه دنبال این هستیم که ببینیم چطور میتوانیم نوعی آرزوی طرفدار را برآورده کنیم.
مثلا طرفداران فیلم هنری و سیاه و سفید «روما» (Roma) کمتر دوست دارند وارد دنیای آن شوند.

همکاری مستقیم با سازندگان سریالها
برای هر تجربه، با شورانرها مشورت میشود. مثلا تیم سازندگان باید ایستگاه عکس «بریجرتون» را تایید میکرد، جایی که تاج و تختی زیر لوگوی مسترکارت قرار دارد. در مورد تجربه «ونزدی»، ایده کارناوال به آلگو میلر و آلفرد گاف ارائه شد. آنها خواستند طراح لباس سریال، کالین اتوود،و طراح صحنه، مارک اسکروتون، نیز وارد پروژه شوند. آنها حتی در نوشتن معمایی که بازدیدکنندگان باید با کمک پیامک از شخصیت هند حل کنند، مشارکت داشتند.
میلار میگوید: ما ۳۰ سال است که کار میکنیم و تاکنون سابقه نداشته است که احساس کنیم در بخش بازاریابی صدایمان شنیده میشود. کار اضافه بود اما از آن استقبال کردیم.
او و گاف حتی درباره مرحله مینیگلف «ونزدی» بازخورد دادند و نتفلیکس نیز آن را اصلاح کرد تا برای افتتاحیه آماده باشد.
هدف این خانهها تقویت ارتباط مخاطبان با برند نتفلیکس است. لی توضیح میدهد که طبق نظرسنجیها، بسیاری از طرفداران حتی نمیدانند سریالهایی که دوست دارند، محصول نتفلیکس است. او میگوید که آنها همیشه نمیدانند که این یک آیپی متعلق به نتفلیکس است.
و البته نتفلیکس امیدوار است که این خانهها در آینده سودآور شوند، هرچند هنوز راه طولانی باقی مانده است.
لومباردو میگوید: اگر نتوانید نیازهای فندوم را برآورده کنید، هیچ وقت به سودآوری نمیرسید.
لومباردو در آخر با لبخند اضافه میکند: در نهایت، هدف این است که مردم را سرگرم کنیم. همین.
ترجمه: پریسا مقیلان
بیشتر بخوانید
