«جان ویک ۴» فیلمی جسورانه و بزرگ است که حق مطلب را در مورد سینمای اکشن ادا میکند.
به گزارش فیلمنت نیوز، ۹ سال از آن روزی که یک انسان از روی حماقت، سگ جان ویک را کُشت میگذرد. از آن لحظه تا به امروز هزاران جسد بر روی زمین افتاد، و قهرمان داستان ما یعنی آقای جاناتان ویک هزاران قدم را برداشت تا امروز به این ایستگاه آخر برسد. «جان ویک ۴»، اثری حماسی، نفسگیر و همچنین نسبت به آثار قبلی خود نیز اثری جسورتر، بزرگتر و طولانیتر است. «جان ویک ۴»، مدت زمانی حدودا سه ساعته دارد، اما این اثر نه تنها خستهکننده نیست، بلکه به قدری نفسگیر است که حتی لحظهای به مخاطب اجازه نمیدهد تا توجهاش از فیلم کم شود.
شاید اصلیترین دلیل موفقیت مجموعه جان ویک، فیلمسازش یعنی چاد استاهلسکی باشد. این کارگردان، خود در گذشته یک بدلکار بوده و دقیقا با این سواد خود، در این فیلم میداند که چگونه باید اکشن خلق کند. بگذارید کمی بیشتر توضیح دهم: تکنیک فیلمبرداری در اکشن معمولا چنین است که کارگردان با انجام کاتهای سریع جای بازیگر و بدلکار را عوض میکند و مهمتر از همه با دوربین روی دست به قدری تکان ایجاد میکند که باعث سرگیجه مخاطب میشود، اما این نوع فیلمسازها در اصل مجبور به چنین کاری هستند، چون در این میان، با استفاده از تکنیک کات سریع، بدلکار را به فیلم اضافه میکنند. اما هیچ یک از این موارد بالا در «جان ویک ۴» وجود ندارد. کارگردان با جسارت تمام در طول مبارزه بین کاراکترهایش، لنز دوربین را عوض نمیکند و با دوربین ثابت (استدی کمرا) و با اکشنِ خود بازیگران، حماسه خلق میکند. و این تکنیک در فیلمبرداری وقتی کامل میشود که با میزانسنهای دقیق و خفن ترکیب میشود. اینطور بیان کنم که مبارزه در هتل کانتیننتال ژاپنی، یعنی ترکیب تکنیک، میزانسن و مونتاژ صدا (استفاده از موسیقی متن جهت بالا بردن تنش) آخرین مرحلهای بود که عوامل جان ویک میتوانستند به آن برسند. اما آنها با جاهطلبی زیاد به سراغ بالاتر از این رفتند و در میدان مبارزهِ طاق پیروزی فرانسه با اضافه کردن کمی پرده سبز به این مبارزهِ پُر عظمت، حق مطلب را در قبال سینمای اکشن و حرکتدار، ادا کردند.
«جان ویک ۴» را میتوانید در این لینک با دوبله اختصاصی فیلمنت تماشا کنید.
منبع: تکنوروز