معرفی بهترین فیلم‌های سینمایی در مورد آدولف هیتلر (قسمت اول)

جلادها هم می‌میرند

- 5 دقیقه مطالعه

در این مطلب هفت فیلم جذاب در مورد زندگی و دوران آدولف هیتلر را معرفی کرده‌ایم. این فهرست شامل هفت فیلم دیگر هم هست که به‌زودی در قالب مطلب دیگری منتشر خواهد شد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، در ماه‌های گذشته دو فیلم «سقوط» و «نارویک: اولین شکست هیتلر» در ارتباط با آدولف هیتلر و تاثیر او بر وقایع جهانی در پلتفرم فیلم‌نت عرضه شدند. پیش از این هم فیلم‌هایی چون «دیکتاتور بزرگ»، «جوجو خرگوشه»، «حرامزاده‌های لعنتی» و مستند «مفهوم هیتلر» در فیلم‌نت عرضه شده‌اند که به‌شکلی به آدولف هیتلر ارتباط پیدا می‌کنند. همچنین در روزهای گذشته شاهد اکران فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» (هومن سیدی) بوده‌ایم که داستانش به هیتلر ارتباط پیدا می‌کند. همین موارد بهانه‌ای شد تا در این مطلب به معرفی تعدادی از آثار جذابی بپردازیم که در طول تاریخ سینما در مورد آدولف هیتلر تهیه شده‌اند.

تفکر آدولف هیتلر پشت بسیاری از جنایات جنگ جهانی دوم بوده است. این­ جنایات از او یکی از منفورترین شخصیت‌های تاریخ را ساخته است. با این وجود، فیلمسازان متعددی سعی کردند تا تفکر مسبب این جنایات را کالبدشکافی کنند. ۱۴ فیلم برتر درباره هیتلر برداشت‌هایی ناراحت‌­کننده، طنزآمیز یا بحث‌برانگیز از زندگی این مرد بدنام تاریخ نشان می‌دهند.

۱. دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator)/ 1940

کارگردان: چارلز چاپلین

بازیگران: چارلز چاپلین، پائولت گدار، جک اوکی

ممکن است غیرممکن به نظر برسد که داستان هیتلر به زبان طنز بیان شود. با این وجود، شمایل چارلی چاپلین توانست از پس آن برآید. او استادانه دو نقش را ایفا می‌کند؛ دیکتاتور آدنوید هینکل و یک آرایشگر یهودی. به‌عنوان کارگردان و بازیگر فیلم، او جنگ جهانی دوم را از طریق طنز و طعنه به نمایش در می‌آورد. این فیلم توانست نام تجاری چاپلین با شوخی‌های بزن‌بکوبی‌اش را با نوعی طنز طعنه‌آمیز ترکیب کند. مخاطبان موقعیت ناگوار شخصیت چاپلین را فراموش کردند و از این طرح عجیب و غریب غرق لذت شدند. چاپلین مخاطبش را از ابتدا با ترتیب پیشبرد داستان مجذوب خود کرد.

 

۲. جوجو خرگوشه (Jojo Rabbit)/ 2019

کارگردان: تایکا وایتیتی

بازیگران: رومن گریفین دیویس، توماسین مک‌کنزی و اسکارلت جوهانسون

این فیلم که اقتباسی است از رمان «آسمان در قفس» داستان جوجو را روایت می‌کند. جوجو یک عضو ۱۰ ساله از سازمان جوانان هیتلر است. او آدولف هیتلر را در خیالاتش تصور می‌کند و با او گفت‌وگو می‌کند. از طرفی وقتی می‌فهمد که مادرش دختری یهودی را در اتاق زیرشیروانی‌شان پنهان کرده دچار تعارض می‌شود. و این تعارض عواقب خطرناکی در پی دارد؛ به‌خصوص در کسی که برای دیکتاتور کار می‌کند. تایکا وایتیتی درست بعد از موفقیت فیلم مارول، به واقعیت‌های خشن جنگ جهانی دوم جان بخشید. او از کمدی برای نمایان ساختن خصایص و ظرایف شخصیت‌ها استفاده کرد. حضور اسکارلت جوهانسون در این فیلم جلوه‌گر بود.

۳. حرامزاده‌های لعنتی (Inglorious Basterds)/ 2009

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

بازیگران: برد پیت، دایان کروگر، کریستف والتس، الی راث

در این فیلم برد پیت نقش یک افسر از متفقین را ایفا می‌کند که موظف به گرد هم آوردن یک گروه از سربازان یهودی است. آنها قرار است با ارتکاب اعمال خشونت‌آمیز در پی انتقام‌گیری از نازی‌ها باشند؛ اعمالی از جمله کندن پوست سر دشمنانشان. این گروه با یک مأمور مخفی و یک هنرپیشه آلمانی همدست شدند تا ارتش نازی را سرنگون کنند.

این فیلم می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای کوئنتین تارانتینو است که طرح داستانی و صحنه‌های خشونت‌آمیزِ باورپذیر و فیلمنامه درخشانی دارد. جمع بازیگران پرستاره فیلم از نقش‌های تیپیکال هالیوودی‌­شان فراتر رفته‌اند و اجراهای تاثیرگذاری ارائه کرده‌اند. بیان و لحن و تلفظ آنهایی که در نقش سربازان آلمانی ظاهر شدند هم درست و دقیق بود.

 

۴. سقوط (Downfall)/ 2004

کارگردان: الیور هیرشبیگل

بازیگران: برونو گانز، الکساندرا ماریا لارا، اولریش متز

این فیلم حول محدوده زمانی ده روز پیش از خودکشی هیتلر و همسرش می‌گردد. فیلم به استیصال او پس از دریافت شکستش در جنگ می‌پردازد. برونو گانز در نقش یک رهبر ناشناس فوق‌العاده ظاهر شد. او آن‌قدر خوب بود که یکی از آن صحنه‌های مهیج فیلم تبدیل به صحنه‌ای پربیننده و به‌یادماندنی شد.

حتی بازیگران جوانی که در نقش اعضای گروه جوانان هیتلر ایفای نقش کردند باورپذیر ظاهر شدند. جنبه برجسته دیگری از فیلم، پرداختن به داستان عشق آدولف و اوا براون است. داستان عجیبی که تا کنون پررمز و راز باقی مانده. داستانی آکنده از دیوانگی که از تماشای آن پشیمان نخواهید شد.

۵. پناهگاه (The Bunker)/ 1981

کارگردان: جورج شیفر

بازیگران: آنتونی هاپکینز، ریچارد جردن، کلیف گورما

فیلم به زندگی آدولف هیتلر، در طول زندگی‌اش در پناهگاه برلین، می‌پردازد. فیلم جدال ذهنی عمیق او را در طول چند روز پایانی نشان می‌دهد در شرایطی که آلمان در حال شکست در جنگ بود. او به همراه دوست دخترش و نزدیک‌­ترین مشاورانش به طرز طنزآمیزی از آشوبِ روی زمین به زیرِ زمین پناه برده بودند.

فیلم احتمالا یکی از شگفت‌انگیزترین اجراهای سر آنتونی هاپکینز است. حتی بازیگر نقش معتمد هیتلر هم بازی فوق‌العاده‌ای ایفا کرد. چیزی که این فیلم را یگانه می‌سازد تصویر معمولی روزمره‌ای است که از جنگ نشان می‌دهد. این فیلم بی‌شباهت به بسیاری از فیلم‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم است و بر صحنه‌های خشونت‌آمیز جنگ تاکید نمی‌کند.

۶. شمارش معکوس تا جنگ (Countdown to War)/ 1989

کارگردان: پاتریک لاو

بازیگران: یان مک‌کلن، مایکل آلدریج، تونی بریتون

این فیلم داستان ترسناک مذاکرات میان فرانسه، انگلیس، لهستان، اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی را به تصویر می‌کشد. به جدول زمانی جنگ جهانی دوم می‌پردازد. از سقوط چک‌اسلواکی آغاز می‌شود تا روزی که انگلیس در قلمرو هیتلر اعلان جنگ کرد.

جستجو برای پی بردن به اقدام بعدی متفقین و دشمنان، چالشی بود که در این فیلم جان گرفت. چالشی که جنگ فکری درگرفته مابین رهبران جهان را هدایت می‌کرد. در همین حال سِر یان مک‌کلن دیدگاه جالبی درباره هیتلر ارائه کرد. باریک‌بینی او به جنبه دیگری از اقدامات این دیکتاتور منتهی می‌شود و رویکردی تازه ارائه می‌دهد.

۷. هیتلر: ده روز آخر (Hitler: The Last Ten Days)/ 1973

کارگردان: انیو دی کونچینی

بازیگران: الک گینس، سیمون وارد، آدولفو سل
این فیلم مشابه «پناهگاه» و «سقوط» است. به ده روز آخر زندگی هیتلر در پناهگاه برلین می‌پردازد. در میانه هرج و مرج در خیابان‌های آلمان، او به‌اتفاق همراهانش تولد ۵۶ سالگی خود را جشن گرفت. فیلم توهمات او از پیروزی در جنگ را، با وجود شواهدی مبنی برشکست نشان می‌داد.

بازیگر نقش هیتلر برای طرفداران فیلم‌های «جنگ ستارگان» احتمالا آشنا به نظر می‌رسد. او الک گینس است؛ بازیگر نقش اوبی­-وان کنوبی در فیلم‌های اصلی «جنگ ستارگان». به گفته خودش بازی در نقش هیتلر یکی از بهترین بازی‌های او بود. اکثر مخاطبان هم با این گفته موافق هستند.

 

ترجمه اختصاصی فیلم‌نت نیوز

منبع: inyoureyesmovie.com

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،تاریخ سینما،سینمای کلاسیک
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها