کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های 2023 - قسمت اول

در انتظار غیرمنتظره‌ها

- 7 دقیقه مطالعه

در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌هایی که قرار است در سال ۲۰۲۳ اکران شوند. این مطلب در دو بخش ارائه می‌شود. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، بخش اول این مطلب است. بخش دوم فهرست کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های ۲۰۲۳ هم به زودی در فیلم‌نت نیوز منتشر خواهد شد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، به مدد رونق مجدد فیلم‌­های پرفروش و فیلم‌­های مستقل غافلگیرکننده، و ناکامی مجموعه­‌ای از فیلم‌­های ابرقهرمانی­، سال ۲۰۲۲ سال به‌­یادماندنی دیگری در تاریخ سینماست. در حالی که شخصیت­‌های غریب داستان­‌های مصور استودیوهای دی‌­سی (DC) و مارول تا مدت‌­ها بر سینمای روز تسلط داشتند، این روند تا حدودی در سال ۲۰۲۲ دچار ساختارشکنی شده است، به‌طوری که بابت شکست چندجانبه هم در جدول فروش باکس‌­آفیس و هم نظرات منتقدان، هر دو استودیو ناچار شدند در برنامه زمان‌بندی پیش­ رویشان تجدید نظر کنند.

مروری بر آثار صنعت سینمای روز نشان می­‌دهد سال ۲۰۲۲ با ساخت «تاپ گان: ماوریک» متخصصان صنعت سینما را گیج و آشفته کرد، دنباله فیلمی آن هم با ۳۶ سال فاصله که موفقیت آن سرتاسر دنیا را فراگرفت؛ این در حالی‌ست که فیلم­‌هایی مثل «ثور: عشق و تندر» و «بلک آدام» چندان به چشم نیامدند. اگر سال ۲۰۲۲ در سینما حرفی برای گفتن داشته باشد، این است که باید منتظر غیرمنتظره‌­ها باشید و تخصص‌­های ظاهری متخصصان این صنعت را زیر سوال ببرید.

با وجود تعداد زیادی از فیلم‌­های ابرقهرمانی که انتظار می­‌رود پرده نقره­‌ای را تسخیر کنند، در کنار انبوهی از فیلم­‌های مستقل هیجان‌­انگیز، کار پیش‌­بینی­ سال ۲۰۲۳ دشوار می‌­شود. بنابراین، در حالی که به لطف کارزارهای تبلیغاتیِ منزجرکننده، هرکسی به‌زودی از حضور فیلم‌­هایی مثل «مرد مورچه­‌ای و زنبور: کوانتومانیا» و «شزم! خشم خدایان» باخبر می‌­شود، ما تصمیم گرفتیم که برای سر ذوق آوردن مخاطبان بر هیجان‌­انگیزترین اکران­‌های کارگردان‌­محور سال ۲۰۲۳ تمرکز کنیم.

در ادامه به لیست ما از فیلم­‌هایی که بیشترین انتظار برای اکران آنها در سال ۲۰۲۳ وجود دارد نگاهی بیاندازید و روی تقویمتان زمان رونمایی فیلم‌­های کارگردانانی مثل مارتین اسکورسیزی، سوفیا کاپولا، وس اندرسون و هیائو میازاکی را علامت‌­گذاری کنید.

 

۲۰ فیلم مورد انتظار سال ۲۰۲۳/ قسمت اول

شهر سیارکی/ Asteroid City (وس اندرسون)

اگرچه وس اندرسون تنها فیلم «گزارش فرانسوی» را در سال ۲۰۲۱ اکران کرده بود، یازدهمین فیلم این کارگردان، «شهر سیارکی» برای اکران در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ آماده شده است. فیلم یک درام کمدی رمانتیک است با گروهی از بازیگران ستاره، همراه با دیگر بازیگران معمول فیلم‌­های اندرسون، از جمله تیلدا سوئینتون، آدرین برودی، جیسن شوارتزمان و ادوارد نورتون و با همراهی مارگو رابی، اسکارلت جوهانسن و مایا هاوک.

داستان فیلم در سال­ ۱۹۵۵ می‌­گذرد، در انجمن ستاره­‌شناسان جوان که با اتفاقات تکان‌­دهنده‌­ای مختل می‌­شود. اندرسون در نوشتن فیلمنامه­ با رومن کاپولا همکاری کرده که همچنین در نگارش فیلمنامه «قلمرو طلوع ماه»، «دارجیلینگ با مسئولیت محدود» و غیره هم با کارگردان همکاری داشته است.

باربی/ Barbie (گرتا گرویگ)

شاید کنجکاوی­‌برانگیزترین فیلم ۲۰۲۳ «باربی» ساخته گرتا گرویگ باشد، با بازی مارگو رابی در نقش نمادین عروسک مَتِل و رایان گاسلینگ در نقش دوست‌پسر برنزه‌اش، به نام کن. بعد از موفقیت پیدا کردن فیلم «لیدی‌برد» و «زنان کوچک»، این بازیگری که کارگردان هم شده، خودش را به‌عنوان یکی از آینده‌دارترین فیلمسازان این صنعت تثبیت کرد. «باربی» که اشتراکا با همسرش نوآ بامباک نوشته شده می‌تواند حتی گرویگ را به سمت جایگاه رفیع‌تری سوق دهد.

بازیگران فیلم گرویگ شامل ویل فرل، امریکا فررا، اما مک‌کی، مایکل کرا، کیت مک‌کینن و انکوتی گاتوا هستند. طبق جدول پخش، فیلم «باربی» در تاریخ ۲۱ جولای ۲۰۲۳ اکران می‌شود، درست همان روزی که فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان اکران می‌شود.

بو ترسیده است/ Beau is Afraid (آری استر)

«بو ترسیده است» دیگر کدام است؟ درام آخر آری استر، با عنوان قبلی «بلوار ناامیدی»، با تلفیق ژانرهای کمدی و ترسناک، گویی یک معمای سینمایی است که ما تا کنون تنها یک پوستر از آن دیده‌ایم. پوستر ساده و در عین حال عجیب این اکران تازه نشان می‌دهد تصویر جوان‌­تر شخصیت اصلی (واکین فونیکس) انگار درست از «دره وهمی» (Uncanny Valley) سر برآورده و هذیان‌وار ظاهر می‌شود که گویی تنها تصویری پلاستیکی است با اندازه واقعی.

با وجود این، با بازگشت دوباره کارگردان فیلم‌های «موروثی» و «نیمه تابستان» به عرصه، و بازیگرانی از جمله کایلی راجرز، پارکر پاسی، مایکل گندولفینی، امی رایان، ناتان لین و دیگران، بی‌صبرانه منتظر دیدن فیلم تازه استر هستیم.

تلماسه: قسمت دوم/ Dune: Part II (دنیس ویلنو)

اقتباس دنیس ویلنو از داستان کلاسیک علمی-تخیلی «تلماسه» اثر فرانک هربرتز بی‌شک یکی از برترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ بود که هر دو دسته مخاطبان و منتقدان را با فیلمی مهیج و تکان‌دهنده با گروه بازیگران حیرت‌انگیزش هیجان‌زده کرد. تیموتی شالامی، زندایا و ربکا فرگوسن برای ادامه فیلم مجدداً بازمی‌گردند، در کنارشان هم جمعی از بازیگران تازه‌وارد شامل فلورانس پوگ، آستن باتلر و کریستوفر واکن در فیلم حضور دارند.

ادامه این داستان علمی-تخیلی مشهور با ماجرای سفر اسطوره‌ای پل آتریدز (شالامی)  پیش می‌رود که برای انتقام از توطئه‌گرانی که خانواده‌اش را نابود کرده‌اند نقشه می‌کشد.

ویرانی/ Havoc (گرت ایوانز)

فیلمساز ولزی گرت ایوانز در سال ۲۰۱۱ با اکران جنجالی فیلم اکشن «حمله» با بازی ایکو اویس و جو تسلیم غوغا به پا کرد و تحسین منتقدان را به‌دست آورد. از آن زمان این کارگردان با ساخت فیلم «حمله ۲» در سال ۲۰۱۴، همراه با سریال‌های تلویزیونی «اسکای» و «باندهای لندن» با ژانر اکشن ادامه داده، آثاری که در ساخت اکشن برجسته بودند اما با فیلمنامه ضعیفی که داشتند در تاثیرگذاری ناکام بودند.

اکران «ویرانی» در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد ایوانز با آخرین فیلمش با بازی تام هاردی، تیموتی اولیفنت، فارست ویتاکر و لوئیس گازمن، به این ژانر بازمی‌گردد.

چطور زندگی می‌کنی؟/ How Do You Live? (هایائو میازاکی)

میازاکی با شهرت در زمینه کارگردانی انیمیشن‌های کلاسیک مانند «همسایه من توتورو»، «شهر اشباح» و «قلعه متحرک هاول»، در سال ۲۰۲۳ با فیلم «چطور زندگی می‌کنی؟»، اولین فیلمش پس از ده سال، بازخواهد گشت. فیلم با انیمیشن‌سازی استودیو گیبلی، بر اساس یک رمان در سال ۱۹۳۷ با همین نام اثر یوشینو گنزابورو ساخته شده است که زندگی یک پسر ۱۵ ساله و عمویش را روایت می‌کند که در آن پسر جوان با فقر و بلوغ دست‌به‌گریبان می‌شود.

مدیر استودیو توشیو سوزوکی بازگو کرد که میازاکی که حالا ۸۱ ساله است، برای نوه‌اش این فیلم را می‌سازد که از طریق آن توضیح دهد “پدربزرگ به‌زودی راهی جهان دیگری می‌شود، اما این عزیمت پس از این فیلم اتفاق می‌افتد.” «چطور زندگی می‌کنی؟» قرار است در تاریخ چهاردهم جولای ۲۰۲۳ اکران شود.

قاتل/ The Killer (دیوید فینچر)

فیلم قبلی کارگردان آمریکایی، دیوید فینچر، «منک» بود که در سال ۲۰۲۰ به نمایش درآمد. این فیلم در جلب نظر منتقدان و جوایز موفق بود اما در سر و صدا کردن در میان مخاطبان تجربه موفقی برایش نبود. آخرین فیلمش، «قاتل»، با داستان جنایی بر اساس رمان تصویری الکسیس نالنت مطمئنا شانس او را تغییر خواهد داد. این فیلم، کمی نزدیک به «دختر گمشده» (۲۰۱۴) و «زودیاک» (۲۰۰۷) به نظر می‌رسد که بازگشتی به پرفروش‌ترین فیلم‌هایش است.

فیلم فینچر که داستان یک قاتل است که هما‌طور که وجدانش بیدار می‌شود، به لحاظ روانی دچار گسست می‌شود، با بازی مایکل فسبندر و تیلدا سوئینتون حتما یک فیلم کلاسیک خواهد بود.

قاتلان ماه کامل/ Killers of the Flower Moon (مارتین اسکورسیزی)

با صحبت از بازگشت برخی از اساتید سینمایی، مارتین اسکورسیزی فیلمساز آمریکایی هم چهار سال پس از اکران فیلم قبلی‌اش، «مرد ایرلندی»، در سال ۲۰۲۳ به پرده نقره‌ای بازخواهد گشت. فیلم «قاتلان ماه کامل» ساخته این کارگردان کهنه‌کار با تمرکز بر رفتار قبیله اوسیج در شمال شرقی اوکلاهما، در امتداد مسیر کانزاس در پاوهوسکا، داستان غم‌انگیز مولی بورکارت یکی از ثروتمندترین افراد شهر است.

فیلم داستان زندگی مولی را دنبال می‌کند و بعد از این‌که بستگانش و افراد قبیله اوسیج در پی پیشامدهای مرموزی به قتل رسیدند ناگزیر از دخالت اف‌بی‌آی و جی‌ادگار هوور می‌شود. اگر این موارد کافی نیست تا همه چیز شبیه فیلم‌های کلاسیک اسکورسیزی به نظر برسد، این فیلم از همکاری زوج معمول و محبوب اسکورسیزی، لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو هم بهره می‌گیرد.

گل تاج خروس/ Love Lies Bleeding (رز گلس)

رز گلس اولین فیلم سینمایی‌اش، فیلم ترسناک روانشناسانه «سنت مود» را در سال ۲۰۱۹ ساخت، کاوشی باشکوه در باب تنهایی و مذهب. در ۲۰۲۳ او در ادامه، فیلم “گل تاج­ خروس” را ساخت که تولید “فیلم۴” و “A24” است. در این تریلر عاشقانه کریستین استوارت به‌عنوان عاشق حامی یک بدنساز زن حضور دارد. فیلم گلس با فیلمنامه اشتراکی آن با ورونیکا توفیلسکا قرار است به ماهیت رقابتی ورزش بدنسازی بپردازد، با ارائه معرفی از فیلم به نوعی که عشق آن را “برانگیخته از غرور و هوس و رؤیای آمریکایی” توصیف می­کند.

به نقل از ددلاین، دیو فرانکو، اد هریس، جینا مالون، کیتی اوبرین و آنا باریشنیکوف هم در فیلم ایفای نقش می‌کنند. همچنین تاریخ رسمی اکران فیلم «گل تاج خروس» هنوز مشخص نشده اما قرار است در سال ۲۰۲۳ باشد.

ماکسسسین/ MaXXXine (تی وست)

در پی اکران فیلم «ایکس» و در ادامه آن، امسال تی وست فیلمی ساخته ، به نام «مروارید». جایی که فیلم «ایکس» به کلاسیک‌های اسلشر دهه هفتاد مخصوصاً فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس»، و فیلم‌های سخیف عصر طلایی صنعت فیلمسازی بزرگسالان ادای دین می‌کند، «مروارید» بر خاستگاه شر در دوران همه‌گیری آنفلوانزای سال ۱۹۱۸ اشاره می‌کند. در «ماکسسسین»، سومین و آخرین قسمت از این سه‌گانه، وست ما را به دهه ۱۹۸۰ می‌برد، جایی که شخصیت میا گوث پس از حوادث «ایکس»، مسیر زندگی را در جهت نفوذ به هالیوود پیش می‌‎گیرد.

اگرچه تصویربرداری اصلی آن هنوز انجام نشده، اما پخش تیزر پیش‌پرده «مروارید”» در یک اکران نیمه‌شبی در سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، که خود حاکی از این بود که «ماکسسسین» در آینده‌ای نزدیک اکران می‌شود.

[ادامه دارد]

ترجمه اختصاصی فیلم‌نت نیوز

منبع: faroutmagazine.co.uk

برچسب‌ها: برگزیده،فیلم‌های 2023،فیلم‌های روز
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها