«در انتهای شب»؛ یک نقد تمام عیار به زندگی روزمره

- 3 دقیقه مطالعه
«در انتهای شب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی حتما سطح سلیقه بینندگان پلتفرم‌ها را بالا می‌برد و دیگر نباید آثار بی‌کیفیت را به هیچ بهانه‌ای از تولیدکنندگان پذیرفت.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، در روزگاری که پای خانواده ایستادن، گذشت کردن، دوست داشتن فرزند، همسر و افراد کهنسال خانواده و از همه مهمتر دوست داشتن خود به ضد ارزش و بار اضافه زندگی تبدیل و تعبیر شده است ساخت سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و عوامل حرفه ای آن در نقد زندگی روزمره در شرایط اقتصادی ناپایدار و پخش آن از پلتفرم فیلم‌نت یک غنیمت تمام عیار است به ویژه اینکه این روزها خودخواهی‌های فردی و به دنبال آن رها کردن‌های بی‌دلیل به ارزش بدل شده و مصداق آن را می توان در زندگی‌های تباه شده افراد و به ویژه کودکان شاهد بود. به خصوص اینکه زندگی روزمره در شرایط کنونی در سطح بین المللی به یکی از مناقشه برانگیزترین مسائل جامعه شناسی و به تبع آن روانشناسی تبدیل شده است و هنر تصویر اعم از تئاتر، سینما، تلویزیون، نمایش خانگی با وجود پلتفرم‌های متفاوت به عنوان یک رسانه وظیفه بازنمایی زندگی روزمره و نقد آن را دارد.

در این بین فیلمسازانی چون آیدا پناهنده در مسیر فیلمسازی خود همواره دغدغه ساخت فیلم درباره زندگی روزمره بشر در زندگی شهری و زنان و محک زدن آنها در موقعیت‌های حساس را داشته و این فیلمساز جوان در ساخت این سریال هم به سیاق گذشته همان پ‌رنگ دغدغه‌هاب خود را در قالب داستانی به صورت کاربردی و با فیلمنامه‌ای منسجم و دقیق به درستی مورد بهره‌برداری قرار داده است.

ریتم مناسب سریال و ارائه اطلاعات کافی و به موقع در فیلمنامه، کارگردانی قابل توجه، بازی های خوب و همچنین نشانه گرفتن یکی از مشکلات و معضلات اصلی جوان ایرانی یعنی تهیه مسکن به ویژه در سال های اخیر یکی از ویژگی‌های قابل اعتنا در سریال «در انتهای شب» است.

طبقه متوسطِ تحت فشار

ارسلان امیری و آیدا پناهنده در نگارش این فیلمنامه، معضل زندگی طبقه متوسط را در فراهم کردن یک زندگی حداقلی به رشته تحریر در آورده اند؛ موضوعی که زمینه ساز فروپاشی بنیان خانواده، جدایی و از بین رفتن زندگی جوان هایی است که با هزار امید و آرزو سقف با هم بودن و با هم ساختن را بنا کرده اند اما در ادامه مسیر برای داشتن حداقل‌ها آنقدر می‌دوند که یا نمی‌رسند و یا وقتی می‌رسند به اندازه‌ای خسته هستند که نای ادامه دادن و لذت بردن را ندارند و «ماهرخ» و «بهنام» قصه «در انتهای شب» از نمونه های شاخص طبقه متوسطی هستند که با خرید یک خانه و در ادامه قرض‌مند شدن و اجبار به پرداخت وام های پی در پی و ناتوانی برای پرداخت بدهی‌های خود زندگی عصبی و رو به افولی را تجربه می کنند که در نهایت به جدایی منجر می‌شود و مخاطب با دنبال کردن این سریال به زمینه های ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی و در ادامه وقوع جرم و جنایت پی می برد و پناهنده با کارگردانی خوب خود توانسته مسائل این طبقه را نشان دهد.

اما موضوع مهم در این سریال قرار گرفتن یک زن به عنوان همسر، مادر و محور و نقش آن در ارکان و جای جای شکل گیری یک خانواده و تحلیل چرایی از دست دادن‌ها و به دست آوردن‌ها است.

همچنین به نظر می رسد جدا از پرگویی‌های کاراکترها با دیالوگ های طولانی که بخشی از آن به تعریف جزئیات داستان و تبیین زوایای پنهان یک اثر اختصاص دارد و بخش دیگر برای کوتاه کردن زمان نمایش و جا دادن سریال در ۹ قست در نظر گرفته شده است، این موضوع موجب شده دیالوگ‌های مهم و تعیین‌کننده داستان به درستی شنیده و فهمیده نشود.

از دیگر شاخصه‌های این سریال معرفی کاراکترها و شخصیت‌پردازی های پخته هر یک از آنها و چیدمان روایت در تدوین موجب خلق تصاویر کم‌نظیر شده است که از آن جمله می توان به خلوت بهنام و فرزندش با مادر سالخورده او با بازی کم‌نظیر احترام برومند اشاره کرد و در عین حال حضور علیرضا داودنژاد به عنوان پدری حامی در کنار جوانان که نماینده نسلِ تلاشگر، جامانده و مستاصل این سرزمین است، احساس خوب از وجود پدران و مادران حمایتگر می‌دهد.

تیمی حرفه‌ای برای ساخت اثر حرفه‌ای

با نگاهی به کیفیت تولید سریال «در انتهای شب» آنچه مسلم به نظر می‌رسد تیم تولید و پشت دوربین حرفه‌ای است. حضور محمد یمینی که نخستین تجربه تهیه‌کنندگی سریال خود را با «در انتهای شب» کسب کرده است برای سینما و شبکه نمایش خانگی فرصت خوبی است و از وی نیز انتظار می‌رود این مسیر تازه آغاز شده را رها نکند. در واقع انتخاب عوامل کارکُشته سینمای ایران جملگی مرهون انتخاب‌های درستِ یک تیم تولید و در راس آن تهیه‌کننده اثر است.

در پایان یک پیشنهاد هم می‌توان به عوامل تولید به ویژه تهیه‌کننده آن داد؛ نسخه سینمایی «در انتهای شب» را بسازید و در برهوت فیلم خوب روی پرده و با وجود ابتذال‌های فعلی سینمای ایران اکران کنید تا برگ برنده‌ای برای کشاندن مخاطب حرفه‌ای به سینما باشد. گرچه به نظر می‌رسد تاکنون محمد یمینی تهیه‌کننده این سریال که از بچه‌های قدیمی سینماست و صاحبان سرمایه ترجیح داده‌اند در یک مجموعه کوچک چند قسمتی برشی از زندگی مردم ایرانِ امروز را نشان دهند.

پریسا ساسانی عضو انجمن منتقدان سینما

سریال در انتهای شب را در فیلم‌نت تماشا کنید

برچسب‌ها: آیدا پناهنده،در انتهای شب،محمد یمینی
نظرات

۱۸ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • خیلی خوب

    پاسخ
  • سریال درانتهای شب از نظر من که یک قربانی طلاق هستم بسیار زیبا مشکلات طبقه متوسط راترسیم کرده
    وزبان گویای مشکلات خانواده.حاشیه نشین است
    در ضمن بازیگران فوق العاده ای اجرای نقش دارند

    پاسخ
    • رضا فرج اللهی
      ۱۴۰۳/۰۳/۲۹

      در انتهای شب واقعا سریال خوبی است . دقیقا مشکلات را باز می‌کند. ولی راستش برای من که این روزها با همسرم مشکل دارم و دقیقا یک فرزند هم دارم هر سری میبینم یا همسرم میبینه خودمون رو مثل اون ها می‌بینیم. در ضمن سریالهایی مثل انتهای شی و افعی تهران همش راجع به جدایی است و چه زیباست کارگردان های ما سریالها یا فیلم‌هایی هم با موضوع وصل بسازن همش شده جدایی ممنونم

      پاسخ
    • فیلم خوبی ست خیلی خوب معظل جامعه امروز رابه تصویر کشیدن امارطلاق بالا رفته بااین فیلم جوانان اطلاعات بیشتری در زندگی زناشویی کسب میکنند

      پاسخ
  • همایون باجول
    ۱۴۰۳/۰۳/۲۷

    حالا قسمت چهارم را هم مشاهده کرده‌ام تصور می‌کنم دوربین توی کوچه پس کوچه‌های این سال‌های ایران سوژه‌هایش را دنبال می‌کند. دردهایی که هم هستند و هم کسی درمان درستی برای آنها ندارد وضعیت تاسف بار اقتصاد و نزول فرهنگ و تباه شدن روزگار آدم‌های این عصر منتظرم ببینم نگاه کارگردان چه ابعاد دیگری از زندگی مان را به نمایش می‌گذارد. و آیا آخرین نسل از فرزندان ایران زمین راهی برای پیشگیری از این همه تباهی و سیاهی عادی شده پیدا می‌کند

    پاسخ
  • دلارام
    ۱۴۰۳/۰۳/۲۸

    بنظرم تا اینجای سریال عالی بودید بازی ها درخشان ،فیلمنامه پر مغز

    پاسخ
    • در انتهای شب ،موضوع امروز خانواده های مستاصل و خسته از ادامه زندگی ست که می دوند اما روی تردمیل و همیشه بدهکار هستند همسرانی که خسته از روزمرگی هاشون از نیازهای جنسی غافل میشن….سپاس خانم پناهنده

      پاسخ
  • محمد رضا رضا پناه
    ۱۴۰۳/۰۳/۲۸

    خوشبختانه با ابتذال حاکم بر سینما .شاهد مینی سریالی هستیم که به واکاوی زندگی طبع اصلی جامعه ایران پرداخته است همه دیالوگها مهندسی شده وبجا ،داستان عالی بازیها عالی عوامل پشت صحنه فوق‌العاده .موفق باشید،

    پاسخ
  • اسمه این فیلم محبوبه شب بوده چرا سانسور شده به در انتهای شب؟؟؟

    پاسخ
  • خدیجه رسولی
    ۱۴۰۳/۰۳/۲۹

    فیلم بسیار خوب و جذاب پر از فرایند های جدید بازیگری پارسا همیشه خوش تیپ عالیه

    پاسخ
  • ناشناس
    ۱۴۰۳/۰۳/۲۹

    خیلی زیبا

    پاسخ
    • درقسمت سوم دیالوگ زیبای هست که زن ومرد ازمشکلات زناشویی وسرد شردن رابطشون صحبت کردن که واقعا شاهکار هست وهرچقدر هم که طولانی تر میشدباز چیزی به اسم پرگویی وجود نداشت چون کلمه به کلمه اش دردوگرفتاری های خیلی ها هست که نتوستیم ازشون با طرف مقابلون صحبت کنیم .

      پاسخ
  • خیلی شبیه خاطرات زندگی من.. انگار لحظه لحظه فیلم برام قابل حس کردنه

    پاسخ
  • سریال به داوری من بسیار خوب و همه چی درست است.فیلمنامه درست،کارگردانی و بازی‌ها درست .

    پاسخ
  • با سلام.سریالی بسیار خوب و جذابی است.قشنگ اشاره به موضوعاتی داره که دقیقا مشکلاتی است که خیلی از خانواده ها درگیرش هستند.همین که یه کارگردان پیدا شده یکی از مشکلات و معضلات این سال‌های خانواده های جوان ایرانی سریال ساخته و به این موضوع پرداخته ازش تقدیر و تشکر بشه.به تمامی عوامل سازنده خسته نباشید میگم.

    پاسخ
  • فیلم در انتهای شب با اینکه قسمت ۴ رو تا الان دیدم عالیه بابت ساخت این سریال از عوامل این سریال کمال تشکر رو دارم اینکه به همه ی زوایای زندگی متاهلی پرداخته و نقش مهم زن در زندگی

    پاسخ
  • اینکه درایران فرهنگ نوکری زن برای مرد همینجوری به وجود نیامد که منشایی داشت وانهم توانایی مرد در اقتصاد خانواده بود در باطن زنان خانه داری رانوکری نمی‌دیدند فقط عمل متقابل وتشکر از زحمت اقتصادی مرد می‌دیدند ولی اکنون زن هم کار اقتصاد خانواده روانجام بده هم به خاطر فرهنگ نوکری در خانه کار خونه روهم انجام بده خوب معلومه میبره وخانواده از هم میپاشه در خارج اگه زن ومرد هم دوش اقتصاد خانه خود را میچرخانند فرهنگی ندارند که کارخانه فقط بردوش زن باشد درکارهای خانه هم همکاری مساوی دارند

    پاسخ
  • واقعا فیلمنامه نشون میده این فیلم نویسنده اش یک خانم با همکاری همسرشونه….واقعا دست مریزاد…‌‌واقعا عکس العمل واقعی زن و شوهر رو توی زندگی واقعی رو نشون میده و نشون میده وقتی به طلاق میرسن نمی‌فهمن ,چرا به اینجا رسیدن؟؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها