فیلم کلاسیک عرضه‌شده در فیلم‌نت را بهتر بشناسیم

ده نکته جالب «در یک شب اتفاق افتاد»

- 4 دقیقه مطالعه

به مناسبت عرضه کمدی کلاسیک «در یک شب اتفاق افتاد» در فیلم‌نت، در این مطلب ده نکته جالب را در مورد متن و حاشیه این فیلم مطرح کرده‌ایم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، به‌تازگی فیلم کلاسیک «در یک شب اتفاق افتاد» (محصول ۱۹۳۴) در فیلم‌نت در معرض تماشای دوستداران تاریخ سینما قرار گرفته است. این فیلم را فرانک کاپرا کارگردانی کرده و کلارک گیبل و کلودت کلبر دو بازیگر اصلی آن هستند. «در یک شب اتفاق افتاد»، داستان یک دختر جوان و نازپرورده است که وارث میلیون‌ها پول شده اما با وجود مخالفت پدرش، به همراه مردی خبرنگار که در واقع فقط به دنبال خبر و داستانی داغ است، از دست خانواده خود فرار می‌کند تا با او ازدواج کند.

به مناسبت عرضه «در یک شب اتفاق افتاد» در فیلم‌نت، نگاهی انداخته‌ایم به ده نکته جذاب پیرامون این فیلم تحسین‌شده.

 

در دهه ۱۹۳۰ نوعی از کمدی در سینمای آمریکا باب شد که به آن «کمدی اسکروبال» می‌گویند. این زیرژانر کمدی رمانتیک محصول دوران رکود اقتصادی و اوضاع نابسامان مردم آمریکا در آن روزها بود. فیلم‌های اسکروبال روابط عاشقانه‌ای را نشان می‌دادند که در آن با شخصیت زن جسوری روبه‌رو بودیم که قدرت‌طلبی مردانه را به چالش می‌کشیدند. آن‌چه کمدی اسکروبال را از کمدی رمانتیک متمایز می‌کند، این است که کمدی اسکروبال معمولا تاکید خود را بر یک نوع جعل خنده‌دار عشق می‌گذارد درحالی‌که کمدی رمانتیک سنتی‌تر است و در نهایت بر خود مفهوم عشق تاکید می‌کند. نمایش دو شخصیت کاملا متضاد که در ابتدا متنفر از همدیگر به نظر می‌رسند اما در نهایت می‌فهمند که در دام عشق یکدیگر گرفتار شده‌اند از عناصر تکرارشونده کمدی‌های اسکروبال است. اکثر کارشناسان بر این باورند که «در یک شب اتفاق افتاد» را باید اولین کمدی اسکروبال سینما در نظر گرفت. از این جنبه، «در یک شب اتفاق افتاد» فیلمی است که از نظر تاریخی و در حوزه مطالعات سینمایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

«در یک شب اتفاق افتاد» به اولین فیلمی تبدیل شد که هر پنج جایزه اصلی اسکار را دریافت کرده است. این اتفاق را «گرند اسلم» اسکار می‌نامند. این پنج رشته شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه است. بیش از چهار دهه طول کشید تا چنین اتفاقی برای بار دوم بیفتد. در طول تاریخ به جز «در یک شب اتفاق افتاد»، تنها دو فیلم دیگر به این مهم دست پیدا کرده‌اند: «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» (۱۹۷۵) و «سکوت بره‌ها» (۱۹۹۱).

 

«در یک شب اتفاق افتاد» همچنین اولین فیلمی بود که در تک‌تک رشته‌هایی که نامزد اسکار شده بود (از جمله بهترین فیلم)، به مجسمه طلایی دست یافت. بعدها فیلم‌های «ژی‌ژی» (۱۹۵۸)، «آخرین امپراتور» (۱۹۸۷)، «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (۲۰۰۳) و «کُدا» (۲۰۲۱) در این افتخار با «در یک شب اتفاق افتاد» شریک شدند و همگی نه‌تنها اسکار بهترین فیلم را دریافت کردند بلکه در تمام رشته‌های دیگری هم که نامزد شده بودند به جایزه دست یافتند.

 

در آن زمان ستارگان سینما تحت قراردادهایی طولانی‌مدت با کمپانی‌های بزرگ قرار داشتند. کمپانی کلمبیا (تهیه‌کننده «در یک شب اتفاق افتاد») آن روزها کمپانی ثروتمندی نبود و ستارگان کم‌تعدادی در اختیار داشت. بنابراین برای این فیلم کلارک گیبل را از کمپانی مترو گلدوین مه‌یر و کلودت کلبر را از کمپانی پارامونت قرض گرفت.

 

کلارک گیبل در اوایل دوران شهرت، رابطه‌ای عاطفی با همبازی‌اش جون کرافورد برقرار کرده بود. مدیران کمپانی مترو گلدوین مه‌یر که از این اقدام او ناراضی بودند، گیبل را به‌عنوان جریمه برای بازی در فیلمی که ظاهرا چندان مهم به‌نظر نمی‌رسید به کمپانی کلمبیا قرض دادند. این فیلم «در یک شب اتفاق افتاد» بود و گیبل تنها اسکارش را برای بازی در همین فیلم دریافت کرد.

 

ظاهرا تا پیش از اکران، کمتر کسی به موفقیت «در یک شب اتفاق افتاد» امید داشت. کلودت کلبر تقریبا هر روز در حین فیلمبرداری این فیلم در حال مشاجره بود و در روز پایان فیلمبرداری به یکی از دوستان نزدیکش گفت: «همین الان بازی تو بدترین فیلم عمرم رو تموم کردم».

 

کمپانی کلمبیا هم آن‌قدر نسبت به موفقیت فیلم ناامید بود که آن را با کمترین تبلیغات اکران کرد. اما در نهایت «در یک شب اتفاق افتاد» به بزرگ‌ترین موفقیت تجاری کمپانی کلمبیا تا آن روز تبدیل شد.

 

کلودت کلبر پیشنهاد بازی در این فیلم را تنها به این دلیل قبول کرده بود که فرانک کاپرا به او قول دو برابر شدن دستمزد و پایان کارش طی تنها چهار هفته را داده بود. کلبر چنان از این فیلم بدش می‌آمد که حتی در مراسم اسکار هم شرکت نکرد. وقتی نام او به‌عنوان برنده جایزه مشخص شد، کلبر را در حالی یافتند که می‌خواست به یک سفر برود و او را به سرعت به مراسم رساندند. بنابراین کلبر در حالی سخنرانی دریافت جایزه اسکار را بیان کرد که یک چمدان مسافرتی همراهش بود!

 

«در یک شب اتفاق افتاد» اولین کمدی رمانتیکی بود که جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد. در سال‌ها و دهه‌های بعد، شش کمدی رمانتیک دیگر به این افتخار دست یافتند: «نمی‌تونی با خودت ببریش» (۱۹۳۸) (فیلم دیگری به کارگردانی فرانک کاپرا)، «آپارتمان» (۱۹۶۰)، «آنی هال» (۱۹۷۷)، «دوران مهرورزی» (۱۹۸۳)، «شکسپیر عاشق» (۱۹۹۸) و «آرتیست» (۲۰۱۱).

 

کلارک گیبل اسکاری را که برای بازی در این فیلم دریافت کرده بود به پسربچه‌ای تقدیم کرد که آن مجسمه را تحسین کرده بود. گیبل به او گفته بود که این بردن جایزه است که اهمیت دارد، نه نگه‌داشتن آن. آن پسربچه جایزه اسکار را بعد از درگذشت کلارک گیبل به خانواده او بازگرداند.

 

«در یک شب اتفاق افتاد» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

برچسب‌ها: برگزیده،در یک شب اتفاق افتاد،فیلم نت،کلارک گیبل،کلودت کلبر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها