یادداشتی به بهانه موفقیت «جان ویک 4»

ستارگان کهنه‌کار اکشن بازمی‌گردند

- 5 دقیقه مطالعه

فیلم «جان ویک ۴» تنها نمونه‌ای از اکشن‌های موفق ساخته‌شده با حضور ستارگان پا به سن‌گذاشته در سال‌های اخیر نیست.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، ممکن است جان ویک فناناپذیر به نظر برسد؛ قاتلی بی‌رحم که می‌تواند ضربات را تحمل کند و دیگران را بکشد. بااین‌حال، ایفای این نقش برای کیانو ریوز  کار آسانی نبود.

ریوز در مصاحبه‌ای با تایمز در سال ۲۰۱۴ در سن ۵۰ سالگی اعتراف کرد که ایفای نقش شخصیتی که دائما مورد آزار فیزیکی (مشت، لگد، چاقو، شلیک، پرتاب شدن از پله‌‌ها به پایین) قرار می‌گیرد، به بدن او آسیب وارد کرده است. این مصاحبه درست زمانی منتشر شد که اولین فیلم از مجموعه اکشن «جان ویک» در آستانه اکران در سینماها بود.

به گفته‌ی ریوز، با بالا رفتن سن، لحظاتی وجود داشت که واقعا سخت بودند. او برای رهایی از سختی‌‌های فیلم‌برداری صحنه‌‌های نبرد و بدلکاری‌های استادانه فیلم، اغلب خود را در حمام‌‌های یخی غوطه‌ور می‌کرد. او گفت: «بعد از روز فیلم‌برداری به خانه می‌رفتم، آب را به ۳۷ درجه می‌رساندم و تا گردن در آن دراز می‌کشیدم. «شادی و شعف»

پس از هفت سال، سه فیلم و چندین حمام یخ، ریوز که اکنون ۵۸ ساله است، کمک کرد تا وضعیت «جان ویک» از یک فیلم محبوب پرطرفدار به غول باکس آفیس تبدیل شود. در اوایل این ماه، پس از نمایش آخرین قسمت «جان ویک: فصل ۴» در جشنواره فیلم و تلویزیون «جنوب از جنوب غربی»، ریوز در صحبت با جمعی از هوادارانش گفت که برخلاف شایعات، او در حقیقت فانی است. او پاسخ داد: «بله رفیق، من پیر شدم.» «پیری من دارد اتفاق می‌افتد.»

در نمایش اولین آخر هفته فیلم «جان ویک: فصل ۴»، فروش حیرت‌انگیز ۷۳.۵ میلیون دلاری داشت و این آخرین نشانه قدرت ماندگار این ستاره اکشن باکس آفیس بود.

پانزده سال پس‌از اینکه لیام نیسون که در آن زمان ۵۵ ساله بود، مجموعه توانایی‌های منحصربه‌فرد خود را در فیلم «ربوده شده» به نمایش گذاشت، گرایش به بازی بازیگران مسن‌تر در فیلم‌های اکشن یا چیزی که برخی از آن به‌عنوان ژانر «geriaction» یاد می‌کنند، به اوج خود رسید. به نظر می‌رسد که عضویت در AARP  عملا برای رهبری یک فیلم اکشن بلاک باستر الزامی است، چه برد پیت  ۵۹ ساله که یک قاتل را در «قطار تندرو» سال گذشته به تصویر می‌کشد، چه وایولا دیویس  ۵۷ ساله در نقش یک جنگجوی ترسناک در «پادشاه زن» باشد.

در فیلم اکشن علمی-تخیلی عجیب و غریب « همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، میشل یئو ، ۶۰ ساله، اسکار بازیگر نقش اول زن را برای بازی در نقش مالک یک لباس‌شویی که به مبارزه کونگ‌فو در سراسر جهان مشغول است، کسب کرد. تام کروز، که او نیز ۶۰ سال دارد، فیلم پرفروش سال گذشته «تاپ گان: ماوریک» را بازی کرد و فیلم «مأموریت: غیرممکن–روزشمار مرگ قسمت اول» را در تابستان امسال دارد، که در آن شاهکارهای چالشی مرگ‌آور انجام می‌دهد و سوار بر موتورسیکلت از روی صخره‌ای می‌تازد.

در ماه ژوئن، هریسون فورد ۸۰ ساله در «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت»، نقش افسانه‌ای خود را در قالب شخصیت باستان‌شناس مشهور ارائه کرد و در ماه سپتامبر، سیلوستر استالونه  ۷۶ ساله، دولف لاندگرن  ۶۵ ساله، و جیسون استاتهام  ۵۵ ساله، برای «بی‌مصرف‌ها ۴» با یکدیگر همکاری خواهند کرد، درحالی‌که دنزل واشنگتن ۶۸ ساله، در «ایکوالایزر ۳» بازی خواهد کرد.

علی‌رغم دلمشغولی جوانان به فرهنگ بی‌پایان امروزی، به نظر می‌رسد که نسل کنونی تماشاگران سینما از پذیرفتن این ستارگان پیشکسوت خوشحال هستند.

موفقیت « همه‌چیز همه‌جا» و اکنون «جان ویک ۴» ثابت می‌کند که بازیگران در هر سنی و صرف‌نظر از جنسیت می‌توانند خود را مطرح کنند و اگر فیلم جذاب و سرگرم‌کننده باشد، مخاطبان در هر سنی با شور و شوق مایل هستند که برای دیدن آن به سینما بروند.

پل درگارابدیان، تحلیلگر ارشد رسانه‌ای در Comscore Inc می‌گوید: «به نظر می‌رسد جوانان نسبت به رفتن به سینما برای تماشای فیلمی که بازیگر آن شاید هم‌سن پدر یا حتی پدربزرگشان باشد، تعصبی ندارند.»

البته، در مقایسه با دوره‌های قبلی که کمتر به سلامتی توجه می‌شد، سن بالا در هالیوود مانند گذشته نیست. هنرپیشه کارول اوکانر در سال ۱۹۷۱ در سن ۴۷ سالگی در سریال تلویزیونی «همگی در خانواده»  در نقش آرچی بونکر ظاهر شد. ویلفورد بریملی زمانی که در سال ۱۹۸۵ در فیلم «پیله» (Cocoon) که درباره گروهی از سالمندان بازنشسته که توسط بیگانگان احیا شده‌اند بود، بازی کرد، تنها ۵۱ سال داشت.

آن را با بازیگرانی مانند دواین جانسون، دیو باتیستا  و وین دیزل  مقایسه کنید که هنوز در پنجاه‌سالگی خود بازیگری می‌کنند. یا حتی دونی ین، بازیگر اکشن ۵۹ ساله هنگ‌کنگی که در «جان ویک ۴» نقش یک قاتل نابینا را به نمایش می‌گذارد.

درحالی‌که برخی از فرسودگی‌‌ها با بالا رفتن سن اجتناب‌ناپذیر هستند، ستاره‌‌های امروزی ممکن است به کمک متخصصان تغذیه و مربیان بسیار ماهر، علاوه بر بوتاکس و سایر درمان‌‌های زیبایی، برای حفظ خود در بازی با نزدیک شدن به سنین بالاتر، تکیه کنند. در مستند جدید «بی نهایت»، کریس همسورث، که امسال ۴۰ ساله می‌شود، روش‌های ضد پیری ازجمله شنا کردن در آبدره‌های یخ‌زده نروژی و رژیم چهارروزه بدون غذا را آزمایش کرد.

جنیفر ایلشایر، دانشیار رشته پیری‌شناسی در USC توضیح می‌دهد که «این افراد دارای مربیان و فیزیوتراپیست‌‌ها و انواع افراد با سطح بالایی از تخصص هستند که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا در فرم بدنی واقعا خوبی باشند. وقتی منابع لازم برای فعالیت منظم بدنی را در اختیار دارید، خواه در مورد عملکرد شناختی، بهزیستی روان‌شناختی یا تاخیر در شروع بیماری و ناتوانی، می‌بینید که در کل، روند پیری کندتری خواهید داشت.»

حتی اگر شرکت سازنده درنتیجه انتخاب بازیگر مسن‌تر در یک فیلم اکشن هزینه‌های بیمه بیشتری را متحمل شود، این هزینه‌ها از طریق افزایش احتمال موفقیت مالی فیلم به لطف حضور یک ستاره مانند کروز یا ریوز جبران می‌شود.

حتی زمانی که بروس ویلیس نشانه‌هایی از اختلال زوال شناختی خود را نشان می‌داد، همچنان برای حضوری کوتاه در مجموعه‌ای از فیلم‌های اکشن کم‌هزینه بیش از ۲ میلیون دلار درآمد داشت (ویلیس سال قبل در سن ۶۷ سالگی از بازیگری بازنشسته شد و خانواده‌اش در فوریه اعلام کردند که او به زوال عقل پیشانی گیجگاهی مبتلا شده است.)

درواقع، تعداد کمی از بازیگران جوان که در رتبه بعد از چنین ستارگان شناخته‌شده‌ای قرار می‌گیرند که می‌توان برای ساخت یک فیلم اکشن یا هر فیلمی به آن‌ها اعتماد کرد. تحقیقاتی که یک سال پیش توسط رینگر  انجام شد نشان داد که در دو دهه گذشته، میانگین سنی بازیگرانی که نقش‌های اصلی در برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی را بر عهده دارند، در کل افزایش یافته است.

استفان گالووی، رئیس دانشکده فیلم در دانشگاه چپمن می‌گوید: «این تجارت ستاره‌های جوان‌تری تولید نمی‌کند؛ ما شاهد ظهور ستارگان منحصربه‌فردی مانند آستین باتلر در «الویس» هستیم، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند تنها گذاشتن نام آن‌ها روی هر چیزی مخاطب را جذب می‌کند. هر چه هزینه فیلم بیشتر شود، سخت‌تر می‌توان به یک ستاره جوان فرصت استراحت داد، زیرا آن ستاره آزمایش نشده است.»

مهم نیست که اقدامات احتیاطی ایمنی در صحنه چقدر سخت‌گیرانه باشند یا تمرین چقدر سخت باشد، بازیگران با بالا رفتن سنشان ممکن است بیشتر در معرض حوادث قرار گیرند و بهبودی از جراحات می‌تواند بیشتر طول بکشد.

در سال ۲۰۱۴ هریسون فورد  ۷۱ ساله در حین فیلم‌برداری فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» هنگامی‌که توسط درب هیدرولیکی فالکن هزاره سرنگون شد، دچار شکستگی پا شد و باعث شد فیلمبرداری به مدت هشت هفته به تعویق بیفتد. هلن میرن  که ۷۷ سال سن دارد، اخیرا هنگام اجرای بدلکاری‌‌های خود در فیلم «شزم! خشم خدایان» انگشت پایش شکست. میرن خطاب به گراهام نورتون مجری برنامه تلویزیونی تاک شو بریتانیایی گفت: «من فوق‌العاده شجاع بودم و چیزی نگفتم و شکایت نکردم زیرا می‌خواستم یک بدلکار واقعی باشم.»

مهم نیست که چقدر تحقیرآمیز باشد، یک بدلکار همیشه آماده است تا اگر موقعیت خیلی خطرناک یا چالش‌برانگیز شد، وارد عمل شود و آن را تصاحب کند. ریوز در مصاحبه‌ای با The Instances درباره نسخه اصلی «جان ویک» می‌گوید: «شما می‌خواهید بتوانید همه کاری را انجام دهید، اما زمان‌های خاصی در طول فیلم‌برداری وجود داشتند، زمانی که در ساعت شانزدهم کاری سومین روز فیلم‌برداری (یک سکانس اکشن بزرگ) هستید، زمانی بود که من نمی‌توانستم کاری انجام دهم». «این خیلی ناراحت‌کننده بود.»

بااین‌حال، ایلشایر، که تمام زندگی حرفه‌ای خود را صرف مطالعه پیری کرده است، از تلاش‌های بازیگران مسن‌تر، چه مرد و چه زن که در تلاش برای رد این تصور هستند که سن چیزی بیش از یک عدد نیست، ستایش می‌کند.

همان‌طور که ایندیانا جونز معروف در نسخه «مهاجمان صندوقچه گمشده» می‌گوید: «این‌‌ها سال نیستند عزیزم. این‌‌ها مسافت طی‌شده هستند.»

ایلشایر می‌گوید: «ما برای آنچه یک فرد ۵۰ یا ۶۰ و یا ۷۰ ساله باید انجام دهد، ذهنیتی کلیشه‌ای داریم. «وقتی از دانشجویان سال اول دانشگاه در مورد پیری سؤال می‌کنم، اغلب دیدگاه‌های کاملا منفی دارند، زیرا آن‌ها خود را روی ویلچر محصور می‌بینند و در حال تماشای تلویزیون هستند. امیدوارم با دیدن بازیگران مسن‌تر در ایفای این نقش‌‌ها به مردم کمک شود تا درک کنند که پیری ممکن است اشکال مختلفی به خود بگیرد و دیدگاه ما را نسبت به پیری گسترش دهد.»

مترجم: محمدامین شکاری

منبع: لس‌آنجلس تایمز

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،ایندیانا جونز،برگزیده،تاپ گان،تام کروز،جان ویک،سیلوستر استالونه،کیانو ریوز،میشل یئو،هریسون فورد
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها