یک منتقد سینما معتقدست داستان فيلم «قطع فوری» به شيوه سنّتِ نمايش ارسطويي در زمان و مكاني محدود (كمتر از يك شبانه روز و در يك فضای مشخّص) رُخ مي دهد
به گزارش فیلمنت نیوز، عزیزالله حاجی مشهدی عضو انجمن منتقدان سینما در یادداشتی به فیلم «قطه فوری» که در فیلمنت اکران آنلاین شده، پرداخته است.
متن وی بدین شرح است: «در قطع فوری به لحاظ گونهشناسی، با درامی اجتماعی با محوريت خانواده سروكار داريم كه همه شخصيت های اصلی و فرعی فيلم با توجه به قرار گرفتن در فضای مُلتهب كرونازده و همچنين وقوعِ زلزلهای كه اگرچه زيانی در پی نداشته، در فضای سرد و شبانه قرار گرفته اند و این موقعیت بر دلشورهها و نگراني های يكايك ساكنان يك مجتمع مسكونی (به مثابه يك شهر يا يك سرزمين) افزوده است و كمترين توقع آنان یعنی “زنده ماندن” در كنار همه دشواري ها و قدر زمانِ حال را دانستن، آنها را به چالشی جدی وامي دارد و همه آنها اميدوارند كه بتوانند در سايه همدلي های مسالمتآميز با ديگران، به زندگی اجتماعی شيرينتری دست يابند!
داستان فيلم به شيوه سنّتِ نمايش ارسطويي در زمان و مكاني محدود (كمتر از يك شبانه روز و در يك فضای مشخّص) رُخ مي دهد و همجواری پديده “كرونا” با وقوع “زمين لرزه” (به عنوان نمادهايی روشن از بی اعتباری زندگی، مرگ باوری و احتمال زير و زبَر شدن زندگی در زمانی به كوتاهی يك زمين لرزه) در كنار ديگر دشواري های آزاردهنده زندگی هر يك از شخصيت های فيلم، فضای مناسبی فراهم میآورد تا نويسندگان فيلمنامه از طريق پرداخت هرچند گذرا به مسايل و گرفتاري های برخی از آدم های ساكن در آن مجتمع مسكونی، به خرده پيرنگ های متنوعی نيز بپردازند تا خط اصلي داستان فيلم، اندكی جاندارتر و گيراتر پيش برود.
حضور گرم و گيرای علی انصاريان بسيار به گرمتر شدن فضای فيلم كمك كرده است به ويژه كه به موازات سردی هوا و دلشورهها و نگراني های ساكنان مجتمع كه از بيم جان خود به كوچه و خيابان ريخته اند، نبود صحنهای از فوتبال، به نمايش كُند و كشدار يك انتظار طولانی منجر مي شد كه صد البته استفاده از موسيقی متن مناسب و كم حجم فيلم ساخته آهنگساز روس، درتقويت اين فضاها نقش موثری داشته است.
نمايش آخرين ساعت های آمادگی زوج جوان برای خداحافظی هميشگی و جدا شدن، اگرچه در نگاه اول، بخشی مستقل و جدا از خرده پيرنگ های پيش گفته به نظر مي رسد، اما همه داستانك های فرعی مطرح شده در متن فيلمنامه در نهايت به هم پيوند مي خورد و سرانجام به چهل تكه خوش آب و رنگ اين فيلم داستان پرداز، شكلی مناسب و چشم نواز مي بخشد.
مريم بحرالعلومی در سومين فيلم سينمايی خود، علاوه بر كارگردانی اثر و سهمی كه در نويسندگی فيلمنامه و تدوین داشته است، وظيفه تهيهكنندگی اين فيلم رانيز برعهده گرفته كه از قضا شايد بتواند در فضای بدون متولّی سينمای مستقل و فيلمسازی تجربی، به عنوان يك تهيهكننده هم نسلِ سينماگران جوان، با آنان مشاوره و همكاری و تبادل نظرهای سودمندی داشته باشد.
عزیزالله حاجیمشهدی
قطع فوری را در سینما آنلاین فیلمنت تماشا کنید