به بهانه انتشار نسخه اصلاح‌شده فیلم جاویدان علی حاتمی در فیلم‌نت

حضور عجیب جمشید هاشم‌پور در «مادر»

- 2 دقیقه مطالعه

جمشید هاشم‌پور در فیلم «مادر» حضور عجیب و غیرمنتظره‌ای دارد. شخصیتی که او در این فیلم بازی می‌کند در فیلمنامه وجود نداشته و از نیمه‌های فیلمبرداری علی حاتمی کاراکتر «جمال» را به توصیه تهیه‌کننده وارد داستان می‌کند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، زنده‌یاد علی حاتمی در سال ۱۳۶۸ فیلم «مادر» را به تهیه‌کنندگی مؤسسه هدایت فیلم جلوی دوربین می‌برد. این نخستین همکاری حاتمی با برادران شایسته در این مؤسسه است. تهیه‌کنندگان با نفوذی که داشتند توانستند در همان سال مجوز حضور دوباره جمشید هاشم‌پور در عرصه بازیگری را از مسئولان وقت سینمایی بگیرند تا این بازیگر بتواند بعد از طی یک دوره ممنوع‌الکاری در محصولات مؤسسه هدایت فیلم بازی کند.

پایان ممنوع‌الکاری جمشید‌ هاشم‌پور، دقیقاً مصادف می‌شود با تولید فیلم «مادر». علی حاتمی در حالی‌که این فیلم را جلوی دوربین برده بود با توصیه‌ای از سوی مرتضی شایسته مواجه می‌شود؛ توصیه دوستانه‌ای که حاتمی بعد از تعاملی آن را می‌پذیرد.

زنده‌یاد امین تارخ بازیگر نقش «جلال» در یک گپ‌وگفت دوستانه در پشت صحنه یک فیلم مستند ماجرای توصیه شایسته به حاتمی را این‌گونه روایت کرده است : «مشغول ضبط سکانس‌های خانه مادر بودیم که یک روز مرتضی شایسته سر صحنه آمد و علی را گوشه‌ای کشید و با هم برای دقایقی طولانی مشغول حرف زدن شدند. ماجرا از این قرار بود که شایسته به علی گفت که مجوز جمشید هاشم‌پور را گرفته که در چند فیلم از تولیدات مؤسسه بازی کند و چون آن‌ها در حال حاضر فقط فیلم «مادر» را در مرحله تولید دارند، اگر برایش امکان‌پذیر است، نقشی برای هاشم‌پور هرچند کوتاه در نظر بگیرد.»

تارخ در ادامه این روایت گفته :« شاید خود شایسته هم فکر نمی‌کرد که حاتمی نه تنها این پیشنهاد را بپذیرد، بلکه از آن استقبال هم بکند. او از تهیه‌کننده ۲۴ ساعت مهلت می‌خواهد تا فکری به حال این قضیه بکند. فردای همان روز علی ما را سرصحنه جمع کرد و از حضور شخصیت تازه‌ای به نام «جمال» با بازی جمشید هاشم‌پور خبر داد. در واقع  او طی این ۲۴ ساعت شخصیت جمال را، که اصلاً در فیلمنامه وجود خارجی نداشت، به فیلمنامه اضافه کرد و به این ترتیب داستان ازدواج پدر در تبعید و تولد جمال وارد فیلم شد.»

فیلم مادر از جمله آثار ماندگار زنده‌یاد علی حاتمی است که نخستین بار در هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر از آن رونمایی شد. این فیلم در رشته‌های بهترین بازیگر نقش اول زن (زنده‌یاد رقیه چهره‌آزاد)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (اکبر عبدی) و بهترین طراحی گریم (عبدالله اسکندری) برنده سیمرغ بلورین شد. محمد علی کشاورز در رشته بهترین بازیگر اصلی مرد و اکرم محمدی همراه با فریماه فرجامی در رشته بهترین بازیگر مکمل زن نامزد سیمرغ بلورین شدند.

نسخه اصلاح شده فیلم «مادر» جمعه هفته گذشته ۲۳ دی ماه همزمان با روز مادر از طریق پلتفرم «فیلم‌نت» وارد شبکه نمایش خانگی شد.

منبع: فیلم‌نیوز

برچسب‌ها: تیتر یک،جمشید هاشم پور،علی حاتمی،فیلم نت،مادر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها