یادداشت یک منتقد در تحلیل اتفاقات تلخ اخیر سینمای ایران

ماشه آخر را چه کسانی می‌چکانند؟

- 2 دقیقه مطالعه

جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری صبا قرار داده است به اتفاقات تلخ اخیر برای برخی از سینماگران واکنش نشان داد، او در بخشی از این یادداشت می نویسد: یادمان باشد در اتفاق‌های ناگوار و خودویرانگری‌ها ماشه‌ آخر را مدیران و تصمیم گیران فرهنگی و سینمایی می‌چکانند که در اصل این شرایط را به وجود آورده‌اند تا هنرمند از درون دچار رنج و بی‌هدفی و بی‌آیندگی شود.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، یادمان باشد در این اتفاق‌های ناگوار و خودکشی‌ها و خودویرانگری‌ها ماشه‌ آخر را مدیران و تصمیم گیران فرهنگی و سینمایی می‌چکانند که در اصل این شرایط را به وجود آورده‌اند و یک حالت بی‌حسیِ هیجانی را درون افراد دمیده‌اند و هنرمند آنقدر از درون دچار رنج و بی‌هدفی و بی‌آیندگی می‌شود که دست به خودکشی و خود ویرانگری می‌زند.باید به هنرمندان آسیب‌پذیر کمک کرد و  مانع از فشار هیجانات و احساس تنگنایی شد که در نهایت فرد را دچار گسستگی  بین احساس و ادراک و فکرش می‌کند و او را به سمت خودکشی سوق می‌دهد.
غم در شرایط و‌ روزگار ما نام‌های مترادفی پیدا کرده و یکی از آن نام‌ها سینما و هنرمندانش است.‌ دیگری غمِ درک نشدن، غمِ حضور کسانی که سینما را دوست ندارند و برای سینما تصمیم هم می‌گیرند که در بسیاری مواد ماحصل تصمیمات غلط آنها بروز بحران بر پیکره سینماست که زندگی بخش بزرگی از هنرمندان به آن گره خورده. غم برای خیلی‌ها نام دیگر نان است که دارد خیلی‌ها را از پا در می‌آورد.حالمان خوب نیست. گویی سهم ما از این روزها فقط اضطراب و نگرانی و تن‌لرزه‌های مداوم است. این مرگ‌های ناگهانی، این ناامیدی و بیکاری، زنگ خطر بزرگی است که اعلام می‌کند نه‌تنها حال سینما که حال بخش بزرگی از جامعه خوب نیست.ما سال‌هاست با امید به فردایی شاید بهتر می‌خوابیم و در نهایت با آرزو می‌میریم. پایان تراژیک کیومرث پوراحمد، محسن جعفری راد و مازیار شیخ محبوبی چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت.
سخن آخرم با سینماگران است؛ با نویسندگان و هم‌قطاران جاده سینما، با همه آنانی که رنج هنر را خورده‌اند و نگران وضع اسفبار امروز سینما و همه وادی هنرند. در شرایطی که معضلات و مشکلات هنر برای آنانی که خود را متولی امر می‌دانند،  به اندازه مسائل پیش پا افتاده تقلیل یافته، بیایید هوای همدیگر را داشته باشیم، دلمان برای هم بتپد و نگذاریم تحقیرها و بی‌مهری‌ها پیش از مرگمان ما را به مسلخ ببرند.

جعفر گودرزی

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

منبع: خبرگزاری صبا

برچسب‌ها: انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی،برگزیده،جعفر گودرزی،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها