پیشنهاد جذاب برای آخر هفته: «گاو خشمگین»

مردان خشن

- 2 دقیقه مطالعه
فیلم سینمایی «گاو خشمگین» به تازگی توسط پلتفرم فیلم‌نت و با زیرنویس فارسی منتشر شده است. به مناسبت عرضه این فیلم نگاهی انداختیم به این فیلم سینمایی.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، فیلم «گاو خشمگین» خاطرات یک قهرمان جهان بوکس به اسم جیک لامتا است. کتاب این فیلم را رابرت دنیرو به مارتین اسکورسیزی هدیه می دهد و رابرت دنیرو علاقه ی زیادی به ایفای نقش این کارکتر پیدا می کند. ساخته شدن این فیلم داستان عجیبی برای سازندگانش دارد اسکورسیزی در کتاب”اسکورسیزی از زبان اسکوسیزی” می گوید بعد از فیلم «نیویورک نیویورک» و شکست فیلم، دو سال و نیم دچار افسردگی بوده است که سرانجام روزی  دنیرو به ملاقات او در بیمارستان می آید و می گوید می دانی می توانیم این فیلم را بسازیم. این فیلم یکی از موفق ترین فیلم های اسکورسیزی است که برای رابرت دنیرو اسکار بهترین بازیگری را به ارمغان آورد.

استنلی کوبریک قبل از ورود به سینمای حرفه ای فیلم کوتاهی سیاه وسفید درباره‌ی بوکس می سازد این فیلم کوتاه در صحنه های مبارزه دوربین را وارد رینگ می کند و صحنه های جالبی را رقم می زند. اسکورسیزی در فیلم سیاه و سفید «گاو خشمگین» تحت تاثیر فیلم کوتاه کوبریک قرار می گیرد و توانست یکی از بهترین دکوپاژهای سکانس رینگ را در این فیلم خلق کند.

بوکس در سینمای امریکا پر اهمیت واقع شده چرا که ریشه ی فرهنگ عامه دارد. در فیلم های اسپرت به خصوص فیلم های بوکسی هیجان زیادی به مخاطب منتقل می شود ولی در این فیلم ما شاهد هیجان به شکل فیلم های رایج اسپرت در سکانس های مبارزه یا در سرگذشت کارکتر اصلی نیستیم زیرا فیلم با اینکه یک پایش در سینمای تجاری است،پای دیگرش در سینمای شخصی مارتین اسکورسیزی قرار دارد . موتیف قهرمان تنها، در این فیلم هم تکرار می شود، نیویورک کثیف و پر ازدحام، مرد های خشن، عصبی و بی رحمی که المان های مکتب نیویورک است در سینمای اولیه ی مارتین اسکورسیزی منعکس می شود، او و نیویورک شبیه به او و رابرت دنیرو تبدیل به یک زوج هنری شدند.

در فیلم «گاو خشمگین» ما سکانس‌های بی نظیری را از بازی رابرت دنیرو شاهد هستیم که شاخص‌ترین آن اضافه وزن چشم گیر بازیگر در زمان ساخت فیلم است، یعنی از یک بدن ورزیده به به یک بوکسور چاق بازنشسته ی پیر تبدیل می شود. یکی از معروف ترین و بهترین سکانس های بازی او در سکانس پایانی فیلم جایی است که او جلوی آینه یک مونولوگ طولانی را بازی می کند.

فیلمنامه ی این فیلم به نسبت فیلمهای ژانر اسپرت ریتم کندتری دارد تا حدی که وقتی اسم ژانر اسپورت می آید امکان دارد «گاو خشمگین» در ذهنمان پدیدار نشود. فیلمنامه سرگذشتی ادیسه وار از یک انسان فقیر که قهرمان بوکس در جهان می شود و دوباره در آخر شخصیت در پله ی اول می ایستد مانند الگوهایی شبیه به بری لیندون اثر استنلی کوبریک. شخصیت رابرت دنیرو در این فیلم بیشتر از اینکه شبیه به شخصیت های فیلم اسپورت مانند «راکی» باشد شبیه به مردان خشن مکتب نیویورک است. تدوین فیلم از مهم ترین شاخصه های آن است که تلما شونمیکر یار وفادار اسکورسیزی آن را به عهده گرفته است.

برای تماشای فیلم«گاو خشمگین» می توانید به اینجا مراجعه کنید.
نویسنده : رومینا روشن بین
برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،تیتر یک،رابرت دنیرو،فیلم نت،مارتین اسکورسیزی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها