معرفی محبوب‌ترین انیمیشن‎‌های استاپ موشن‌ سینما

- 6 دقیقه مطالعه
۱۰ استاپ‌موشن مطرح تاریخ سینما که تماشای‌شان جزو تجربه‌های لذت بخش زندگی‌تان خواهد شد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شی را فریم به فریم حرکت می‌دهند و تصویر آن را به وسیله دوربین ضبط می‌کنند، از توالی این تصاویر به نظر می‌رسد که شی به خودی خود در حال حرکت است. قدمت استاپ‌موشن به قبل از ظهور سینما برمی‌گردد با این حال اولین استاپ‌موشنی که درسطح گسترده مورد توجه قرار گرفت اثری به نام «هتل روح زده» محصول ۱۹۰۷ بود که ترکیبی از لایواکشن و جلوه‌های فیزیکی و استاپ موشن بود. در این انیمیشن پیشرو ماکتی از یک هتل خالی از سکنه به نمایش در آمده بود که تماشاگران از آن به شدت استقبال کردند. تکنیک استاپ‌موشن بعدها در سینما و فیلم‌های بلند جریان اصلی سینمای جهان نیز نقشی اثر گذار ایفا کرد در دهه ۵۰ میلادی ری هری هوزن یکی از چهره‌های شناخته شده این عرصه بود او که زیر نظر ویلیس اوبراین این تکنیک را فرا گرفته بود با جلوه‌های استاپ موشن خود در فیلم‌های مطرحی مانند «جیسون و آرگونات‌ها»، «سفر طلایی سندباد» و «برخورد تیتان‌ها» این نوع از انیمیشن را بیش از پیش به شهرت رساند. وارد شدن استاپ موشن به فیلم‌های جریان اصلی هالیوود تا جایی ادامه پیدا کرد که برای مثال در دهه هشتاد در آثار بزرگ و پرخرجی مانند «جنگ ستارگان» و «ترمیناتور» از این نوع جلوه‌های ویژه استفاده شد و همین روند ادامه پیدا کرد تا جایی که دیگر امروز خیلی از کارهای مهم عرصه انیمیشن صرفا به صورت استاپ‌موشن ساخته شده‌اند و اتفاقا توانسته‌اند توجهات زیادی را هم جلب کنند. در ادامه با ۱۰ انیمیشن مشهور استاپ موشن تاریخ سینما که کل فرآیند ساخت آنها به صورت استاپ موشن انجام گرفته است، آشنا می‌شویم.

۱- کابوس قبل از کریسمس The Nightmare Before Christmas (1993)

این استاپ‌موشن موزیکال فانتزی که براساس کاراکترهای خلق شده توسط تیم برتون ساخته شده است روایت بدبیاری‌های جک اسکلینگتون پادشاه کدوحلوایی محبوب هالووین‌تون است که از ترساندن روتین سالانه مردم در دنیای واقعی خسته شده است. جک یک روز وقتی به طور تصادفی در شهر کریسمس‌تون با آن همه نور و زیبایی سرگردان می‌شود نگاهش به زندگی تغییر می‌کند. او تصمیم می‌گیرد با ربودن سانتا کلاوس کنترل اوضاع را در دست بگیرد اما در ادامه او متوجه حقیقتی بزرگ می‌شود. این استاپ‌موشن موفق در همان سال نمایشش یک گروه هوادار دو آتیشه پیدا کرد و اصطلاحا به یک اثر کالت مبدل شود. هوادارانی که معتقد بوده و هستند که این استاپ‌موشن یکی از بهترین انیمیشن‌های تمام تاریخ سینما است.

۲- فرار مرغی CHICKEN RUN (2000)

این انیمیشن کمدی ماجراجویی محصول دریم‌ورکز که برنده چندین جایزه شده است داستان گروهی از جوجه مرغ‌ها را روایت می‌کند که محکوم به یک نوع زندگی هستند؛ تخم گذاشتن در مزرعه یورکشایر. هنگامی که یک خروس جلف آمریکایی به آنجا می‌آید مرغ‌ها امیدوار می‌شوند این خروس به آنها پرواز به سوی آزادی را یاد دهد. وقتی که دستگاه تهیه پای مرغ در مزرعه نصب می‌شود، نیاز مرغ‌ها به آزادی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و آنها تلاش می‌کنند به راه‌های فرار دیگری فکر کنند. «فرار مرغی» در گیشه یک موفقیت خارق العاده به دست آورد و توانست بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد و تا به امروز لقب پرفروش‌ترین استاپ موشن تاریخ سینما را یدک می‌کشد.

۳- عروس مردگان TIM BURTON’S CORPSE BRIDE (2005)

خانواده‌های ویکتور (جانی دپ) و ویکتوریا (امیلی واتسون) هماهنگی‌های مربوط به ازدواج این دو نفر را انجام می‌دهند این دو نفر هرچند همدیگر را دوست دارند ولی ویکتور در مورد برگزاری مراسم نگران است و استرس دارد. ویکتور در حالی که در جنگل مشغول تمرین جملات خود برای مراسم عروسی است، یک شاخه درخت تبدیل به دستی می‌شود که ویکتور را به سرزمین مردگان می‌کشاند حالا ویکتور قبل از اینکه شرور شهر بخواهد با ویکتوریا ازدواج کند باید به بالای زمین برگردد. این انیمیشن اولین کار استاپ‌موشن تیم برتون به عنوان کارگردان است. برتون پیش‌تر به عنوان تهیه کننده، کارهای استاپ‌موشن انجام داده بود.

۴- کورالاین Coraline (2009)

دختری به نام کورالاین (با صداپیشگی داکوتا فانینگ) در حین جستجو در خانه جدیدشان، دری مخفی را کشف می‌کند که در پشت آن دنیای دیگری نهفته است که از نزدیک، انعکاس دنیای اوست، اما از بسیاری جهات دنیای بهتری است. کورالاین از کشف خود خوشحال می‌شود، تا زمانی که مادر دیگرش در آن دنیا (تری هچر) و بقیه اعضای خانواده موازی‌اش سعی می‌کنند او را برای همیشه در آنجا نگه دارند. کورالاین باید از تمام ابتکارات و شجاعت خود برای بازگشت به خانواده و برگشتن به زندگی خود بهره ببرد. هنری سیلیک فیلمساز آمریکایی سازنده استاپ‌موشن «کابوس قبل از کریسمس» این استاپ‌موشن را ساخته است.

۵- آقای فاکس شگفت‌انگیز Fantastic Mr. Fox (2009)

آقای فاکس (جرج کلونی) پس از ۱۲ سال زندگی خوش و خرم، قول خود را نسبت به همسرش (مریل استریپ) زیر پا می‌گذارد و به مزارعی حمله می‌کند که همسایگانش را انسان‌ها تشکیل داده اند. تسلیم شدن آقای فاکس در برابر غرایز حیوانی نه تنها ازدواج او بلکه زندگی خانوادگی و دوستانش را نیز به خطر می‌اندازد. انیمیشن کمدی ماجراجویی آقای فاکس را وس اندرسون براساس رمانی به همین نام نوشته رولد دال ساخته است. نوآ بامباک فیلمساز مشهور سینما نیز در امر فیلمنامه نویسی، اندرسون را در این اثر یاری داده است.

۶- مری و مکس MARY AND MAX (2009)

مری و مکس رابطه دوستی دو فرد بسیار متفاوت آن هم از طریق نامه‌نگاری را بازگو می‌کند؛ مری دینکل یک دختر چاق و تنهای هشت ساله است که در حومه ملبورن در کشور استرالیا زندگی می‌کند و مکس هوروویتز، مرد یهودی ۴۴ ساله خیلی چاق و مبتلا به سندرم آسپرگر است که در شهر پرهیاهوی نیویورک روزگار را می‌گذرانند. این استاپ موشن در بین منتقدان و مردم بسیار محبوب است به طوری که یک منتقد درباره آن چنین نوشته است: «مری و مکس» انیمیشنی خلاقانه و مبتکرانه است که مهارت فنی و تکنیکی‌اش با نگاه و احساسات درونش و همینطور روایت عاطفی‌اش برابری می‌کند.

۷- پارانورمن PARANORMAN (2012)

نورمن بابکوک خردسال این توانایی را دارد که با مرده‌ها حرف بزند، او اغلب ترجیح می‌دهد که با مرده‌ها هم‌صحبت شود تا آدم‌های زنده. نورمن حالا یک جمله از عموی عجیب و غریبش به نام پرندرگاست دریافت می‌کند اینکه نفرین جادوگر چند صد ساله که در شهر آنها زندگی می‌کند واقعی است و در شرف محقق شدن است و تنها کسی که می‌تواند جلوی این نفرین را بگیرد نورمن است. هنگامی که زامبی‌ها از قبر خود بلند می‌شوند، نورمن باید تمام شجاعت خود را نشان دهد و توانایی‌های ماوراء الطبیعه‌اش را به خدمت بگیرد تا بتواند از این طریق همشهریانش را نجات دهد.

۸- شازده کوچولو THE LITTLE PRINCE (2015)

انیمیشن «شازده کوچولو» به کارگردانی مارک آزبرن که براساس کتاب مشهور آنتوان دوسنت اگزوپری ساخته شده است و ترکیبی از انیمیشن و استاپ موشن است. این انیمیشن داستان یک دختر خلبان را روایت می‌کند که طی یک سفر دوباره دوران بچگی‌اش و همینطور ارتباطات انسانی‌اش را که مهم ترین مساله برای او هستند، کشف می‌کند و می فهمد که فقط با قلب است که انسان می‌تواند به درستی این مسائل را ببیند چیزهایی که برای چشم نامرئی هستند. از این انیمیشن به عنوان اولین اقتباس از اثر مشهور آنتوان دوسنت اگزوپری یاد می شود که به صورت یک انیمیشن بلند ساخته شده است پیش از این فقط کارهای کوتاه از کتاب «شازده کوچولو» ساخته شده بود.

۹- زندگی من به عنوان یک کدو MY LIFE AS A ZUCCHINI (2016)

داستان این استاپ‌موشن در سال ۲۰۱۰ در سوییس می گذرد، پسر بچه ای به نام ایکر با مادرش زندگی می کند، پس از اینکه پدر ایکر خانواده خود را ترک می کند یک روز ایکر به طور تصادفی مادرش را از پله ها به پایین هل می دهد و باعث مرگ مادرش می شود. ایکر بعدا به یک افسر پلیس سپرده می شود تا از او مراقبت کند ایکر بعدا به یک پرورشگاه فرستاده می‌شود که مربوط به کودکان هم سن و سال خودش است. او در آنجا با کمک رفقایش دوباره با مفاهیم عشق و اعتماد آشنا می‌شود. «زندگی من به عنوان یک کدو» نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال ۲۰۱۷ شد که البته نتوانست در نهایت این جایزه را کسب کند.

۱۰- جزیره سگ‌ها ISLE OF DOGS (2018)

استاپ‌موشن پادآرمانشهری فانتزی علمی تخیلی هجو سیاسی «جزیره سگ‌ها» ساخته وس اندرسون داستانی را در شهر خیالی مگاساکی روایت می‌کند، جایی که کنجی کوبایاشی، شهردار این شهر خیالی، همه سگ‌ها را به دلیل بیماری همه‌گیر آنفلوانزای سگ‌ها به جزیره زباله تبعید ‌می‌کند، برادرزاده کوبایاشی اما با کمک گروهی از سگ‌ها به سرپرستی یک سگ ولگرد به نام چیف برای یافتن سگ گمشده‌اش به نام اسپاتز تلاش ‌می‌کند. این استاپ‌موشن با الهام از آثار فیلمسازان برجسته ژاپنی مانند آکیرا کوروساوا و هایائو میازاکی ساخته شده است.

برچسب‌ها: تیم برتون،جزیره سگ‌ها،شازده کوچولو،فرار مرغی،معرفی فیلم و سریال،هنری سیلیک،وس اندرسون
نظرات

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • آندیا دلیری
    ۱۴۰۳/۰۳/۲۷

    سلام انمیشن کورالاین خیلی عالی بود 👏👏👍👌👌

    پاسخ
    • فقط تنها بدیش فکت هاشه و صحنه هاش و داستان اصلیش🤫🤡

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها