من صلاح بدل صددام هستم!

- 7 دقیقه مطالعه

در فیلم‌نت نیوز بخوانید

فیلم «صددام» کمدی فانتزی‌ای درباره بدل صدام حسین است که با ترکیب ایده‌ای آشنا، شوخی‌های موقعیتی و بازی‌های مؤثر، اثری سرگرم‌کننده برای تماشای آنلاین در فیلم‌نت ارائه می‌دهد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، جا به جایی دو نفر به صرف شباهت ظاهری، ایده‌ای قدیمی و البته امتحان پس‌داده در سینمای کمدی به حساب می‌آید که نمونه‌های بسیار در تاریخ سینمای جهان دارد دلیل آن هم جذابیت بالقوه ایده فوق و باز بودن دست فیلمنامه‌نویس برای خلق شوخی‌های بامزه است. فیلم سینمایی «صددام» ساخته پدرام پورامیری یکی از آثار است که بهار و تابستان امسال اکران شد و به تازگی توسط پلتفرم فیلم‌نت اکران آنلاین شده است.

پورامیری که پیش از اینها فیلمنامه آثاری همچون شنای پروانه، ما همه با هم هستیم و سریال یاغی را نوشته و کارگردانی مشترک فیلم‌های جان‌دار و یادگار جنوب را انجام داده، در تازه‌ترین فیلم خود سراغ یکی از منفورترین شخصیت‌های تاریخ معاصر جهان و دیکتاتور مشهور عراق صدام حسین رفته است آن هم با تکیه بر لاف بزرگ صدام بابت فتح تهران در مدتی کوتاه و سخنرانی در میدان آزادی!

پورامیری برای روشن کردن موتور فیلمنامه خود به عنصری کلیدی نیاز داشته که آن هم چیزی جز بدل داشتن صدام نیست؛ ایده جذابی که از دل واقعیت بیرون آمده و تماشاگر هم با آن آشنایی دارد. فیلم خبری کوتاه مربوط به دستگیری صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی، مدخل مناسبی برای ورود به فیلم به حساب می‌آید که خیلی زود به مردی میانسال به نام صلاح که شباهت عجیبی هم به دیکتاتور عراقی دارد، کات می‌خورد. پورامیری برای روایت قصه خود از فلاش‌بک سود جسته و با یک جامپ طولانی به دهه شصت بازمی‌گردد؛ جایی که صلاح به عنوان یکی از بدل‌های محبوب صدام داخل کاخ او زندگی می کند ولی پس از برهم خوردن دوستی چند ساله‌اش با ثریا که در ایران است، به هم ریخته و سرانجام به زندان می‌افتد.

فیلم صددام

نقطه عطف پرده نخست فیلمنامه صددام

نقشه عملیات پیچیده مشاوران امنیتی صدام، نقطه عطف پرده نخست فیلمنامه به حساب می‌آید که صلاح را در موقعیتی بغرنج قرار می‌دهد؛ سفر به ایران همراه با یک مامور زن جوان به نام حلیمه رسن و ضبط ویدیویی در میدان آزادی با هیبت صدام حسین! ایده‌ای فانتزی که لحن متفاوتی به فیلم بخشیده و آن را در مسیر یک کمدی-فانتزی قرار می‌دهد. نیمه میانی فیلم به تلاش صلاح برای نزدیک شدن به ثریا و ازدواج به او اختصاص دارد که با وجود حلیمه به شوخی‌های بعضا بانمکی ختم می‌شود؛ آن هم از دل تضادها و سوء تفاهم‌هایی که بین این سه نفر جریان داشته و موتور حرکت پرده میانی به حساب می‌آید. صاحب هتل بودن ثریا نیز منطق داستانی بهتری به فیلم بخشیده و پای شخصیت‌های دیگری را به قصه باز می‌کند که خشایار کارگر هتل، مهمترین و جذاب‌ترین آنها است. تریاکی بودن خشایار و دوست جوانی که ساقی خرده پای مواد مخدر به حساب می آید، دستمایه شوخی های زیادی شده که لحظات مفرحی را برای تماشاگران خود رقم می‌زنند.

«صددام» هر چه جلوتر می‌رود، دوز فانتزی آن بیشتر شده و اواخر پرده میانی به اوج خود می‌رسد که صلاح، ثریا و حلیمه در متن آن قرار دارند. در پرده گره‌گشایی نیز بار دیگر شاهد تغییر لحن هستیم که همین موضوع برای تماشاگران فیلم عجیب و غیرمنتظره است. در پرداخت شخصیت‌ها نیز بیشتر با تیپ و تیپ-شخصیت مواجه هستیم که مهمترین‌شان صلاح به عنوان قهرمان فیلم است؛ عامل پیشبرد داستان که در متن شوخی‌ها قرار داشته و عمده بار آن را به دوش می‌کشد. ثریا و حلیمه هم تیپ-شخصیت‌های آشنایی هستند که مکمل صلاح بوده و گهگاه شوخی‌های بامزه‌ای را رقم می‌زنند برای مثال می‌توان به سین و شین زدن‌های ثریا اشاره کرد که کمدی کلامی فیلم را پررنگ تر می‌کند. خشایار جذاب‌ترین شخصیت مکمل فیلم به حساب می‌آید که شیرین از کاردرآمده و به خوبی از کلیشه‌ها در خلق او بهره گرفته شده است.

انتخاب درست بازیگران

سینمای کمدی پس از فیلمنامه، بسیار متکی بر بازیگر اصلی خود است که قطعا «صددام» نیز در این رده قرار می‌گیرد. رضا عطاران به عنوان ستاره بی‌چون و چرای ژانر کمدی در دو دهه اخیر، مهمترین ستاره فیلم است که برخی ضعف‌های آن را پوشانده و موفق به خلق لحظات شیرینی می‌شود به ویژه در سکانس‌های دونفره‌اش با آزاده صمدی که زمان‌بندی درست در اجرای شوخی‌ها به کیفیت آن کمک شایانی کرده است. عباس جمشیدی‌فر که این روزها به بهترین گزینه برای نقش‌های مکمل در ژانر  کمدی تبدیل شده است، در نقش خشایار عالی ظاهر شده و در خنداندن تماشاگران خود کاملا موفق می‌کند. پریناز ایزدیار نیز انتخابی متفاوت برای ایفای نقش ثریا بوده که نخستین تجربه او در کمدی به حساب می‌آید و تا حدودی هم موفق نشان داده است.

«صددام» از آن دسته کمدی‌هایی است که گزینه ای مناسب برای گذراندن اوقات فراغت به ویژه در اکران آنلاین به حساب می‌آید.

محمد جلیلوند

صددام برنامه روز سینما آنلاین فیلم نت

برچسب‌ها: سینما آنلاین،صددام
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نت مگ