بازخوانی یادداشت افشین هاشمی در زمان اکران «رحمان 1400»

میل به خنده به‌معنی ابتذال نیست

- 3 دقیقه مطالعه

به مناسبت عرضه فیلم کمدی «رحمان ۱۴۰۰» در پلتفرم فیلم‌نت، به‌سراغ بازخوانی یادداشتی رفته‌ایم که افشین هاشمی در زمان اکران عمومی این فیلم نوشت.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم «رحمان ۱۴۰۰» (منوچهر هادی) به‌تازگی در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شده است. در زمان اکران عمومی این فیلم در سال ۱۳۹۸، افشین هاشمی (بازیگر و کارگردان مطرح سینما و تئاتر) یادداشتی را در مورد این فیلم منتشر کرد که به مناسبت عرضه «رحمان ۱۴۰۰» در فیلم‌نت آن را بازخوانی کرده‌ایم. این یادداشت در شماره ۷۰۲۸ روزنامه ایران (۱۸ فروردین ۱۳۹۸) منتشر شده بود.

 

«این نوشته نقد فیلم نیست، قیاس فیلم بسیار خوب «متری شیش‌ونیم» و «رحمان ۱۴۰۰» نیست، بلکه نقد یک نگاه متفرعن نسبت به تماشاگران است. بخشی از منتقدان و سینماگران، استقبال از «رحمان ۱۴۰۰» را نشانه تنزل سطح سلیقه مردم دانسته‌اند، که چرا این فیلم فروخته و فیلم ارزشمند دیگری نفروخته. من فیلم را دیدم و آن قدر جرات دارم بگویم نه تنها از دیدنش پشیمان نیستم که در خیلی لحظات فیلم خندیدم؛ مانند باقی تماشاگرانی که صدای خنده‌شان هوا بود. نکته اینکه مطمئنم خیلی از کسانی که این فیلم را مبتذل می‌دانند حتی ندیده‌اندش و صرف استقبال مردم و تصمیم پیشاپیش بر اینکه ما معمولی نیستیم و از مردم برتریم، این فیلم را سخیف می‌شمارند و به خود اجازه می‌دهند با نگاه از بالا به پایین، مردم را مبتذل‌پسند بدانند.

در پاسخ به این نگاه، همین بس که فیلم بسیار خوب «متری شیش‌ونیم» در رتبه دوم فروش است که آن هم دلیلش مشخص است: «رحمان ۱۴۰۰» فیلمی عمومی‌تر (به کلمه دقت کنید: «عمومی» و نه «عام»!) است. «متری شیش‌ونیم» مناسب زیر ۱۲ سال نیست، پس طبیعتا بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند دست بچه‌شان را بگیرند و به دیدن آن بیایند. اما همان‌طور که در ابتدا گفتم این نوشته، قیاس این دو فیلم (که هردو در صدر جدول فروش‌اند) نیست، بلکه می‌خواهم به آن نگاه بپردازم که فروش «رحمان ۱۴۰۰» و نفروختن فیلمی ارزشمند (نام فیلم را نمی‌آورم چون قصدم از این نوشته ضدتبلیغ برای آن فیلم نیست) را به ابتذال عمومی تعبیر می‌کنند.

فرض کنیم «رحمان ۱۴۰۰» فیلم خوبی نیست. فروش معنی‌اش رضایت نیست! طبیعتا به دلیل حجم گسترده تبلیغات، تعداد سانس‌ها و سینماهای بیشتر، «رحمان ۱۴۰۰» ورودی بیشتری دارد، اما معنی‌اش رضایت تماشاگران نیست و نکته اینکه آن نگاه متفرعن خودبرترانگار، برای سنجش سطح سلیقه مردم، ورودی را در نظر می‌گیرد (میل مردم به خنده و لذت، ابتذال نیست!) در صورتی که خروجی معیار است. در همین آمار نصفه نیمه سینما تیکت از ۱۳۰۰ رای‌دهنده «رحمان ۱۴۰۰»، ۷۰ درصدشان راضی‌اند و نه همه‌شان، درحالی که «متری شیش‌ونیم» ۸۴ درصد رضایت را همراه دارد. فیلم ارزشمند نفروخته هم مانند «رحمان ۱۴۰۰» همان ۷۰ درصد رضایت را دارد. فروش خوب «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با تعداد کم سالن‌هایش، یعنی سینمای فرهنگی در صورت جذابیت تماشاگران خودش را دارد و طبیعی است هرچه این جذابیت خاص‌تر، مخاطبش محدودتر. نفروختن فیلم ارزشمند، نتیجه فروش «رحمان ۱۴۰۰» نیست. کما اینکه اگر «رحمان ۱۴۰۰» بر پرده نبود، دلیل را حتما باید در جایی دیگر جست‌وجو کرد. طبیعتا برداشتن بار مسئولیت از دوش خودمان و انداختنش بر شانه مخاطبی که حق داشته ما را به هر دلیلی انتخاب نکند، کار به مراتب ساده‌تر و دل‌خوش‌کنک‌تری است تا بررسی حقیقت موضوع. چرا که گاه حقیقت با خود آیینه کوچکی همراه دارد.»

فهرست عوامل اصلی فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به شرح زیر است:
کارگردان: منوچهر هادی
تهیه‌کننده: علی سرتیپی
نویسندگان: بابک کایدان، میثم کایدان
بازیگران: سعید آقاخانی، مهران مدیری، محمدرضا گلزار، بهرام افشاری، یکتا ناصر، ساره بیات، غلامرضا نیکخواه، مریم عبدل‌زاده، سما بختیاری

فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، داستان آبدارچی یک شرکت بزرگ به نام رحمان است که به بیماری سرطان مبتلا شده است. او بعد از اینکه از درمان ناامید می‌شود تصمیم می‌گیرد خودکشی کند اما به گونه‌ای که قتل جلوه داده شود و خانواده‌اش بتوانند از رئیس شرکت دیه بگیرند، اما هربار با مشکلی مواجه می‌شود.

«رحمان ۱۴۰۰» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،رحمان 1400،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها