به بهانه ارائه «هزارتوی پن» (گی‌یرمو دل‌تورو) در فیلم‌نت

ترسناک‌ترین قصه پریان تاریخ سینما

- 4 دقیقه مطالعه

به مناسبت عرضه فیلم «هزارتوی پن» (گی‌یرمو دل‌تورو» در فیلم‌نت، نگاهی انداخته‌ایم به نظر منتقدان در زمان اکران این فیلم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم «هزارتوی پن» به کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو، از جمله فیلم‌های مهم و مطرح تاریخ سینما است که توسط پلتفرم فیلم‌نت در معرض تماشای علاقه‌مندان به سینمای فانتزی قرار گرفته است. با توجه به موفقیت‌های اخیر گی‌یرمو دل‌تورو که امسال انیمیشن موفق «پینوکیو» را هم روی پرده داشت، اهمیت تماشای «هزارتوی پن» بیشتر می‌شود.

«هزارتوی پن» محصول سال ۲۰۰۶ و محصول مشترک اسپانیا و مکزیک است. دل‌تورو علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلمنامه این فیلم را هم بر عهده داشته و آلفونسو کوارون (فیلمساز بزرگ مکزیکی و برنده جایزه اسکار برای فیلم‌هایی چون «جاذبه» و «رما») از تهیه‌کنندگان آن بوده است. ایوانا باکورو، سرژی لوپز، ماریبل وردو، داگ جونز و آدریانا جیل از بازیگران «هزارتوی پن» محسوب می‌شوند.

«هزارتوی پن» که با زمان ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه در فیلم‌نت ارائه شده، داستان دختری به‌نام اوفلیا است که با مادر و ناپدری‌اش در اسپانیا زندگی می‌کند و به شکل کاملا اتفاقی وارد هزارتوی اسرارآمیزی شده و با موجود پری‌مانندی ملاقات می‌کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته «هزارتوی پن» ارجاعات سیاسی آن است. داستان فیلم در سال ۱۹۴۴، پنج سال پس از جنگ داخلی اسپانیا و سر کار آمدن دیکتاتوری فرانکو در این کشور اتفاق می‌افتد. روایت «هزارتوی پن» میان جهان واقعی و دنیایی اسطوره‌ای در رفت‌وآمد است و این یکی از ویژگی‌هایی بود که توجه تماشاگران و منتقدان را جلب کرد.

«هزارتوی پن» از هر نظر فیلم موفقی بود. در فصل جوایز، این فیلم در رشته‌های بهترین فیلمبرداری، طراحی صحنه و چهره‌پردازی جایزه اسکار دریافت کرد و نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین موسیقی متن، و بهترین فیلم خارجی‌زبان هم بود. دریافت جوایز بهترین فیلم خارجی‌زبان، بهترین طراحی صحنه و بهترین چهره‌پردازی از جوایز بفتا، نامزدی گلدن‌گلوب در رشته بهترین فیلم خارجی زبان و کسب جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان از جشنواره بین‌المللی پالم اسپرینگز از جمله دستاوردهای این فیلم دل‌تورو به شمار می‌روند. در مجموع «هزارتوی پن» از جشنواره‌ها و جوایز مختلف در سطح دنیا ۱۰۹ جایزه گرفت و نامزد ۱۱۵ جایزه دیگر هم شد تا مشخص شود که این فیلم دل مخاطبان و کارشناسان را در سراسر دنیا به دست آورده است.

امتیازات «هزارتوی پن» در سایت‌های مختلف هم نشان‌دهنده استقبال از سوی طیف گسترده‌ای از مخاطبان است. در وبسایت IMDB و بر اساس نظر ۶۷۳ هزار نفر از کاربران این وبسایت، «هزارتوی پن» امتیاز ۸.۲ از ۱۰ را دریافت کرده و رتبه ۱۳۷ را در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از دید کاربران این وبسایت به دست آورده است. در وبسایت متاکریتیک هم بر اساس نظر ۳۷ منتقد، امتیاز شگفت‌انگیز ۹۸ از ۱۰۰ برای این فیلم دل‌تورو ثبت شده است.

در ادامه، نظرات تعدادی از منتقدان را در مورد «هزارتوی پن» خواهید خواند:

 

راجر ابرت (شیکاگو سان تایمز)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های فانتزی تاریخ.

 

لیام لیسی (The Globe and Mail)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم جوری است که انگار قبلاً هیچ فیلمی ندیده‌اید؛ ترکیب درگیرکننده‌ای از تترس، تاریخ و فانتزی که به طور همزمان در هر کدام از این سطوح کار می‌کند.

 

جو مورگنسترن (وال‌استریت ژورنال)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

نتیجه تعامل پیچیده، یک افسانه پریان بزرگسالانه خشن، گاهی تکان‌دهنده و در عین حال کاملا جذاب است. و به شیوه‌ای درک عاطفی ما از فاشیسم و پیامدهای ناگوار ایدئولوژی متحجرانه را عمیق‌تر می‌کند که به شکل ترسناکی آموزنده است.

 

جاناتان رزنباوم (ریدر)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

برخلاف اکثر فیلم‌های ترسناک، این فیلم وحشت اهمیت یکسانی برای واقعیت و فانتزی قائل است، گرچه واقعیت به‌مراتب هولناک‌تر است. تنها فیلم قدیمی‌تری که در زمینه برخورد تغزلی با تجربه وحشت در دوران کودکی به ذهن می‌رسد، «شب شکارچی» است.

[توضیح فیلم‌نت: «شب شکارچی» (The Night of the Hunter) یک درام جنایی و نوآر به کارگردانی چارلز لاتن و محصول ۱۹۵۵ است. رابرت میچم، لیلین گیش و شلی وینترز از بازیگران این فیلم هستند.]

 

لو لومینک (نیویورک پست)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

یک قصه پریان بسیار تیره‌وتار و آزاردهنده برای مخاطبان ۱۲ سال به بالا.

 

پیتر تراورس (رولینگ استون)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

دل‌تورو هرگز مخاطب را نوازش نمی‌کند. او از ما می‌خواهد که در حالی از هزارتوی پن بیرون بیاییم که روح ما را تکان داده است. او موفق می‌شود.

 

شان اکسمیکر (سیاتل پوست اینتلیجنسر)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

مانند داستان های عامیانه قرن‌های گذشته، «هزارتوی پن» یک «اودیسه» تیره‌وتار با چشم‌اندازهای کابوس‌وار و تهدیدهای بی‌رحمانه است، اما گذر از مفاهیم ایثار و رنج، آن‌چه وجود دارد باور کودکانه به جادو و تخیل است که برای دل‌تورو نشان‌دهنده امید و خوش‌بین بودن به یک شادی ابدی پس از این دنیای بی‌رحم است.

 

لیزا شوارزباوم (انترتینمنت ویکلی)/ امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

مثل هر اسطوره بزرگی، «هزارتوی پن» پیام‌های خود را از طریق نمایش جادو رمزگذاری می‌کند. و مانند هر قصه پریان خوبی، آن را همچنین با نخ‌های مرگ و فقدان گلدوزی کرده است.

 

استفانی زاکارک (Salon)/ امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

این یک قصه پریان واقعی، و یکی از بهترین فیلم‌های فانتزی تاریخ است، اما لطفا فرزندان خردسال خود را به تماشای آن نبرید مگر این که بخواهید تا آخر عمر زخمی در آنها باقی بماند.

 

جیمز براردینلی (ریل‌ویوز)/ امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

فقدان نمایش رابطه دوستانه در خانواده، چیزی از ارزش‌هایی که دل‌تورو با این فیلم جادویی به دست آورده، کم نمی‌کند.

 

«هزارتوی پن» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت تماشا کنید.

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،فیلم نت،گی‌یرمو دل تورو،هزارتوی پن
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها