تازه‌ترین شماره نشریه تخصصی فیلمنامه‌نویسی منتشر شد

نگاهی به «پوست شیر» از منظر فیلمنامه

- 2 دقیقه مطالعه

شماره جدید ماهنامه سینمایی «فیلم‌نگار» با پرونده‌ای در مورد سریال «پوست شیر» منتشر شد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، شماره ۲۴۰ ماهنامه سینمایی «فیلم‌نگار» (ویژه بهمن ۱۴۰۱) منتشر شد. «فیلم‌نگار» تنها نشریه تخصصی فیلمنامه‌نویسی در ایران است. یکی از بخش‌های این شماره، مجموعه‌ای در مورد سریال «پوست شیر» است. در این پرونده، جدا از انتشار سیناپس فصل اول این مجموعه،، عباس نصراللهی روایت در فیلمنامه سریال «پوست شیر» را بررسی کرده و احسان آجورلو هم به بهانه انتشار مجموعه «پوست شیر» نگاهی به پیرنگ انتقام و ظرفیت‌های دراماتیک آن انداخته و کیفیت فیلمنامه «پوست شیر» را از نظر بهره بردن از این ظرفیت‌ها بررسی کرده است.

در بخشی از یادداشت عباس نصراللهی در مورد روایت در فیلمنامه «پوست شیر» چنین می‌خوانیم: «حالا و در چند وقت اخیر، سریال «پوست شیر» توانسته نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. سریالی که فصل اول آن با هشت قسمت کاملاً بر اساس الگوهای سریال‌های جنایی/معمایی آمریکایی نوشته شده و پیش رفته است و به‌واقع باید گفت تا این‌جا در پهن کردن داستان و جذب مخاطب موفق بوده است. «پوست شیر» از همان ابتدای کار و در قسمت نخست، منطقی درونی برای روایت خود برگزیده و بر اساس همان پیش می‌رود؛ منطقی که وجوه مختلف روایت فیلمنامه این سریال را شکل داده و بسط و گسترش پیرنگ در عمق و عرض را بر عهده گرفته است. البته که چنین منطقی بارها و بارها پیش از این در سریال‌های تلویزیونی مورد استفاده قرار گرفته، اما شاید تجربه پیاده‌سازی آن در یک سریال ایرانی و در سال‌های اخیر، تجربه‌ای جذاب را برای مخاطبانش (حداقل تا این‌جا) رقم بزند.»

در قسمتی از مقاله احسان آجورلو در مورد ظرفیت‌های پیرنگ انتقام هم چنین آمده است: «در داستان‌های جنایی همواره جنایت‌کار عنصر باهوش داستان است. او یک پیچیدگی عجیب خلق کرده است که کمتر کسی می‌تواند متوجه آن شود. عنصر جنایت‌کار که نیروی مخالف داستان است، آن‌قدر باهوش و قدرتمند است که می‌تواند تمام عناصر را از پا درآورد و کسی متوجه او نشود. این همان عنصری است که در سریال «پوست شیر» به‌دقت رعایت می‌شود. به همین دلیل شخصیتی که در مسیر انتقام داستان را به وجود آورده و از آن کرختی قسمت اول خارج کرده است، آمر قتل ساحل است. کسی که عده‌ای را اجیر کرده تا نعیم را بی‌هوش کنند و ساحل را بربایند و به قتل برسانند، شخصیتی است که ما داستان «پوست شیر» را مدیون او هستیم. داستانی که می‌توانست با پتانسیل قسمت اول خود به خیل سریال‌های بی‌مضمون خانوادگی تلویزیونی بپیوندد، با یک طرح و توطئه حساب‌شده ارتقا پیدا کرده است.»

«فیلم‌نگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر می‌شود. نصرت‌الله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلم‌نگار هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شماره‌های قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها: پوست شیر،تیتر یک،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها