ناجی سینمای مارول

چرا باید «ددپول و ولورین» را ببینیم؟

- 5 دقیقه مطالعه
فیلم «ددپول و ولورین» توانسته مسیر سینمای مارول که یک مسیر کج شده بود را راست و ریست کند و آن را به‌درستی در جاده‌ای به سمت رستگار بازگرداند.

به‌گزارش فیلم‌نت‌ نیوز، فیلم «ددپول و ولورین» یک ترکیب جذاب از دو شخصیت محبوب دنیای کمیک‌بوک‌های مارول است که دست بر قضا در عالم سینما نیز تبدیل به دو شخصیت متمایز از سایر ابرقهرمانان سینمایی شده‌اند. این دو هر کدام سبک و شخصیتی منحصر به فرد دارند و بازیگرانی توانا به شخصیت‌هایشان جان بخشیده‌اند. ما از یک سو، ولورین را می‌بینیم که با شخصیت جدی و جنگجوی خود داستان را پیش می‌برد و از سوی دیگر، ددپول با طنز بی‌نظیر و شیوه‌ خاص کلامش با مخاطب صحبت می‌کند و قصه را رسماً به‌گند می‌کشد. «ددپول و ولورین» یک ترکیب انفجاری را به وجود می‌آورند که از لحظه شروع فیلم تا دقایق انتهایی آن، مزه این ترکیب از زیر زبان مخاطب بیرون نمی‌رود.

ددپول و ولورین با دوبله فارسی اختصاصی و زیرنویس فارسی در فیلم نت

دنیای سینمایی مارول عمر زیادی را به‌عنوان یک فرنچایز سینمایی سپری کرده و حالا به دورانی رسیده که به عقیده بسیاری از هواداران این عناوین، درجا می‌زند. بسیاری از مردم و هواداران این فیلم‌ها بر این باورند که پس از پایان فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Endgame) عملاً جهان سینمایی مارول وارد یک سرازیری شده و در برخی اوقات وارد منجلابی شده که کلی گل و لای آن را احاطه کرده است. فیلم‌های بسیار ضعیفی همچون «مارول‌ها» و «ابدی‌ها» و یا سریال‌های بسیار ضعیف‌تری مثل «شی هالک» و «خانم مارول» همه و همه دست در دست هم دادند تا این جهان سینمایی را به قهقرا ببرند. کف‌گیر مغزهای متفکر پشت این فرنچایزهای میلیاردی و عظیم با تمام شدن داستان گروه اصلی انتقام‌جویان تا حد زیادی به ته دیگ خورده و نمی‌دانند باید با صدها کاراکتری که دارند، چه کاری را پیش ببرند.

یکی از دلایل خریده شدن کمپانی فاکس توسط والت دیزنی، بی‌شک توسعه بخشیدن به جهان سینمایی مارول بود. دیزنی با نگاهی آينده‌نگرانه تصمیم گرفت تا این استودیو را بخرد و به حق و حقوق ساخت صدها کاراکتر جدید از دنیای مارول دست پیدا کند: مردان ایکس (که خودشان یک لشکر سوپرقهرمان هستند) و چهار شگفت‌انگیز. ورود این سوپرقهرمانان به دنیای سینمایی مارول تا قبل از «ددپول و ولورین» محقق نشده بود و این کار باید با احتیاط کامل رخ می‌داد. طرفداران با شخصیت ولورین در یکی از شاهکارهای سینمای سوپرقهرمانی یعنی «لوگان» خداحافظی باشکوهی داشتند و از آنسو ددپول یک شخصیت بذله‌گو و بی‌ادب است که با جهان دیزنی چندان همخوانی ندارد. همه این‌ها نگرانی‌هایی به‌همراه داشت تا اینکه فیلم «ددپول و ولورین» اکران شد و نشان داد دغدغه‌های هواداران را می‌داند، برای آن‌ها جنگیده و تقریباً تمامی آن‌ها را برطرف کرده است.

«ددپول و ولورین» همان فیلمی است که از یک اثر جدید از فرنچایز عجیب و غریب ددپول انتظار داریم: یک فیلم اکشن جنون‌آمیز، خشن و بی‌رحم و سرشار از شوخی‌هایی که چندان برای بچه‌ها مناسب نیست و مخاطب بزرگسال را هدف گرفته است. همچنین انتظار جدیدی که همگان از این فیلم داشتیم در این اثر رعایت شده و آن چیزی نیست جز: ورود منطقی، درست و باشکوه فرنچایز ایکس من به دنیای سینمایی مارول. ددپول به شوخی در بخشی از فیلم اذعان دارد که قرار است نقش مسیح مارول (ناجی مارول) را بازی کند و بیراه نیست که بگوییم رایان رینولدز (بازیگر و جزو گروه نویسندگان این فرنچایز) در اینباره اغراق نکرده است. ددپول جدید سینما واقعا ناجی مارول است و می‌تواند مسیر جدیدی را جلوی این کمپانی قرار دهد.

جهان‌های موازی موضوعی است که دیزنی و مارول در آثار سینمایی خود به‌طرز اغراق‌آمیزی به آن پرداختند و کاری کردند که این سوژه تبدیل به یک ترند در دنیای سرگرمی اعم از سینما و بازی‌های ویدیویی و جهان ادبیات شود. جهان‌های موازی راهی بود برای نجات مارول برای ترکیب کردن بسیاری از کاراکترهای مختلف از کمیک‌بوک‌های متنوع و همچنین زنده کردن بسیاری از شخصیت‌های دوست‌داشتنی برای مردم؛ این ترفند در سریال «لوکی» (Loki) به بهترین شکل ممکن خودش را نشان داد. درواقع سریال Loki که جزو معدود آثار به‌دردبخور فاز جدید دنیای سینمایی مارول است، ثابت کرد که موضوع تکراری و نخ‌نمای جهان‌های موازی همچنان می‌تواند یک قصه بکر و جذاب را در پس پرده خود داشته باشد و حالا «ددپول و ولورین» ثابت می‌کنند که با استفاده از همین سوژه می‌توان داستانی خلق کرد که طرفدار قدیم و جدید را پای کار بیاورد.

فیلم و سریال - فیلم نت نیوز- ددپول و ولورین - Deadpool & Wolverine

اگر «اسپایدرمن» جدید سینما با ترکیب کردن سه بازیگر اسپایدرمن از سه سری فیلم سینمایی متفاوت، کاری خلاقانه انجام داد (که رهروانی هم در سینما داشت) حالا «ددپول و ولورین» با یک تکنیک نوستالژی مارکتینگ کاری کردند که جهان سینمایی مارول به دنیای پیش از خلق شدن آن و حتی دنیایی که فقط شایعه‌هایش در اینترنت و رسانه‌ها پخش می‌شد گره بخورد؛ یعنی چه؟ ما در «ددپول و ولورین» با شخصیت‌های سینمایی روبرو هستیم که آثارشان برای بیست و اندی سال پیش است و مدت‌ها پیش از ارتباط دیزنی و مارول شکل گرفتند؛ ابرقهرمانانی که در تاریخ سینما فراموش شدند اما از یاد هواداران نه. خالقین «ددپول و ولورین» حتی به بازیگرانی که قرار بوده نقش برخی سوپرهیروها را در یک زمانی در سال‌های دور بازی کنند این فرصت را دادند تا بالاخره لباس آن کاراکتر را حتی برای چند ثانیه به تن کنند و هوادارانی که سال‌ها با این شایعات زندگی کردند را سر ذوق بیاورند. «ددپول و ولورین» یک اثر «فن‌سرویس» به‌تمام معنا است با این تفاوت که فن‌های قدیم و جدید را به‌طور همزمان نشانه رفته و توانسته کار تقریباً محال هم خر را خواستن و هم خرما را خواستن را به مرحله عملیاتی برساند!

«ددپول و ولورین» دو بازیگر ماهر و توانا دارد که در دنیای واقعی دوستان صمیمی همدیگر هستند و از همین رو بازی‌شان در کنار هم یک کلاس درس هنرپیشگی را پدید آورده است. هیوجکمن و رایان رینولدز جزو بهترین «زوج‌های رفیق» سینمایی هستند که تاکنون دیده‌اید و حضور ده‌ها بازیگر از دنیای قدیم و جدید مارول نیز کاری کرده که این ترکیب بیشتر از همیشه بدرخشد. «ددپول و ولورین» داستان دنیاهای موازی را به سخره می‌کشد، تمامی دست‌اندرکاران جهان سینمایی مارول را به بازی می‌گیرد و در برخی مواقع بسیار جسورانه به خودزنی می‌پردازد اما در نهایت کاری می‌کند که تماشاگر از این فیلم راضی باشد و این هنری است که در گروی ظرافت فیلمنامه و حد و اندازه شوخی‌های آن نهفته و فیلمنامه‌نویسان به‌زیبایی از پس آن برآمده‌اند.

جهان سینمایی مارول دچار یک ورطه تکرار شدیدی شده بود و کم کم به بن بست نزدیک شده بود؛ این جهان همچنان با خطرات بسیاری روبرو است اما به‌نظر می‌رسد ترکیب ابرقهرمانان جدید مردان ایکس و چهار شگفت انگیز بتواند راهگشا و نجات دهنده این سری فیلم‌ها باشد. کوین فایگی (مغز متفکر اصلی پشت این پروژه‌ها) احتمالاً بیشتر از پیش به حضور این ابرقهرمانان اصرار خواهد داشت و هواداران ابرقهرمانان از جنس مارول نیز می‌توانند خوشحال باشند که قرار است پس از «ددپول و ولورین» یک خانه‌تکانی اساسی به فیلم‌های این سری وارد شود؛ یک خانه تکانی که می‌تواند نویدبخش موج دوم ساخت آثار خوب ابرقهرمانی باشد که رنگ و بوی مارول را بدهند بدون آنکه بوی نا داشته باشد.

در نهایت باید بدانید این فیلم هم برای طرفداران اکشن و هیجان و هم برای کسانی که به دنبال لحظات طنز و سرگرم‌کننده هستند، گزینه مناسبی است و لزوماً برای دوستداران سینمای مارول نیست، البته که اگر این جهان سینمایی را از مدت‌ها پیش (یعنی پیش‌ از ساخته شدن MCU یا همان جهان سینمایی مارول) دنبال کرده باشید، دیدن «ددپول و ولورین» به مراتب هیجان‌انگیزتر خواهد بود اما اگر در جرگه این افراد هم نیستید، کماکان با سکانس‌های اکشن و طنز قوی فیلم، حالتان جا می‌آید.

آرش پارساپور

برچسب‌ها: جهان سینمایی مارول،ددپول،ددپول و ولورین،دیزنی،رایان رینولدز،سینمای ابرقهرمانی،مارول،هیو جکمن،والت دیزنی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها