اتفاق مبارکی که طی هتفههای اخیر در فوتبال ایران رخ داده، حضور آزادانه بانوان در ورزشگاه آزادی بوده است. پس از سالها کشمکش و پیگیری مصرانه موضوع از سوی فیفا، سرانجام کمتر از هزار زن و دختر ایرانی فرصت یافتند برای اولین بار در یک بازی لیگی و کاملا داخلی به ورزشگاه بروند. این اتفاق در مسابقه استقلال و مس کرمان رخ داد و با تایید و تحسین فیفا همراه شد. همچنین در داخل کشور هم واکنشها به موضوع بسیار مثبت بود؛ تا جایی که رسانههای اصولگرا نیز به تمجید از این اتفاق پرداختند. قرار است برای بازی پرسپولیس و نفت آبادان جمعیت بیشتری از بانوان حق حضور در ورزشگاه آزادی را داشته باشند و البته سایر باشگاهها در دیگر استانهای کشور هم درخواستهای خود را به این منظور به فدراسیون ارسال کردهاند.
آزادی حضور بانوان در ورزشگاه و نیز استقبال مسوولان از این اتفاق در حالی است که شانزده سال پیش جعفر پناهی فیلمی با مضمون این محرومیت ساخت؛ اثری به نام «آفساید» که در ایران اکران نشد و پناهی را به خاطرش ممنوعالکار کردند. این فیلم در حاشیه بازی انتخابی ایران و بحرین برای راهیابی به جامجهانی آلمان تولید شد و تلاش گروهی از دختران را برای حضور در ورزشگاه آزادی روایت میکرد. آنها قصد داشتند با مردپوشی به این خواسته برسند، هرچند نتوانستند از گیتهای ورودی بگذرند و گیر افتادند. این فیلم بازتابهای بسیار زیادی داشت و در سالهای پس از آن، داستان دختران مردپوش در ورزشگاهها به پدیدهای نسبتا رایج تبدیل شد. حالا اما همه پذیرفتهاند که زنان هم باید از این حق طبیعی برخوردار باشند. طبیعتا وظیفه هنرمند این است که یک گام جلوتر از وقایع دوران خود باشد و به نظر میرسد جعفر پناهی دستکم در بخشهایی از فیلم آفساید از چنین امتیازی برخوردار بود. در این فیلم گروهی از دختران فارغالتحصیل تئاتر به ایفای نقش پرداختند و البته محسن تنابنده هم نقشی در آن داشت.