نقد و بررسی سریال The Crown

چرا باید سریال «تاج» را دید؟

- 7 دقیقه مطالعه
سریال «تاج» (The Crown)، سریالی تلویزیونی بریتانیایی-آمریکایی است که در سبک درام و تاریخی ساخته شده است. سریالی بسیار موفق که به بررسی زندگی و دوران حکومت ملکه الیزابت دوم پرداخته و ماجراهای پرشور و احساسی خانوادۀ سلطنتی در آن دوران را روایت می‌کند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، داستان سریال «تاج» از سال ۱۹۴۷ و پس از پایان جنگ جهانی دوم، شروع می‌شود؛ در روزگاری که مردم بریتانیا در آسیب‌پذیرترین وضعیت خود هستند و آینده نامعلومی را پیش روی خود می‌بینند. هنگامی که شاهزاده الیزابت جوان (کلیر فوی) با شاهزاده فیلیپ (مت اسمیت) ازدواج می‌کند، روحیه ملی افزایش می‌یابد و عموم مردم مجذوب درام خانواده سلطنتی می شوند. با مرگ پدر الیزابت – پادشاه جرج ششم – الیزابت جوان در سن ۲۵ سالگی بر تخت سلطنت می‌نشیند و تقریباً ۶۰ سال از سلطنت او در ۶ فصل سریال «تاج» به نمایش گذاشته شده است.

فصل اول از ازدواج ملکه الیزابت با پرنس فیلیپ در ۱۹۴۷ تا جدایی خواهر ملکه، شاهدخت مارگارت (دختر کوچکتر جورج ششم) از پیتر تاونسند (Peter Townsend- افسر نیروی هوایی سطلنتی) در سال ۱۹۵۵ را پوشش می‌دهد. فصل دوم از دوره بحران کانال سوئز در ۱۹۵۶ تا بازنشستگی نخست‌وزیر هارولد مک‌میلان در ۱۹۶۳ و تولد شاهزاده ادوارد در ۱۹۶۴ است. فصل سوم به دوره تاریخی ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ یعنی دو دورi نخست‌وزیری هارولد ویلسون و معرفی کامیلا شاند اختصاص دارد. فصل چهارم از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ را پوشش می‌دهد که شامل دوره ۱۰ ساله نخست‌وزیری مارگارت تاچر و ازدواج شاهزاده چارلز با پرنسس دایانا اسپنسر است. فصل پنجم از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ است و دوره نخست‌وزیری جان میجر و شکست ازدواج چارلز و دایانا را پوشش می‌دهد. فصل ششم و پایانی نیز دوره سلطنت ملکه تا قرن ۲۱ را به تصویر کشیده است. این سریال با ازدواج پرنس چارلز با کامیلیا پارکر در سال ۲۰۰۵ به پایان می‌رسد.

سریال تاج در فیلم نت

کارگردان سریال تاج (The Crown)

کارگردان اصلی این سریال پیتر مورگان (Peter Morgan) نویسنده مشهور بریتانیایی است که با آثار تاریخی و بیوگرافی مانند «ملکه» (The Queen) (فیلمی بر اساس زندگی ملکه الیزابت دوم بریتانیا پس از مرگ دیانا، شاهزاده ویلز که به گفته خود پیتر مورگان، ایده اصلی ساخت سریال «تاج» نیز هنگام ساخت همین فیلم به ذهن پیتر مورگان رسیده است) و «فراست/نیکسون» (Frost/Nixon) شناخته شده است. (مورگان این فیلم را در سال ۲۰۰۶ ساخته است که با فیلم «فراست/نیکسون» ساخته ران هاوارد در سال ۲۰۰۹ متفاوت است.) از دیگر فیلم‌های تاریخی که پیتر مورگان به عنوان نویسنده در آن حضور داشته، می‌توان به «آخرین پادشاه اسکاتلند» (The Last King of Scotland) اشاره کرد. این فیلم بر پایه خاطرات یک شخصیت خیالی اسکاتلندی به نام دکتر نیکولاس گریگان (با بازی جیمز مک‌آووی) نوشته شده که به استخدام عیدی امین رئیس‌جمهوری دیکتاتور اوگاندا (سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹) در می‌آید و وقایع تاریخی آن کشور را روایت می‌کند.

برخی از منتقدان معتقدند آثار پیتر مورگان از نظر سینمایی، به کارگردانانی مانند استیفن اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی شباهت دارد. هر دو کارگردان تمرکز زیادی روی داستان‌های تاریخی، بیوگرافی و موضوع‌های اجتماعی دارند و اغلب از رویدادهای واقعی در آثارشان الهام گرفته‌اند. هر دو توانایی بالایی در ایجاد داستان‌های پر احساس و جذاب دارند که بیننده را به شدت تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهند و از این منظر می‌توان آثار پیتر مورگان را با فیلم‌های این دو کارگردان بزرگ مقایسه کرد.

او بارها درباره این سریال مصاحبه و تاکید کرده که به وفاداری به واقعیت‌های تاریخی و رویدادهای واقعی در ساخت سریال اهمیت زیادی می‌دهد و سعی دارد جزئیات تاریخی را درست و دقیق به تصویر بکشد.

تیم نویسندگان سریال «تاج» برای نوشتن داستان‌های این سریال از واقعیت‌ها، رویدادها و دوران حکومت ملکه الیزابت دوم الهام گرفته و با استفاده از خلاقیت خود، تا آنجا که توانسته با پایبندی به رخدادهای تاریخی، جذابیت‌های سینمایی را به سریال افزوده است.

فیلم وسریال سینما

بازیگران سریال تاج (The Crown)

بازیگران بسیار معروفی در این سریال حضور داشته‌اند. در واقع وقتی بخواهید سریالی با محوریت افراد مشهور و مهم تاریخی بسازید، طبعاً باید به سراغ بهترین‌ها بروید. در این درام داستانی تاریخی به علت تعدد کاراکترها و نیز دوران طولانی ۶۰ ساله، با انبوهی از بازیگران مطرح سینمای بریتانیا و هالیوود مواجهیم. تیم تولید سریال «تاج»، مجبور بودند برای نقش ملکه الیزابت دوم در دوره‌های مختلف زندگی، از سه بازیگر مختلف استفاده کنند، دوران جوانی ملکه الیزابت دوم (فصل اول و دوم) را کلیر فوی (Claire Foy) بازی می کند که به واسطه ایفای نقش در همین سریال در سال ۲۰۱۸ توسط انجمن منتقدان بریتانیا نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش زن در سریال‌های تلویزیونی شد. تیم انتخاب بازیگر این سریال، برای نقش میانسالی ملکه الیزابت دوم (فصل سوم و چهارم)، سراغ اولیویا کولمن (Olivia Colman) بازیگر معروف و کهنه‌کار انگلیسی رفته است. کولمن، جوایز سینمایی بسیاری دریافت کرده و در فیلم‌های مهمی بازی کرده است. چهار جایزه بفتا، سه جایزه گلدن گلوب، دو جایزه «امی» و از همه مهمتر جایزه اسکار بهترین نقش اول زن برای فیلم «سوگلی» (The Favourite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس یونانی، تنها بخشی از جوایز بسیار او در سینمای جهان است. در دو فصل پایانی نیز ایملدا استانتون (Imelda Staunton) بازی در نقش ملکه را بر عهده داشته است؛ بازیگری بسیار قوی که سوابق بازیگری او در سریال‌ها، فیلم‌ها و تئاترهای مختلف، او را برای بازی در نقش ملکه کاملاً پخته کرده است.

The Crown

یکی دیگر از نقش‌های اصلی سریال، شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ (همسر ملکه الیزابت) است که به دلیل بازه زمانی طولانی، این نقش نیز توسط سه بازیگر مختلف اجرا شده است. این نقش را در دو فصل اول و سال‌های جوانی شاهزاده فیلیپ، مت اسمیت (Matt Smith)، دو فصل دوم و در میانسالی توبیاس منزیس (Tobias Menzies) و در سال‌های کهنسالی جاناتان پرایس (Jonathan Pryce) عهده‌دار بوده‌اند.

از میان نقش‌های اصلی زیاد این سریال، باید به بازی هلنا کارتر (Helena Bonham Carter) در نقش مارگارت تاچر، نخست‌وزیر کهنه‌کار انگلیسی و بازی الیزابت دبیکی (Elizabeth Debicki) در نقش دایانا اسپنسر، پرنسس ولزی و همسر اول چارلز سوم اشاره کرد.

تاج - فیلم و سریال The Crown

انتخاب بازیگران این سریال کاملاٌ هنرمندانه و بر اساس توانایی بازیگرها و شباهت ظاهری آنها به شخصیت اصلی صورت گرفته است و این موضوع، سریال را برای کسانی که شخصیت‌های تاریخی سریال را می‌شناسند و بخاطر می‌آورند، باورپذیرتر می‌کند.

The Crown

جوایز سریال تاج (The Crown)

سریال «تاج» تاکنون برنده چندین و چند جایزه مهم بین‌المللی شده که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  جایزه انجمن فیلم و تلویزیون آمریکا (PGA) برای بهترین سریال درام
  • جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال درام
  • جایزه انجمن فیلم و تلویزیون آمریکا (SAG) برای بهترین انتخاب بازیگران در یک سریال درام
  • جایزه انجمن نویسندگان امریکا (WGA) برای بهترین داستان‌نویسی در یک سریال درام
  • جایزه امپایر برای بهترین سریال درام
    و بسیاری دیگر از جوایز معتبر بین‌المللی که«تاج» به دلیل کیفیت بالای خود از آن‌ها برخوردار شده است.

چرا باید سریال تاج را دید؟

محصول بودجه‌ای ۲۶۰ میلیون دلاری، گروهی از بازیگران تاثیرگذار بریتانیایی و آمریکایی و تیم تولیدی فوق‌العاده، باید چیز خوبی از آب در آمده باشد و نقدهای مثبتی که از همان فصل اول نصیب این سریال شد، تعجب‌برانگیز نیست. با این حال اگر خاندان سلطنتی بریتانیا برای‌تان جذاب نباشد، ممکن است از خود بپرسید که آیا این سریال را ببینم یا نه؟ ممکن است ماجراهای خاندان سلطنتی بریتانیا برای ما ایرانی‌ها در مقایسه با فیلم‌های هیجان‌انگیز آمریکایی یا حتی سریال‌های تولید پلتفرم داخلی، آنقدر جذاب نباشد با این حال، معتقدم که سریال «تاج» خواه علاقه‌مند تاریخچه خاندان سلطنتی باشیم یا خیر، به دلایل زیر ارزش تماشا کردن دارد:

۱. حظ بصری

آن ۲۶۰ میلیون دلار به هدر نرفته است. دکورها با دقت ساخته شده‌اند، جزئیات لباس‌ها و فیلمبرداری عالی است، جواهرات و شکوه و تشریفات موجود در فیلم بسیار زیباست و در کل با یک سریال چشم‌نواز سروکار داریم.

دیدن اتومبیل‌ها و هواپیماهای قدیمی بسیار لذتبخش است و این حس در بیننده ایجاد می‌شود که واقعاً دارد در بریتانیای قرن نوزدهم قدم می‌زند.

از طرفی دیگر کودکان بامزه و زیبا با لباس های سلطنتی، حیوانات کوچک و جذاب، سگ‌های پودل چرچیل، پاگ‌های ادوارد و والیس و سگ‌های کورگی‌ سلطنتی ملکه و کودکی پرنس چارلز که شاهزاده جورج کوچولوی امروزی را به یاد بیننده می‌آورد، همگی بر جذابیت تصویری سریال افزوده‌اند.

The Crown

۲. حجم زیاد درام

آماده باشید که حین تماشای سریال، خودتان سراغ گوگل بروید و ماجراهای توصیف‌شده در سریال را که ممکن است به نظرتان غیرواقعی باشد، جستجو کنید. البته طبیعی است برخی جزئیات زاده ذهن نویسنده‌ها باشد، زیرا متأسفانه ما از گفتگوهای خصوصی خانواده سلطنتی در اوایل دهه ۱۹۵۰ ، مطلع نیستیم! با این حال درام موجود در داستان، کاملاً قابل باور است. تاج فقط یک سریال فانتزی نیست. از مشکلات زناشویی گرفته تا رقابت خواهر و برادر، سیاست جنسیتی و سیاست خانوادگی تا سیاست واقعی، همه‌چیز در آن پیدا می‌شود.

۳. جذابیت تاریخی

در این سریال به رخدادهای تاریخی زیادی پرداخته شده است. از سیاست دولت انگلیس پس از جنگ جهانی دوم گرفته تا مه غلیظی که در سال ۱۹۵۲ سراسر لندن را فرا گرفت. دوران پر رمزوراز بازنشستگی چرچیل، به قدرت رسیدن مارگارت تاچر، ماجراهای پنهان و عاشقانه دودی الفاید با پرنسس دایانا و مرگ مشکوک آن دو در حادثه رانندگی تنها بخشی از این ماجراهاست. هر کدام از این داستانک‌های تاریخی به تنهایی می‌تواند دستمایه یک فیلم سینمایی باشد. کما این‌که درباره اغلب این رویدادها فیلمی جداگانه ساخته شده است. طبعاً سریالی که همه این ماجراها را به صورت پیوسته روایت کند، سریال جذابی خواهد بود.

۴. بازیهای فوقالعاده

وقتی بهترین‌ها را جمع کنید و از آنها بهترین بازی را بگیرید، بازیگری به نقطه قوت سریال تبدیل می‌شود. بازی جان لیتگو در با آن رفتارها، صدا و نمایش خشن احساساتش در نقش وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا بی‌نظیر است؛ جرد هریس در نقش جورج ششم بسیار واقعی به نظر می‌رسد؛ مت اسمیت در نقش شاهزاده فیلیپ جوان، بداخلاق و مغرور و در عین حال به طرز عجیبی جذاب است.

تصویر کلر فوی از زن جوانی که مسئولیت زیادی بر دوش او گذاشته شده، بسیار قدرتمند ارائه شده و لهجه انگلیسی فوق العاده او، مخاطب را مسحور می‌کند. در مجموع ترکیب کارگردانی قوی و بازیگرانی حرفه‌ای، باعث شده بازی نقش‌آفرینان در سریال به یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت آن بدل شود.

۵. شایعات و پنهان‌کاریها

همیشه شایعات عاشقانه جذاب است. پنهان‌کاری‌ها و زدوبندهای سیاسی پشت پرده، بیننده را به دنبال خود می‌کشاند. تصمیم‌های سیاسی بر اساس حب و بغض‌ها و لجبازی‌های شخصی، اشتباه‌های خاندان سلطنتی و … چیزهایی نیست که بتوان از تماشای آن به سادگی گذشت.

در کل اگر از فضای سریال‌های تاریخی مثل «خرم سلطان» و «جواهری در قصر» یا موارد داخلی مثل «جیران» (ماجراهای حرمسرای ناصرالدین شاه قاجار) لذت برده باشید، سریال «تاج»، چندین مرحله از آنها جذاب‌تر و محکم‌تر است و دیدن آن را به شدت توصیه می‌کنم.

جهانگیر شاه‌ولد مترجم و ویراستار

 

برچسب‌ها: The Crown،پرنسس دایانا،خانواده سلطنتی بریتانیا،سریال تاج،ملکه الیزابت دوم
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها