«در آغوش درخت» چه فیلمی است/ اکران در سینما آنلاین فیلم نت

- 9 دقیقه مطالعه
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهی‌نسب به طور اختصاصی در بخش سینما آنلاین فیلم نت عرضه می شود.

به گزارش فیلم نت نیوز، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهی‌نسب، یکی از مهم‌ترین آثار اجتماعی سال گذشته است. فیلمی که با نگاهی شاعرانه و انسانی، داستانی تلخ از فروپاشی آرام یک خانواده را روایت می‌کند؛ بی‌آنکه فریاد بزند، زخمش را نشان می‌دهد.

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» که سال گذشته میلادی به عنوان نماینده سینمای ایران به جایزه اسکار معرفی شده بود، از سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۲۰ به طور اختصاصی در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران آنلاین می شود.

این فیلم سینمایی از چهارشنبه ۱۷ مردادماه به چرخه اکران اضافه شد و حالا تجربه اکران آنلاین را با فیلم نت پشت سر می گذارد.

«در آغوش درخت» محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که روایتی ملتهب، دراماتیک و شاعرانه را از تلاش برای حفظ بقای یک عشق از دست رفته به تصویر می‌کشد.

در آغوش درخت به زودی در فیلم نت

خلاصه داستان فیلم در آغوش درخت

بحران پنهان میان کیمیا و فرید پس از دوازده سال زندگی مشترک، آرام‌آرام بنیان خانواده را متزلزل می‌کند. در میانه این فروپاشی خاموش، کودکانی حضور دارند که فقط سادگی، عشق و مهربانی را می‌شناسند. «در آغوش درخت» نمایی شاعرانه و دردناک از این گسست تدریجی را به تصویر می‌کشد، بی‌آنکه شعاری شود.

بازیگران در آغوش درخت

جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.

عوامل فیلم در آغوش درخت

سایر عوامل «در آغوش درخت» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: محمد فکوری، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، آیدین پرهیزی، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، طراح صحنه: امیر زاغری، طراح لباس: رویا اکبرزاده، طراحی و ترکیب صدا: محمدمهدی جواهری‌زاده، صدابردار: مسیح حدپورسراج، طراح چهره‌پردازی: بهمن ولی‌پور، مدیر تولید: جلیل اسماعیل‌زاده، جلوه‌های بصری: حسن ایزدی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، بهزاد سليمی، برنامه‌ریز: علیرضا سعید هارویان، دستيار كارگردان: بهمن ولی‌پور، منشی صحنه: مرجان تاجیک، عکاس: صمد قربان‌زاده، جانشین تهیه: ایمان کرمیان، دستیار تهیه کننده: مهدی فتاحی، مجری طرح: امیرحسین مهر، مدیر تبلیغات: ملیکاسادات راد، مدیرروابط عمومی: زهرا دمزآبادی، محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان سینمایی سوره، ساخت تیزر: امید میرزایی.

جوایز و افتخارات داخلی در آغوش درخت

این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت.
در «در آغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا توانست:

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را کسب کند

  • دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را دریافت کند

همچنین فیلم در ۷ رشته مختلف از جمله طراحی صحنه، صداگذاری، نقش اول زن و مکمل مرد نامزد دریافت سیمرغ شد.

حضورهای بین‌المللی در آغوش درخت

«در آغوش درخت» تنها در جشنواره فجر متوقف نشد، بلکه به سرعت راه خود را به صحنه بین‌المللی باز کرد:

  • حضور در جشنواره فیلم زوریخ سوئیس

  • نمایش در جشنواره شانگهای چین

  • حضور در جشنواره کازان روسیه

  • برنده جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره جهانی فیلم‌های آسیایی در آمریکا

  • برنده جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در بیست‌ودومین جشنواره فیلم چنای هند

  • اکران عمومی در ۱۴ سالن سینمای پاکستان در ۱۰ شهر از جمله کراچی، اسلام‌آباد و لاهور

  • حضور در رویدادهای فرهنگی در کشورهای سوئد، آمریکا و هند

نقد و بررسی فیلم در اغوش درخت

فرهاد خالدی نیک نویسنده سینمایی

فیلم «در آغوش درخت» با وجود اینکه به موضوع طلاق می‌پردازد، از هرگونه جنجال یا بحث حاشیه‌ساز پرهیز می‌کند. روایت آن در عین سادگی، حامی نهاد خانواده است و نگاهش به بحران فروپاشی یک رابطه، نگاهی انسانی و عمیق است. فیلم‌برداری اثر، نه‌تنها تصویری واقعی از محیط روستایی و طبیعت ایران ارائه می‌دهد، بلکه عناصر طبیعت را به‌گونه‌ای وارد روایت می‌کند که انگار خودشان دراماتورژ قصه‌اند؛ از بادکنک سفید، گرفته تا جوجه‌اردک‌ها و رودخانه‌ای که نقش مرزی تلخ میان اعضای خانواده دارد.

بازی مارال بنی‌آدم در نقش مادری که با اضطراب، وسواس و افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کند، به‌شدت قابل لمس است. او نمی‌تواند از تابلو ۱۵ کیلومتری شهر عبور کند، به‌طور مداوم انگشتانش را می‌جود و گاه از حال می‌رود؛ بدنش زبان زخم‌هایی‌ست که کلمات قادر به بیان‌شان نیستند.

در یکی از صحنه‌های تأثیرگذار، پدر تلاش می‌کند پسر بزرگ‌تر را با خود ببرد، اما تصادفی جزئی رخ می‌دهد. در حاشیه این حادثه، در سکوتی پرتنش، مرد می‌فهمد که نمی‌توان فقط با منطق و قاطعیت، کودک را از ریشه جدا کرد. تصویر آن‌ها روی صخره‌ای، مشرف به دره‌ای که رودخانه‌ای از میانش می‌گذرد، تبدیل به استعاره‌ای تلخ از شکاف عاطفی می‌شود.

این فیلم، با روایتی منسجم و بدون تظاهر، موفق شده رابطه والدین و فرزندان را با دقتی کم‌نظیر کاوش کند و در نهایت، بیننده را با پرسشی بنیادین تنها بگذارد: «در جهانی پر از فاصله، چطور می‌شود کسی را هنوز در آغوش گرفت؟»

در آغوش درخت از نگاه منتقد آمریکایی

جنیفر گرین، منتقد مجلات هالیوود ریپورتر و سان فرانسیسکو کرونیکل، در یادداشتی در مجله اتحادیه روزنامه‌نگاران زن، این فیلم را اثری «صمیمی، جهانی و پر از نمادگرایی» توصیف کرده است. به گفته او:

«در آغوش درخت با نگاهی انسانی به فروپاشی آرام خانواده می‌پردازد، بی‌آنکه به مباحث جنجالی پناه ببرد. فیلم‌برداری آن زیبایی طبیعت ایران را در دل روایت می‌نشاند، گویی طبیعت خود بازیگر اصلی قصه است.»

این منتقد، عملکرد مارال بنی‌آدم و جواد قامتی را «قابل‌توجه و تأثیرگذار» خوانده و اضافه کرده است که رابطه طاها و علیسان در فیلم، استعاره‌ای از حفظ عشق در دل جدایی‌هاست.

تیزر فیلم در آغوش درخت

پوستر فیلم در آغوش درخت

در آغوش درخت

عکس های فیلم در آغوش درخت

در آغوش درخت

در آغوش درخت

در آغوش درخت

در آغوش درخت

در آغوش درخت

«در آغوش درخت» یکی از نمونه‌های موفق سینمای اجتماعی معاصر است که بدون هیاهو، با روایتی دقیق و پرجزئیات، تأثیرات فروپاشی خانواده بر کودکان را به تصویر می‌کشد. این فیلم نه‌تنها در فضای داخلی مورد تحسین قرار گرفت، بلکه در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی نیز خوش درخشید و به‌درستی به‌عنوان نماینده شایسته‌ای از سینمای ایران شناخته شد.

برچسب‌ها: در آغوش درخت،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها