مراسم اپیکا ۲۰۲۵: با اسکار تبلیغات آشنا شوید

- 18 دقیقه مطالعه

در فیلم‌نت نیوز بخوانید

مراسم اپیکا جایی‌ است که خلاقان بزرگ دنیای تبلیغات گرد هم می‌آیند تا خیال و تخیل خود را در محک رسانه بسنجند؛ جایی که یک عنوان کوتاه می‌تواند به بیانیه‌ای عمومی تبدیل شود و یک فیلم کوتاه، مرز میان تبلیغ و سینما را جابه‌جا کند.

به گزارش فیلم نت نیوز، جوایز اپیکا (Epica Awards) یک جشنواره بین‌المللی خلاقیت در تبلیغات است که نخستین‌بار در سال ۱۹۸۷ برگزار شد. آنچه اپیکا را از دیگر مراسم بزرگ تبلیغات متمایز می‌کند، ترکیب داوران آن است: برخلاف جشنواره‌هایی نظیر کن لاینز (Cannes Lions)، دی‌اند‌ای‌دی (D&AD) و وان شو (One Show) که توسط مدیران خلاقیتی و متخصصان صنعت تبلیغات داوری می‌شوند، داوران مراسم اپیکا را روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حوزه تبلیغات، بازاریابی و ارتباطات تشکیل می‌دهند. این داوران از بیش از ۶۰ کشور جهان گرد هم می‌آیند و مستقل به بررسی آثار می‌پردازند. به دلیل نبود وابستگی به آژانس‌ها یا برندها، تمرکز داوران تنها بر روی ایده و کیفیت خلاقانه آثار است و نه شهرت سازندگان آنها. نتیجه این رویکرد مستقل، قضاوت‌هایی بی‌طرفانه است که به باور بسیاری، معیاری خالص برای سنجش سطح خلاقیت به‌شمار می‌آید.

اعتبار مراسم اپیکا طی دهه‌ها به سبب این ساختار منحصربه‌فرد افزایش یافته است. این جشنواره مانند پلی میان صنعت تبلیغات و رسانه‌ها عمل می‌کند. داوری توسط خبرنگاران باعث شده مراسم اپیکا اغلب به ترندها و نوآوری‌هایی پاداش دهد که از دیدگاه ناظران بیرونی (رسانه‌ها) در صنعت برجسته‌اند. همچنین، این ویژگی موجب شده ورود به اپیکا به‌معنای قرار گرفتن در معرض دید گسترده رسانه‌ها باشد؛ داوران که خود از سردبیران و خبرنگاران مجلات و وب‌سایت‌های معتبر هستند، امکان پوشش دادن آثار را دارند و برندگان اغلب در قالب مصاحبه‌ها، مقالات و گزارش‌ها در رسانه‌های بین‌المللی مطرح می‌شوند.در واقع برنده شدن در مراسم اپیکا افتخار کسب یک جایزه خلاقیت است، دری به سوی دیده‌شدن در رسانه‌های جهانی.

برای شرکت در دوره ۲۰۲۵ جوایز اپیکا، آژانس‌ها، برندها، استودیوهای خلاق و حتی تیم‌های مستقل خلاقیت آثار خود را ثبت می‌کنند و فرآیند ثبت‌نام به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت رسمی مراسم اپیکا انجام می‌شود. مراسم نهایی اهدای جوایز در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۵ آذر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود. در این مراسم که احتمالا به صورت حضوری در شهری اروپایی (اغلب پاریس یا آمستردام) برگزار می‌گردد، برندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز هر بخش معرفی می‌شوند و برندگان جایزه بزرگ مراسم اپیکا (Epica d’Or) در هر شاخه نیز اعلام خواهند شد.

دسته‌بندی‌های جوایز مراسم اپیکا طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود. این دسته‌ها هم به صورت بخش‌های صنعتی (مانند مواد غذایی، خودرو، خدمات مالی و…) و هم به صورت موضوعی و مهارتی (مثل فیلم تبلیغاتی، طراحی گرافیک، تجربه دیجیتال، روابط‌عمومی و غیره) تعریف شده‌اند. علاوه بر این، اپیکا دارای بخش‌های ویژه‌ای برای کمپین‌های غیرانتفاعی و عمومی است که به موضوعات مهم اجتماعی اختصاص دارند؛ از جمله زیرمجموعه‌های «منفعت عمومی – سلامت و ایمنی»، «منفعت عمومی – حمایت اجتماعی»، «برابری جنسیتی» و محیط‌زیست. وجود این دسته‌ها نشان‌دهنده توجه اپیکا به مسئولیت اجتماعی در تبلیغات و قدردانی از کمپین‌هایی است که فراتر از اهداف تجاری، به تغییرات مثبت اجتماعی و فرهنگی می‌اندیشند.

جایگاه مراسم اپیکا در صنعت تبلیغات بین‌المللی

جوایز مراسم اپیکا طی سال‌ها به عنوان یک شاخص متفاوت اما مکمل در کنار جشنواره‌های بزرگی چون کن لاینز، دی‌اند‌ای‌دی و وان‌شو مطرح شده است. اپیکا را می‌توان آینه نگاه رسانه‌ها به صنعت تبلیغات دانست. از آن‌جا که داوران آن ژورنالیست‌های باسابقه حوزه تبلیغات و بازاریابی هستند، انتخاب‌های اپیکا گاهی نمایانگر روندهایی است که از دید ناظران بیرونی، تحولات مهمی در خلاقیت به حساب می‌آید. برای مثال، در سال‌های اخیر بسیاری از آثار برنده اپیکا، کمپین‌هایی با محوریت مقاصد اجتماعی (Purpose-driven) و نوآوری‌های تکنولوژیک بوده‌اند که خبرنگاران تاثیرگذار، ارزش و خلاقیت بالایی در آن‌ها دیده‌اند.

از منظر اعتبار، برخی برندگان مراسم اپیکا بعدها همان کمپین‌هایی بوده‌اند که در جشنواره‌های بزرگ صنعت نیز درخشیده‌اند. این همگرایی نشان می‌دهد که استانداردهای داوری اپیکا و سایر جشنواره‌ها علی‌رغم ترکیب متفاوت داوران، در تشخیص خلاقیت برتر نقاط مشترک فراوانی دارد. با این حال، اپیکا گاه آثاری را مورد تقدیر قرار می‌دهد که ممکن است در جشنواره‌های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته باشند؛ خصوصا کمپین‌هایی از بازارهای کوچکتر یا ایده‌های خلاقانه‌ای که بیش از جنبه تجاری، دارای پیام فرهنگی و نوآورانه‌اند.

آژانس‌ها و برندهای بین‌المللی نیز به مراسم اپیکا توجه ویژه‌ای دارند. کسب جوایز اپیکا به ویژه در بخش‌های طلایی (Gold) و جایزه بزرگ می‌تواند در رزومه خلاقانه یک آژانس اعتبار بیفزاید و همچنین باعث پوشش خبری در مجلات تبلیغاتی شود. بسیاری از آژانس‌های بزرگ جهان هر ساله آثار برتر خود را به اپیکا ارسال می‌کنند تا از زاویه دید متفاوتی ارزیابی شوند. به گفته مارک تونگیت (Mark Tungate)، مدیر تحریریه اپیکا، هر ساله تعداد قابل‌توجهی از خلاقان صنعت ابراز علاقه می‌کنند که کاش می‌توانستند در گروه داوران اپیکا حضور داشته باشند؛ چرا که رای و نظر این جوایز را بازتاب دیدگاهی مستقل و خارج از دایره خود صنعت می‌دانند.

نامزدهای احتمالی مراسم اپیکا ۲۰۲۵ بر اساس عملکرد در جشنواره‌های دیگر

با توجه به نتایج جشنواره‌های معتبر سال ۲۰۲۵ (از جمله کن لاینز ۲۰۲۵) و رتبه‌بندی‌های جهانی خلاقیت (مانند WARC Rankings)، می‌توان چند کمپین و برند شاخص را به عنوان نامزدهای احتمالی جوایز اپیکا ۲۰۲۵ در نظر گرفت. این کمپین‌ها در جشنواره‌های اخیر خوش درخشیده‌اند و از حیث نوآوری و تاثیرگذاری، توجه خبرنگاران و منتقدان را نیز جلب کرده‌اند. در ادامه به برخی از این کمپین‌ها و دلایل احتمال موفقیت‌شان در مراسم اپیکا ۲۰۲۵ می‌پردازیم:

Orange –  کمپین «The Greatest Run»

یکی از نام‌های مطرح امسال، شرکت مخابراتی اورنج (Orange) فرانسه است. اورنج به عنوان حامی رسمی المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، کمپین خلاقانه‌ای به نام «The Greatest Run» را با همکاری آژانس Publicis Conseil اجرا کرد. این کمپین که در لیست کوتاه بخش شیر شیشه‌ای (Glass: Lion for Change) جشنواره کن ۲۰۲۵ قرار گرفت، بر موضوع ایمنی زنان در فضای ورزشی تاکید داشت. در این ابتکار، اورنج با بهره‌گیری از فناوری‌های شبکه‌ای خود تلاش کرد شرایطی فراهم کند که زنان دونده حتی در ساعات شب یا محیط‌های خلوت با احساس امنیت بیشتری به ورزش بپردازند. ارتباط این کمپین با بازی‌های پارالمپیک نیز از جهت شمول و تنوع در ورزش قابل توجه بود و اورنج با نمایش داستانی الهام‌بخش از یک «دو فوق‌العاده» نشان داد که چگونه فناوری و انسانیت می‌توانند در کنار هم به تغییر نگرش‌ها کمک کنند.

هرچند «The Greatest Run» در جشنواره کن برنده جایزه بزرگ نشد (یک شیر برنز در بخش فیلم کسب کرد)، اما پیام اجتماعی قدرتمند و خلاقیت اجرای آن احتمالا نظر خبرنگاران داور اپیکا را جلب خواهد کرد. ترکیب یک برند تجاری با ماموریت اجتماعی (ایجاد محیط امن‌تر برای زنان) و بهره‌گیری از رویدادی جهانی مانند المپیک برای رساندن پیام، از عواملی است که می‌تواند برای داوران اپیکا جذاب باشد.

مراسم اپیکا ۲۰۲۵

AXA – کمپین «Three Words»

شرکت بیمه فرانسوی آکسا (AXA) با کمپین تحول‌آفرین «Three Words»(سه کلمه) به یکی از ستارگان فصل جوایز ۲۰۲۵ تبدیل شد. این کمپین که توسط آژانس Publicis Conseil برای AXA France طراحی و در آوریل ۲۰۲۵ راه‌اندازی شد، دستاوردی کم‌نظیر داشت: گنجاندن پوشش حمایت در برابر خشونت خانگی در بیمه‌های منزل. به بیان دیگر، آکسا اعلام کرد تمام بیمه‌نامه‌های خانه در فرانسه شامل خدمات حقوقی، روان‌شناسی و اسکان اضطراری برای قربانیان خشونت خانگی خواهند بود. این حرکت جسورانه که در سه کلمه بیان می‌شد: «خشونت خانگی = فورس ماژور» توجه داوران جشنواره کن را جلب کرد و در آنجا موفق به کسب چندین جایزه گرند پری (جایزه بزرگ) شد. از جمله این جوایز می‌توان به گرند پری بخش تیتانیوم (Dan Wieden Titanium Grand Prix)، گرند پری خلاقیت در تجارت (Creative Business Transformation) و گرند پری بخش مستقیم (Direct) اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، «سه کلمه» چندین مدال طلا و نقره در بخش‌های استراتژی خلاقانه، روابط‌عمومی و شمول اجتماعی کسب کرد. این موفقیت‌ها آکسا را به عنوان خلاقانه‌ترین برند سال در جشنواره کن ۲۰۲۵ معرفی کرد. بنابراین انتظار می‌رود «Three Words» آکسا یکی از شانس‌های اصلی کسب اپیکا طلایی یا حتی Epica d’Or (جایزه بزرگ اپیکا) باشد.

مراسم اپیکا ۲۰۲۵

Hyundai – کمپین «Night Fishing»

شرکت خودروسازی هیوندای (Hyundai) امسال با رویکردی متفاوت به تبلیغات برند خود پرداخت و حاصل آن کمپینی به نام «Night Fishing» (ماهیگیری شبانه) بود. این کمپین در واقع یک فیلم کوتاه داستانی (حدودا ۶ دقیقه‌ای) است که توسط آژانس اینوسئون (Innocean) کره جنوبی و به کارگردانی مون بیونگ‌گون با هنرنمایی بازیگر مشهور کره‌ای سون سوک‌کو ساخته شد. نکته ویژه در مورد «Night Fishing» این است که برخلاف تبلیغات سنتی خودرو، هیچ پیام تبلیغاتی مستقیمی در آن وجود ندارد و فیلم کاملا به شکل یک تریلر سینمایی روایت می‌شود. داستان فیلم حال‌و‌هوایی رازآلود و هیجان‌انگیز دارد و به‌طور کامل از زاویه دید دوربین‌های نصب‌شده بر روی یک خودروی هیوندای (مدل آیونیک ۵) فیلم‌برداری شده است. این شیوه فیلمبرداری غیرمعمول (هفت دوربین ثابت روی خودرو) تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد خلق کرده که تماشاگر را در دل ماجرا قرار می‌دهد. موفقیت «Night Fishing» فراتر از حد انتظار بود. این فیلم توانست نخستین گرند پری تاریخ هیوندای در جشنواره کن را نصیب این شرکت کند و برنده جایزه بزرگ بخش سرگرمی در محتوای برند (Entertainment – Branded Content) در کن لاینز ۲۰۲۵ شود. هیوندای علاوه بر آن، دو شیر طلایی و یک نقره‌ای در بخش‌های دیگر (از جمله هنر دیجیتال برای کمپین «نامه‌نگاران درخت» مرتبط با پروژه جنگل‌کاری آیونیک) کسب کرد. داوران کن لاینز تمجید کردند که هیوندای با این اثر «قواعد تبلیغات را شکسته» و مرزی بین تبلیغ و سرگرمی ایجاد کرده است.دبا این اوصاف، انتظار می‌رود هیوندای برای کمپین «Night Fishing» در اپیکا ۲۰۲۵ حداقل یک جایزه طلا در بخش‌های مرتبط با فیلم برند یا سرگرمی کسب کند و چه بسا در میان نامزدهای جایزه بزرگ نیز قرار گیرد.

مراسم اپیکا ۲۰۲۵

GoDaddy – کمپین «Act Like You Know»

شرکت خدمات اینترنتی گوددی (GoDaddy) که اغلب با تبلیغات جنجالی سوپربول(مسابقه فینال لیگ فوتبال آمریکایی) در دهه‌های گذشته شناخته می‌شد، در سال ۲۰۲۵ با رویکردی تازه بازگشتی قدرتمند به عرصه تبلیغات داشت. کمپین «Act Like You Know» که برای معرفی پلتفرم هوش مصنوعی جدید این شرکت به نام GoDaddy Airo ساخته شد، توانست در جشنواره کن برنده گرند پری بخش تبلیغات B2B شود. این کمپین با محوریت یک آگهی ۳۰ ثانیه‌ای طنز در سوپربول (پس از هشت سال دوری گوددی از سوپربول) کلید خورد. در این تبلیغ، بازیگر مشهور والتون گاگینز (Walton Goggins) نقش فردی را بازی می‌کند که تظاهر به همه‌چیزدانی می‌کند، اما در واقع با چالش واقعی راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک خود مواجه است. داستان با چاشنی اغراق و طنز نشان می‌دهد که شخصیت گاگینز در حال ایفای نقش‌های مختلف با اعتمادبه‌نفس کاذب است، تا این‌که نوبت به راه‌اندازی کسب‌وکارش می‌رسد و او درمی‌یابد که نیاز به کمک دارد. در اینجا پلتفرم GoDaddy Airo وارد صحنه می‌شود: با قابلیت ایجاد فوری وب‌سایت، ابزارهای برندسازی و بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی که به او امکان می‌دهد ایده فروش عینک‌های تخیلی خود با نام «Walton’s Goggles» را به واقعیت تبدیل کند. پیام طنزآمیز اما عمیق کمپین این است که «حتی اگر حس می‌کنی آمادگی نداری، با کمک هوش مصنوعی گوددی می‌توانی کسب‌وکارت را شروع کنی».

برای مراسم اپیکا ۲۰۲۵، این کمپین به چند دلیل شانس دارد: نخست آنکه استفاده خلاقانه از طنز در حوزه B2B را به نمایش گذاشته که مطابق ترند جدیدی در تبلیغات کسب‌وکاری است (داوران کن نیز اشاره کردند امسال طنز در B2B برجسته بوده است). دوم این‌که موضوع کمپین (توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک با فناوری AI) موضوعی به‌روز و جذاب است که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. نکته دیگر این است که خود تیم داوری اپیکا متشکل از خبرنگاران فناوری و تجارت نیز هست؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند ارزش نوآوری گوددی در این زمینه را درک کنند. در مجموع، گوددی با «Act Like You Know» احتمالا در بخش‌های تبلیغات کسب‌وکاری یا کمپین‌های یکپارچه مراسم اپیکا موفق به کسب جایزه خواهد شد و نشان می‌دهد که چگونه یک برند می‌تواند با تغییر استراتژی، هم در نگاه داوران خلاقیت و هم در دید رسانه‌ها اعتبار کسب کند.

مراسم اپیکا ۲۰۲۵

در مجموع، چشم‌انداز مراسم اپیکا ۲۰۲۵ نشان می‌دهد ترکیبی از کمپین‌های تجاری و اجتماعی درخشان در انتظار قضاوت خبرنگاران هستند. ابتکارات برندهای بزرگ مانند اورنج، آکسا، هیوندای و گوددی همگی گویای آن‌اند که سال ۲۰۲۵ سالی پربار برای خلاقیت تبلیغاتی بوده است. جوایز اپیکا با دیدگاه منحصربه‌فرد خود احتمالا برندگان متنوعی را انتخاب خواهد کرد. برندگانی که هم در صنعت تبلیغات و هم در گفتمان عمومی تاثیرگذار بوده‌اند. باید منتظر ماند و دید در مراسم ۱۶ دسامبر ۲۰۲۵ کدام یک از این ایده‌های درخشان، تندیس‌های هرمی‌شکل مراسم اپیکا را به خانه خواهند برد و نام خود را در تاریخ تبلیغات به ثبت خواهند رساند.

فراز اسدی

منابع:

برچسب‌ها: تبلیغات در سینما
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نت مگ