مروری بر اولین تجربه سینمایی 10 بازیگر مطرح مرد سینمای ایران

از نامزدی سیمرغ تا بردن زرشک!

- 8 دقیقه مطالعه

بازیگر‌های مردی که امروز به جایگاه تثبیت شده‌ای در سینما رسیده‌اند، اولین بار نامشان در کجای تیتراژ ابتدایی یک فیلم سینمایی آمد؟ برخی از همان ابتدا در صدر تیتراژ بودند و برخی دیگر هم آرام آرام خودشان را تبدیل به نفر اول تیتراژ کردند. مروری بر اولین تجربه بازیگری این ستاره نشان می‌دهد که آنها در اولین گام چه جایگاهی داشتند و از کجا شروع کردند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، اواسط هفته گذشته، نسخه اصلاح شده فیلم «سام و نرگس» توسط پلتفرم «فیلم‌نت» وارد شبکه نمایش خانگی شد. با این فیلم محمدرضا گلزار پا به عرصه بازیگری گذاشت و خودش را خیلی زود به عنوان یک ستاره مطرح کرد. به بهانه انتشار این فیلم سراغ ده بازیگر مرد رفته‌ایم تا مروری داشته باشیم بر نخستین تجربه‌شان در عرصه بازیگری سینما؛ این‌که چطور انتخاب شدند و در آن فیلم چه جایگاهی داشتند و…. این گزارش را در ادامه بخوانید.

پارسا پیروزفر | پری | ۱۳۷۳

توسط چه کسی دعوت به کار شد: داریوش مهرجویی

حجم نقش چه اندازه بود: اگر از حضور کوتاه و چند ثانیه‌ای‌اش در فیلم «مجسمه» صرف نظر کنیم، اولین نقش جدی‌اش را در فیلم «پری» به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کرد. او در این فیلم جزء نقش‌های فرعی بود و کاراکتر مرد زاهدی را بازی می‌کرد که در تخیل پری مجسم می‌شد.

سرنوشت فیلم: در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خودش کند و در رشته بهترین فیلمبرداری (علیرضا زرین‌دست) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (علی مصفا) برنده سیمرغ بلورین شود. «پری» در ادامه حضورهای متعددی را در جشنواره‌های جهانی از جمله جشنواره‌های «تسالوینکی»، «هنگ کنگ»، «هند» و… تجربه کرد. این فیلم اکران موفقی هم در سینماها داشت.

محمدرضا گلزار | سام و نرگس | ۱۳۷۹

توسط چه کسی دعوت به کار شد: زنده‌یاد ایرج قادری

حجم نقش چه اندازه بود: او به عنوان یک چهره تازه به عنوان نقش اول فیلم «سام و نرگس» انتخاب شد. گلزار در این فیلم ایفاگر نقش پسر جوانی به نام «سام» است که دلباخته خواهر دوست صمیمی‌اش می‌شود. اما این عشق برایش عواقبی را به همراه دارد.

سرنوشت فیلم : «سام و نرگس» جز آثار سینمای بدنه محسوب می‌شود. این فیلم با فرمول‌های سینمای قادری و برای جذب مخاطب عام ساخته شده بود، از همین رو در جشنواره شرکت نکرد و مستقیم وارد چرخه اکران شد. «سام و نرگس» به دلیل حساسیت‌هایی که روی آن وجود داشت دو سال در نوبت اکران ماند تا این‌که سرانجام تابستان سال ۱۳۸۱ روی پرده رفت و توانست به فروش قابل توجهی هم دست پیدا کند.

بهرام رادان | شور عشق | ۱۳۷۹

توسط چه کسی دعوت به کار شد: نادر مقدس

حجم نقش چه اندازه بود: رادان در فیلم «شور عشق» جوان اول فیلم است که در کنار مهناز افشار زوج قصه را تشکیل می‌دهند. او نقش پسر جوانی را در فیلم دارد که قصد دارد با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج کند. اما پدر و مادر دختر مخالف این اتفاق هستند. در پی این مخالفت آن‌ها تصمیم به فرار می‌گیرند. تنها خروجی این نقش برای رادان این بود که مسیرش برای بازی در دیگر فیلم‌های تجاری مثل «آبی»، «آواز قو»، «ساقی» و… باز شد.

سرنوشت فیلم: در دوره اول اصلاحات موج فیلم‌های دختر و پسری سینمای ایران را فرا گرفت و آثار متعددی با این فرمول ساخته شد. «شور عشق» هم یکی از همین آثار بود که البته به لحاظ ساختاری و روایت قصه جزء فیلم‌های سطح پایینی بود که با این فرمول ساخته می‌شدند. این فیلم با توجه به ساختاری که داشت بدون حضور در جشنواره فجر روی پرده رفت و به فروش متوسطی هم دست پیدا کرد. اما نکته مهم درباره «شور عشق» اهدای اولین و آخرین زرشک زرین سینمای ایران (بدترین فیلم سال) به این فیلم است. به این ترتیب نام این فیلم در تاریخ سینمای ایران ثبت شد.

حامد بهداد | آخر بازی | ۱۳۷۹

توسط چه کسی دعوت به کار شد: همایون اسعدیان

حجم نقش چه اندازه بود: حامد بهداد به عنوان یک استعداد توسط همایون اسعدیان برای بازی در فیلم «آخر بازی» انتخاب شد. او جوان اول فیلم بود و نقش پسر دانشجوی به نام «پویا صادقی» را بازی می‌کرد که دلباخته یکی از هم دانشگاهی‌هایش می‌شود. بهداد آنچنان حضور قدرتمندی در این فیلم داشت که توانست هیات داوران را مجاب کند تا او را به عنوان یکی از ۵ نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد معرفی کنند.

سرنوشت فیلم: «آخر بازی» پدیده جشنواره نوزدهم بود و توانست در ۱۱ رشته نامزد سیمرغ بلورین شود. اسعدیان که تا پیش از این بیشتر در عرصه سینمای تجاری مشغول به کار بود، با ساخت «آخر بازی» مسیر فیلمسازی‌اش را تغییر داد. این فیلم به دلیل این‌که چهره شناخته‌شده‌ای در آن بازی نمی‌کرد اکران موفقی را پشت سر نگذاشت.

شهاب حسینی | رخساره | ۱۳۸۰

توسط چه کسی دعوت به کار شد: زنده‌یاد امیر قویدل

حجم نقش چه اندازه بود: شهاب حسینی پیش از این بیشتر به عنوان مجری شناخته می‌شد و «رخساره» اولین فیلمی بود که او در آن بازی می‌کرد. حسینی تا پیش از بازی در «رخساره» در چند سریال تلویزیونی نقش فرعی بازی کرده بود، اما زنده‌یاد قویدل نقش اول فیلمش را به او سپرد. در واقع شهاب حسینی با ایفای یک نقش اصلی کارش را در سینما به عنوان بازیگر شروع کرد.

سرنوشت فیلم : «رخساره» یکی از آثار متوسط سینمای ایران است. فیلمی که نه برای جشنواره ساخته شده بود و نه آنقدر قدرت داشت که بتواند در گیشه به اثر موفقی تبدیل شود. هر چند فیلم سعی داشت تصویری متفاوت از یک رابطه عاشقانه را به تصویر بکشد، اما در مجموع اثر قابل توجهی از کار درنیامد. حتی حضور محمد علی سپانلو هم نتوانست کمک حال فیلم باشد.

نوید محمد زاده | در میان ابرها | ۱۳۸۶

توسط چه کسی دعوت به کار شد: سید روح‌الله حجازی

حجم نقش چه اندازه بود: نوید محمدزاده به عنوان یک استعداد تئاتری که روی صحنه خوش می‌درخشید جذب سینما شد. او نیز به مانند خیلی از تئاتری‌ها کارش را در سینما با بازی در یک نقش فرعی شروع کرد و در فیلم «در میان ابرها» در کنار الناز شاکردوست و یونس غزالی عهده‌دار نقش کاراکتری با نام «باقر» شد. حجم نقش او به اندازه‌ای نبود که در این فیلم به چشم بیاید، بنابراین بعد از بازی در فیلم «در میان ابرها» اتفاقی که باید برایش در سینما بیفتد، نیفتاد.

سرنوشت فیلم: «در میان ابرها» جزء فیلم‌های خوب کارنامه سید روح الله حجازی است… این فیلم در دوازدهمین جشن خانه سینما هم خوش درخشید و نامزد تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی الناز شاکردوست شد. «در میان ابرها» با وجود درخشش در جشنواره اکران موفقی نداشت.

جواد عزتی | طلا ومس | ۱۳۸۸

توسط چه کسی دعوت به کار شد: همایون اسعدیان

حجم نقش چه اندازه بود: جواد عزتی تا پیش از بازی در «طلا و مس» به عنوان یک کمدین خودش را در تلویزیون سر زبان‌ها انداخت. هر چند که در کارهای تلویزیونی هم نقش اصلی نداشت اما توانسته بود جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر مکمل تثبیت کند. اسعدیان با تیز‌هوشی و با شناختی که از بازی عزتی به دست آورده بود، نقش مکمل مرد «طلا و مس» را به او سپرد. این طلبه شوخ‌طبع که به‌واسطه همین ویژگی در لحظاتی که وارد داستان می‌شد کمی از فضای سنگین فیلم را تلطیف می‌کرد.

سرنوشت فیلم: «طلا و مس» یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه همایون اسعدیان است. این فیلم در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر حاضر بود و توانست نظر مخاطبان و منتقدین و البته هیات داوران را به خود جلب کند. «طلا و مس» در این دوره از جشنواره موفق شد ضمن نامزدی در چند رشته اصلی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (نگار جواهریان) را از آن خودش کند. این فیلم در سال ۸۹ اکران شد و گیشه خوبی هم داشت.

امیر جدیدی | آفریقا | ۱۳۸۹

توسط چه کسی دعوت به کار شد: هومن سیدی

حجم نقش چه اندازه بود: امیر جدیدی از کشفیات هومن سیدی است. او اولین بار در فیلم «آفریقا» با بازی در کنار شهاب حسینی و جواد عزتی توانست خودی نشان دهد و به چشم بیاید. جدیدی یکی از سه نقش اصلی فیلم است که در همان اولین تجربه بازیگری‌اش توانست از پس نقش بربیاید و نظر مخاطبان را به خودش جلب کند. جدیدی با این فیلم به سینمای ایران معرفی شد.

سرنوشت فیلم: هومن سیدی «آفریقا» را با مجوز ویدیویی ساخت. این فیلم به‌ دلیل این‌که پروانه ساخت سینمایی نداشت شرایط حضور در بخش مسابقه اصلی و مسابقه فیلم‌های اول را به دست نیاورد و وارد بخش مسابقه فیلم‌های ویدیویی شد. «آفریقا» در این بخش موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خودش کند. این ساخته هومن سیدی بعد از جشنواره موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی هم نشد تا عملا اکرانش در سینماها منتفی شود و در نهایت از طریق شبکه نمایش خانگی عرضه شود.

هوتن شکیبا | طبقه حساس | ۱۳۹۲

توسط چه کسی دعوت به کار شد: کمال تبریزی

حجم نقش چه اندازه بود: هوتن شکیبا در سال ۱۳۹۲ در سه فیلم «طبقه حساس»، «شب بیرون» و«حق سکوت» بازی کرد. با توجه به موفقیتی که «طبقه حساس» در جشنواره و سپس اکران عمومی به دست آورد این فیلم را مبنای حضور هوتن شکیبا در سینما قرار دادیم. او هم به واسطه درخشش در عرصه تئاتر جذب سینما شد، اما در ابتدا نقش‌های مهمی به او سپرده نمی‌شد و بیشتر عهده‌دار نقش‌های فرعی بود. در «طبقه حساس» هم هوتن شکیبا نقش یکی از دامادهای رضا عطاران را بازی می‌کرد. نقشی که تاثیر چندانی در پیشبرد داستان نداشت.

سرنوشت فیلم: «طبقه حساس» را شاید بتوان آخرین فیلم موفق کارنامه «کمال تبریزی» نامید. فیلمی که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه هیات داوران هم قرار گرفت و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر اول مرد (رضا عطاران) به آن رسید. «طبقه حساس» در گیشه هم موفق عمل کرد و توانست در مدت اکران خود به فروشی بالای ۴ میلیارد تومان دست پیدا کند.

هادی حجازی‌فر | ایستاده در غبار | ۱۳۹۴

توسط چه کسی دعوت به کار شد: محمدحسین مهدویان

حجم نقش چه اندازه بود: اگر حضور کوتاه هادی حجازی‌فر را در فیلم «مزرعه پدری» نادیده بگیریم، «ایستاده در غبار» نخستین حضور مهم او در عرصه بازیگری است. حجازی‌فر در «ایستاده در غبار» نقش اول فیلم را بر عهده دارد و ایفاگر کاراکتر شهید احمد متوسلیان است. ساختار مستند داستانی فیلم کار حجازی‌فر را در «ایستاده در غبار» حسابی سخت کرده بود، اما او با تسلط کافی توانست از پس این نقش بربیاید و توانایی‌های خود را به رخ بکشد. با این وجود تلاش‌های حجازی‌فر در آن دوره از جشنواره به چشم هیات داوران نیامد، اما بعد از آن مسیرش در عرصه بازیگری هموار شد.

سرنوشت فیلم: «ایستاده در غبار» توانست محمدحسین مهدویان و تیمش را به عنوان استعدادهای نوظهور در سینمای ایران معرفی کند. این فیلم علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلم اول توانست در دوره سی و چهارم فیلم فجر عنوان بهترین فیلم جشنواره را هم از آن خودش کند.

منبع: فیلم‌نیوز

برچسب‌ها: برگزیده،سام و نرگس،فیلم نت،محمدرضا گلزار
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها