نگاهی به کاراکتر نعیم (هادی حجازی‌فر) در سریال «پوست شیر»

اعجاز پدرانگی

- 3 دقیقه مطالعه

به مناسبت روز پدر، نگاهی انداخته‌ایم به شخصیت نعیم مولایی (با بازی هادی حجازی‌فر) در سریال «پوست شیر».

به گزارش فیلم‌نت نیوز، در همان اپیزود اول «پوست شیر»، رضا پروانه (علیرضا کمالی) به ساحل (پردیس احمدیه) می‌گوید که «پدرتر» از نعیم ندیده است. این گفته با مخالفت ساحل روبه‌رو می‌شود. ساحل اعتقاد دارد نعیم اصلا پدر نبوده که قرار باشد او را پدرتر از آدم‌های دیگر بدانیم. اما به زمان زیادی نیاز نیست تا نظر ساحل عوض شود. جمشید محمودی تنها قسمت اول «پوست شیر» را به نمایش روابط پدر و فرزندی نعیم و ساحل اختصاص می‌دهد اما همین زمان نه‌چندان طولانی برای باورپذیری اقدامات بعدی نعیم کافی است.

نکته اصلی همین‌جا است. در شرایط عادی، ممکن بود بتوان این ایراد را متوجه «پوست شیر» دانست که زمان کمی را به رابطه‌ای اختصاص می‌دهد که پایه و اساس تمام رفتارهای بعدی نعیم و شکل‌دهنده بخش اصلی شخصیت او است. فراموش نکنیم که نعیم در تمام طول سریال رفتارهای افراطی فراوانی را انجام می‌دهد. او عملا قید زندگی‌اش را می‌زند، تهمت‌ها و تحقیرها را از سوی بسیاری از اطرافیانش به جان می‌خرد و عملا خود را در خطر بازگشت به زندان قرار می‌دهد. نعیم عملا اعتمادی به نیروی پلیس ندارد و ترجیح می‌دهد با روش‌هایی فراقانونی به‌سراغ یافتن قاتل ساحل برود. ممکن است با یادآوری رفتار نعیم به این نتیجه برسیم که او عملا دارد مسیر اشتباهی را طی می‌کند. با این وجود هیچ‌کدام از این دلایل باعث عدم همدلی با او نمی‌شوند. چرا این همدلی با وجود تمام موارد ذکرشده به قوت خود باقی می‌ماند؟ دلیل اصلی‌اش این است که ما نعیم را به‌عنوان یک پدر باور می‌کنیم.

این اعجاز پدرانگی است. نعیم سال‌های زیادی را در زندان سپری کرده است. در دنیای بیرون از زندان، چیز زیادی وجود ندارد که نعیم بتواند به آن تکیه کند. یکی از معدود مواردی که باعث می‌شود نعیم احساس مفید بودن داشته باشد، امکان بازیابی جایگاهش به‌عنوان یک پدر است. به همین دلیل است که در همان قسمت اول، «تثبیت جایگاه در مقام یک پدر» به هدف اصلی نعیم تبدیل می‌شود و وقتی این پروژه شکست می‌خورد، او عملا یک آدم پاکباخته است. نعیم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و همین او را به مردی تبدیل می‌کند که هر کاری از دستش برمی‌آید.

شاید هیچ راه دیگری به‌اندازه تاکید بر اهمیت جایگاه پدری نمی‌توانست نعیم را به این سرعت به شخصیتی افراطی اما کاملا باورپذیر تبدیل کند. ما چنین رفتارهایی را از کمتر شخصیتی به این راحتی و بدون مقدمه‌چینی اساسی می‌پذیریم اما همین که نعیم را به‌عنوان یک پدر باور می‌کنیم، درک رفتارهای او هم آسان‌تر می‌شود. همین نکته است که رابطه پدر و فرزندی را از دیگر روابط انسانی متمایز می‌کند.

در کنار دیگر نکات مثبت «پوست شیر»، تاکید بر رابطه پدر و فرزندی و نمایش پدری که حتی پس از قتل دخترش هم تمام‌قد پشت او می‌ایستد، تخریب جایگاهش در جامعه را می‌پذیرد و سعی می‌کند حق پدری را ادا کند، از جمله ویژگی‌های برجسته اولین سریال جمشید محمودی در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود.

 

تاکنون ۱۵ قسمت از سریال «پوست شیر» توسط فیلم‌نت عرضه شده است. این هفته با عرضه هشتمین قسمت از فصل دوم، این فصل از «پوست شیر» هم به پایان می‌رسد و باید منتظر عرضه فصل سوم و پایانی این مجموعه باشیم. تمام قسمت‌های عرضه‌شده از «پوست شیر» را می‌توانید در این آدرس تماشا کنید.

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،پوست شیر،فیلم نت،هادی حجازی فر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها