مروری بر پنج نقش‌آفرینی شاخص حامد بهداد به بهانه «قهوه ترک»

پوست شیر

- 4 دقیقه مطالعه

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، با پخش قسمت چهارم سریال «قهوه‌ترک»  و ورود شخصیت دانیال به داستان بار دیگر نگاه‌ها به سمت حامد بهداد ستاره دو دهه اخیر سینمای ایران جلب شد، بسیارانی از مخاطبین عادی گرفته تا منتقدین سرشناس بازی حامد بهداد را در این سریال جز نقاط قوت قلمداد کردند و یکی از عوامل اصلی برای پیگیری قسمت های بعدی این سریال. حامد بهداد را بی تردید باید ستاره دوران خود دانست که با هوشمندی پلی بین سینمای متفکر و عامه پسند برقرار کرده و توانسته با انتخاب هایش مخاطبین سخت‌گیر سینما را هم راضی نگه دارد. او با نسل های مختلف کارگردانی همکاری داشته از مسعود کیمیایی و ناصر تقوایی تا حمید نعمت الله و محسن قرایی . به مناسبت پخش سریال«قهوه‌ترک» و بازی حامد بهداد در این سریال نگاهی اجمالی داریم به پنج شخصیت ماندگاری که او در کارنامه حرفه ای خود ثبت کرده است.

 

یک. مهرداد «بوتیک/حمید نعمت الله»

با اینکه تنها دو سکانس در نخستین ساخته حمید نعمت الله بازی کرده اما بی تردید یکی از ماندگار‌ترین شخصیت‌های سینمای ایران را رقم زده است. مهرداد جوانی حدودا چهل ساله، بی کار و به ته خط رسیده که با زنی چند سال از خودش بزرگ‌تر زندگی می کند و برای اینکه سقفی بالای سر داشته باشد مجبور است تحقیرهای او را به جان بخرد اما در فصل انتهایی فیلم شورش می کند و میزانسن خود در آن خانه نفرینی را تغییر می دهد. جنس دیالوگ گویی بهداد و کاری که با میمیک صورتش می کند خیلی زود شخصیت مهرداد را در ذهن مخاطب ماندگار می کند. آن  فین فین کردن‌ها، آمیتا باچان گفتن ها، ادای آق شاپوری در آوردن ها و در نهایت شکستن میز مقابلش فصلی درخشان را رقم می زد. بی راه نیست که بگوییم «بوتیک» سرآغاز دوران ستاره شدن حامد بهداد است و با همین دو سکانس بازیگری توانا به سینمای ایران معرفی شد.

 

دو. فواد «روز سوم/ محمد‌حسین لطیفی»

اگر‌چه بهداد پیشتر در فیلم نیمه تمام «چای‌تلخ» ساخته ناصرتقوایی نقشی شبیه به فواد را ایفا کرده بود اما ناتمام ماندن آن فیلم و تمام شدن «روزسوم» برگی تازه در کارنامه حامد بهداد را رقم زد، او با این فیلم برای اولین بار نقش نخست یک فیلم را عهده دار می شود و شخصیتی چندگانه که بین عشق و وظیفه گرفتار شده است را ایفا می‌کند. لهجه عربی، حرکات بدن کنترل شده و البته گریمی که به یاری اش آمده از او یک سرباز عراقی واقعی می سازد که در بهبه جنگ ایران و عراق دلباخته دختری ایرانی شده است. «روز سوم» را باید میخ محکم بهداد در سینمای محافظه کار ایران دانست، فیلمی که مسیر آینده او را هموارتر می کند و اعتماد تهیه کنندگان و کارگردانان صاحب نام را به خود جلب می کند. این فیلم در ضمن اولین همکاری بهداد با باران کوثری هم قلمداد می‌شود که در شش فیلم دیگر نیز امتداد پیدا می‌کند.

 

سه. سیاوش کسرایی «شبانه روز / کیوان علیمحمدی و امید بنکدار»

بهداد در این فیلم به قدری خوب از پس صداسازی و ایفای نقش یک نقاش کهنسال و نام آشنا برآمده و به قدری گریم سودابه خسروی درست روی صورت او نشسته که شاید برای اولین بار که به تماشای این ساخته آلترناتیو کیوان علیمحمدی و امید بنکدار می نشینید نتوانید حدس بزنید این پیرمرد فرتوت همان حامد بهداد است. اغراق نیست بگوییم که بهداد یکی از سخت ترین و منحصر به فرد ترین بازی‌های کارنامه اش را ارائه می‌دهد.

چهار. محسن تنباکویی «سعادت آباد/مازیار میری»

سومین ساخته سینمایی مازیار میری را باید اوج بازی پرتحرک و پرانرژی حامد بهداد تلقی کرد، او در این فیلم نقش یک ارسن لوپن واقعی را ایفا می کند که برای ارتقای شغلی و مالی خود به هیچ پرنسیب اخلاقی و انسانی پایبند نیست و لازم باشد حتی خانواده خود را هم قربانی می کند، «سعادت‌‌آباد» یکی از پرستاره ترین فیلمهای سینمای ایران است ولی بهداد به خوبی در آن می درخشد و شخصیت سمپاتیکی را خلق می کند. از جمله سکانس های جذاب این فیلم، صحنه خاموش کردن شمع تولد و یا خلوتش با شخصیت حسین یاری است.

 

پنج. قاسم «سد‌معبر/ محسن قرایی»

دومین ساخته محسن قرایی را باید تولدی دوباره در کارنامه حامد بهداد بدانیم، بازیگری که حالا از مرز چهل سالگی عبور کرده است، پختگی در بازی‌اش مشهود شده و می خواهد مسیری دیگر را در کارنامه حرفه ای خود آغاز کند. قاسم تمام آن ویژگی ها را در خود و به صورت یکجا‌ دارد. متعلق به طبقه اجتماعی است که بهداد پیشتر به سراغ آنها نرفته بود، بر خلاف نقشهای گذشته که شورشی بود و پر دیالوگ اینجا ساکت است و با چشمان نافذش فقط نظاره می کند و سنی را ایفا می کند که آشکارا از او بزرگ‌تر است. «سدمعبر» استارت مسیری می شود که بهداد در «قصر‌شیرین» میرکریمی، «نیمه شب‌ اتفاق افتاد» پاکروان، سریال «می‌خواهم زنده بمانم» شاه حسینی و در نهایت سریال «قهوه‌ترک» ساخته علیرضا امینی آن را به مرور  کامل تر کرد. نقش های آرام و درون‌گرا و در فاصله ای آشکار با دهه اول بازیگری حامد بهداد.

 

نویسنده : پویا نبی

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،بوتیک،پویا نبی،تیتر یک،حامد بهداد،روز سوم،فهوه ترک
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها