محمد عسگری کارگردان «آسمان غرب»:

«آسمان غرب» کودک سر راهی شد/ از اکران آنلاین فیلم خوشحالم

- 4 دقیقه مطالعه
محمد عسگری با انتقاد از شرایط اکران فیلم سینمایی «آسمان غرب» تاکید کرد مسئولان فقط به تولید آثار سینمایی توجه دارند و فیلم‌ها را در زمان اکران رها می‌کنند.

به گزارش فیلم نت نیوز، محمد عسگری کارگردان فیلم سینمایی آسمان غرب که به تازگی از پلتفرم فیلم‌نت به صورت آنلاین اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار فیلم‌نت نیوز با انتقاد از شرایط اکران این فیلم در سینماها گفت: به هیچ‌وجه از شرایط اکران فیلم رضایت نداشتم و علی‌رغم اینکه «آسمان غرب» تولید حوزه هنری، بنیاد سینمایی فارابی و ارتش بود در حوزه پخش به کمک این فیلم نیامدند و در اکران «آسمان غرب» شبیه کودکی بود که اعضای خانواده‌اش سرش را بریدند.

این کارگردان تصریح کرد: ارتش می‌توانست به شکل متمایزتری درباره مخاطب برای این فیلم ورود کند ولی متاسفانه در مواجهه با فیلمی که درباره پرسنل ارتش بود بسیار ضعیف عمل کرد و بنیاد سینمایی فارابی هم هیچ تلاشی برای تبلیغات این فیلم نداشت و «آسمان غرب» در واقع شبیه یک کودک سر راهی شد که همه به او بی‌توجه بودند. به نظر می‌رسد در سینمای ما برای مسئولان کشور تولید فیلم مهم است و در اکران هیچ توجهی به فیلم ندارند و آن را رها می‌کنند.

وی افزود: اگر کسانیکه سینما و فرهنگ کشور را ریل‌گذاری می‌کنند را پدر و مادر فرهنگی یک جامعه بدانیم، مدیران، سینماداران و برخی تهیه‌کننده‌ها ذائقه مردم را به شکلی پرورش داده‌اند که فقط از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند و مثل پدر و مادری هستند که برای فرزندانشان فقط یک نوع غذا تهیه کرده‌اند و کاری کرده‌اند که او دیگر غذاها را که برایش مفید هم هستند پس می‌زند. حوزه مدیریت سینمایی کشورمان مسیر این سینما را به سمتی برده است که امروز ما فقط شاهد ساخته شدن و استقبال از فیلم‌های کمدی و بعضاً برخی فیلم‌های اجتماعی هستیم در حالیکه سینما از ژانرهای مختلفی تشکیل شده و باید فیلم‌های مختلف در انواع ژانرها ساخته شوند. مسئولان سینمایی ما با افتخار به فروش فیلم‌های کمدی خود را در مدیریت فرهنگی موفق جلوه می‌دهند و دیگر به هیچ چیزی توجه ندارند و انگار کسانی که فیلم دفاع مقدس می‌سازند دشمن این کشور و ضد انقلاب هستند چراکه اگر به فعالان این عرصه توجه کنند مورد پسند برخی منتقدان و شبه روشنفکران نیست. من در چند فیلم مهم دفاع مقدس به عنوان برنامه‌ریز و دستیار حضور داشتم و دو فیلم دفاع مقدس هم خودم ساخته‌ام و در تجربیاتی که داشتم به این نتیجه‌گیری رسیده‌ام که برای مسئولان ما فقط تولید مهم است و در اکران فیلم‌ها رها می‌شوند و نه تنها برای هیچکس اهمیت ندارد که شما در شرایط سخت فیلمی درباره یک قهرمان دفاع مقدس ساخته‌اید و تلاش کردید تاریخی افتخارآمیز از این کشور را به ثبت برسانید، بلکه شما به محاق می‌روید زیرا بسیاری از مسئولان، سینمای دفاع مقدس را منسوخ شده می‌دانند و جناح شبه روشنفکر نیز مسئولانی را که به این سینما توجه دارند تحویل نمی‌گیرند. بدون شک من منکر وجود سینمای روشنفکری یا اجتماعی نیستم، این فیلم‌ها هم باید ساخته شوند اما تعطیلی دیگر سینماها به بهانه وجود این فیلم‌ها اصلاً منطقی نیست.

همه سینما شده است کُمدی

کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در ادامه درباره حمایت‌های صورت گرفته از ساخت «آسمان غرب» گفت: اگر ارتش نبود مطمئناً‌ ساخت این فیلم امکانپذیر نمی‌شد و در تولید حمایت‌های خوبی صورت گرفت اما بخش ناراحت‌کننده این ماجرا به دخالت‌هایی مربوط می‌شود که در زمان ساخت وجود داشت و ما جلسات بسیاری با کارشناسان مربوطه در ارتش داشتیم که آنقدر در فیلمنامه اظهارنظر داشتند که من در میانه کار به این نتیجه رسیدم که بهتر است دیگر در این حوزه کار نکنم.

وی افزود: دخالت‌ها به شکلی بود که به فیلمنامه آسیب جدی وارد می‌کرد و تماماً در تلاش بودند فیلمی ساخته شود که هیچ کس را نقد نکند و فقط قصه‌ای را به تصویر بکشد. من انرژی زیادی صرف کردم و تلاش بسیاری داشتم تا کارشناسان مربوطه بپذیرند که سینما با تاریخ‌نگاری متفاوت است. در نشست‌ها و جلساتی که داشتیم حتی اصرارهایی بر تحریف تاریخ وجود داشت چراکه در قصه «آسمان غرب» سرهنگی وجود دارد که به دستور بنی صدر (رئیس جمهوری وقت) پادگان را ترک می‌کند و دوستان اصرار داشتند که این مورد در فیلم حذف شود و من برایم عجیب بود که چرا نباید این واقعیت را مطرح کنیم. مطمئناً در هر جامعه‌ای خوب و بد وجود دارد و در نیروی پلیس ما با پلیس خوب و پلیس بد یا در بین هنرمندان با هنرمند خوب و هنرمند بد و… روبرو هستیم و اساساً‌ همین تضادها هستند که درام را شکل می‌دهند. اگر ما بخواهیم همه را خوب نشان دهیم نه تنها درامی شکل نمی‌گیرد بلکه اصلاً قصه ما باورپذیر نخواهد بود.

عسگری توضیح داد: دوستان سعی داشتند که نقش نیروی مخالف را از فیلم حذف کنند در حالیکه تمام قهرمانی شهید شیرودی در این قصه به این نکته مربوط است که طبق دستور بنی صدر او باید عقب‌نشینی می‌کرد ولی شهید شیرودی مقاومت و ایستادگی را به عقب‌نشینی ترجیح داد و در برابر دشمن ایستاد. اگر ما این موضوع را از فیلم حذف کنیم دیگر چه روایت قهرمانانه‌ای وجود دارد؟

آسمان غرب سینما آنلاین فیلم نت

این کارگردان در پایان درباره شرایط اکران آنلاین فیلمش در فیلم‌نت گفت: مسئولان وزارت ارشاد در بیان افتخاراتشان مدام به فروش بالای فیلم‌های کمدی اشاره می‌کنند در حالیکه هیچ نقشی در ساخت این فیلم‌ها ندارند و فروش این فیلم‌ها هم هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد ندارد و آنها فقط برای این آثار پروانه ساخت و نمایش صادر کرده‌اند. مسئولان به جای افتخار کردن به چیزهایی که به آن‌ها مربوط نیست بهتر است به معضلاتی چون قاچاق فیلم‌ها در اکران آنلاین توجه کنند و سعی کنند جلوی این اتفاق را بگیرند. فیلم‌های سینمایی در همان ساعات اولیه اکران آنلاین معمولاً به صورت قاچاق و رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرند و این اتفاق آسیبی جدی به سینما وارد کرده است. از زمان شیوع کرونا اکران آنلاین به مساله‌ای جدی در حوزه پخش تبدیل شد چراکه مردم به دیدن فیلم در خانه‌هایشان عادت کردند و حتی ممکن بود در صورت ادامه‌دار بودن این اپیدمی دیگر هیچ نشانی از سالن‌های سینما باقی نماند. بنابراین باید به اکران آنلاین توجه بیشتری شود. با این حال اکران فیلم «آسمان غرب» در پلتفرم پرمخاطب فیلم‌نت اتفاق خوبی است و امیدوارم با مخاطبان گسترده‌ای که این پلتفرم دارد بسیاری از کمبودهایی که در اکران سینماها شاهد بودیم در اکران این پلتفرم جبران شود.

علی ناصری

آسمان غرب سینما آنلاین

برچسب‌ها: آسمان غرب،سینما آنلاین،محمد عسگری
نظرات

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • روح شهید شیرودی شاد

    پاسخ
  • امیران
    ۱۴۰۳/۰۷/۰۵

    من مشتاقانه خواهان دیدن این فیلم هستم احتمالاً خیلی خوب باشد عاشق فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس هستم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها