آنریل انجین در صنعت سینما چه امکاناتی فراهم کرد؟
در فیلمنت نیوز بخوانید
به گزارش فیلم نت نیوز، نیاز شدید صنعت سینما به راهکاری برای غلبه بر رندرینگهای طولانی و هزینهبر جلوههای ویژه (VFX)، خلاقیت بصری کارگردانان و مدیران فیلمبرداری را به شدت محدود کرده بود. آنریل انجین (Unreal Engine) به عنوان راهکار اصلی این مشکل با بهرهگیری از فناوری تولید مجازی (Virtual Production) و رندرینگ بیدرنگ (Real-Time Rendering) توانسته است این تعادل را برقرار کند. این موتور گرافیکی با قابلیتهایی نظیر ICVFX و ولومهای LED، دیگر محدودیتهای پرده سبز را ندارد و امکان مشاهده و اصلاح صحنه نهایی را در همان لحظه فیلمبرداری فراهم میسازد که این خود انقلابی در روند کاری و اقتصاد تولید محتوای سینمایی است.
ابزارهای آنریل انجین در تولید محتوای سینما
آنریل انجین (UE) که ابتدا به عنوان یک موتور بازیسازی توسعه داده شد، در حال حاضر به عنوان یک پلتفرم محوری برای استودیوهای بزرگ فیلمسازی مورد استفاده قرار میگیرد. عامل اصلی این تغییر، توانایی آنریل انجین در ارائه گرافیک سهبعدی با کیفیت بالا و با سرعت پردازش بیدرنگ (Real-Time) است. این قابلیت شیوههای تولید را در سه مرحله اصلی (پیشتولید، تولید و پستولید) دستخوش تغییر کرده است.
۱. جلوههای ویژه درون دوربین (In-Camera VFX) و استفاده از ولومهای LED
کاربرد مهم آنریل انجین در سینما در زمینه تولید مجازی (Virtual Production) و به طور خاص جلوههای ویژه درون دوربین (ICVFX) است. این تکنیک که در پروژههایی مانند سریال «ماندالورین» (The Mandalorian) به کار رفت، استفاده از پرده سبز را تا حد زیادی کاهش داده است:
- ولوم LED و رندرینگ بیدرنگ: در این رویکرد به جای پرده سبز از یک مجموعه بزرگ از دیوارهای LED با رزولوشن بالا (معمولا زیر ۲.5mm گام پیکسلی) استفاده میشود. آنریل انجین محیطهای سهبعدی دقیق (مانند محیطهای فضایی یا شهری) را به صورت بیدرنگ روی این صفحات LED نمایش میدهد.
- Nanite و مدیریت جزئیات: سیستم Nanite در نسخه Unreal Engine 5 که یک سیستم هندسه مجازی میکروپلیگان است، امکان استفاده مستقیم از مدلهای سهبعدی با سطح بالایی از جزئیات را فراهم میکند. Nanite به صورت هوشمند، تنها جزئیاتی را که در کادر دوربین قرار دارند، پردازش و نمایش میدهد که این امر حفظ کیفیت بصری در نماهای نزدیک را ممکن میسازد.
- Lumen و نورپردازی پویا: سیستم Lumen (نورپردازی سراسری دینامیک و انعکاسها) این امکان را میدهد تا نورپردازی محیط مجازی به صورت زنده به تغییرات در صحنه (مانند تغییر زاویه نور) پاسخ دهد. علاوه بر این، نور محیط مجازی رندر شده توسط آنریل انجین به صورت واقعی روی بازیگران و عناصر فیزیکی صحنه منعکس میشود و نور غیرمستقیم (Indirect Lighting) طبیعی ایجاد میکند.
- ردیابی دوربین (Camera Tracking): با استفاده از تجهیزات ردیابی دقیق، آنریل انجین موقعیت و حرکت لحظهای دوربین فیزیکی را در فضای سهبعدی میداند و تصویر پسزمینه را به نحوی رندر میکند که کاملا با حرکت دوربین مطابقت داشته باشد. این هماهنگی دقیق تضمین میکند که پارالاکس و عمق میدان بین محیط مجازی و صحنه واقعی یکپارچه به نظر برسند.

۲. پیشتصویرسازی (Pre-Viz) و طراحی صحنه تعاملی در سینما
آنریل انجین مرحله پیشتصویرسازی را از یک فرآیند ساده طرحبندی به یک شبیهسازی دقیق و قابل تعامل از صحنه نهایی تبدیل کرده است.
- ابزار Sequencer برای طراحی سینمایی: با استفاده از Sequencer در آنریل انجین تیم تولید میتواند حرکت دوربینها، نورها و انیمیشنها را به صورت فریم به فریم در فضای سهبعدی مجازی برنامهریزی کند.
- شبیهسازی لنز و عمق میدان: کارگردانان میتوانند تنظیمات فیزیکی لنزهای واقعی را در آنریل انجین شبیهسازی کنند و اثر آن را بر عمق میدان و زاویه دید به طور فوری مشاهده نمایند.
- دوربین مجازی (Virtual Camera): کارگردان یا مدیر فیلمبرداری میتواند با استفاده از یک تبلت مجهز به فناوری ردیابی، دوربین مجازی را در محیط این موتور بازیسازی حرکت دهد تا زوایای دلخواه را پیدا کند.
۳. انیمیشن و رندرینگ نهایی محتوا
آنریل انجین به عنوان یک ابزار رندرینگ برای تولید محتوای انیمیشن و جلوههای ویژه مستقل نیز مورد استفاده قرار میگیرد و زمان مورد نیاز برای رندرینگ را کاهش میدهد.
- MetaHuman Creator و جزئیات کاراکتر: ابزار MetaHuman Creator کاراکترهای سهبعدی با کیفیت بالا تولید میکند که جزئیات دقیقی مانند موهای مجزا و بافتهای پوست را شامل میشوند.
- Live Link و دریافت زنده موشن کپچر: آنریل انجین با استفاده از پروتکل Live Link میتواند دادههای موشن کپچر را به صورت زنده دریافت و آنها را مستقیما روی مدلهای کاراکتر اعمال کند.
- رندرینگ نهایی با Movie Render Queue: برای خروجی نهایی با بالاترین کیفیت، آنریل انجین از ابزار Movie Render Queue (MRQ) استفاده میکند که امکاناتی مانند Anti-Aliasing پیشرفته و خروجیهای EXR چندلایه را برای مراحل ترکیببندی فراهم میآورد.

نمونههای استفاده در پروژههای سینما و تلویزیون
آنریل انجین، زیرساخت اصلی فناوری StageCraft شرکت لوکاسفیلم است و در چندین پروژه مورد استفاده قرار گرفته است:
| پروژه سینمایی / تلویزیونی | سال انتشار | کاربرد اصلی آنریل انجین | توضیحات فنی |
| «ماندلورین» (The Mandalorian) | ۲۰۱۹ – ۲۰۲۱ | ICVFX و LED Volume | اولین پروژه بزرگ که به صورت کامل از حجمهای LED برای جایگزینی پرده سبز استفاده کرد و با رندرینگ بیدرنگ محیط، نورپردازی واقعی محیط را بر روی بازیگران اعمال نمود. |
| «جنگ ستارگان: اوبی وان کنوبی» (Star Wars: Obi-Wan Kenobi) | ۲۰۲۲ | تولید مجازی (Virtual Production) | استفاده گسترده از محیطهای مجازی ساخته شده در UE برای خلق سیارات و فضاپیماهای جنگ ستارگان. |
| «آسوکا» (Ahsoka) | ۲۰۲۳ | ICVFX و رندرینگ محیط | استفاده از قابلیتهای UE5 از جمله Nanite و Lumen برای تولید محیطهای بصری بزرگ و واقعگرایانه در حجمهای LED. |
| «خاندان اژدها» (House of the Dragon) | ۲۰۲۲ | محیطهای مجازی و Pre-Viz | استفاده از آنریل انجین در مرحله پیشتصویرسازی برای طراحی حرکات دوربین در صحنههای پیچیده و همچنین در خلق برخی محیطهای مجازی و پسزمینه. |
| «وست ورلد» (Westworld) | ۲۰۱۶ به بعد | Pre-Visualization و Virtual Sets | استفاده از آنریل انجین برای ساخت محیطهای تعاملی و سهبعدی که به کارگردانان اجازه میداد چیدمان، زوایا و بلوکبندی بازیگران را پیش از فیلمبرداری نهایی تعیین کنند. |
| «بتمن» (The Batman) | ۲۰۲۲ | پیشتصویرسازی و طراحی محیط | استفاده از آنریل انجین در مراحل پیشتولید برای شبیهسازی دقیق شهر گاتهام و تنظیم زوایای دوربین برای سکانسهای دارای جلوههای ویژه. |
آنریل انجین و فرآیند تولید فیلم در سینما
آنریل انجین ابزاری است که شیوه تولید محتوای سینمایی را تحت تاثیر قرار داده است. قابلیت رندرینگ بیدرنگ همراه با ابزارهای تخصصی مانند Nanite، Lumen و Sequencer، به فیلمسازان کمک میکند تا در زمان فیلمبرداری، تصمیمات فنی و خلاقانه را نهایی کنند، زمان مورد نیاز برای پستولید را کاهش دهند و امکانات بصری جدیدی را در اختیار داشته باشند. استفاده از این ابزار در تولید مجازی صنعت سینما را به سمت فرآیندهای کارآمدتر و کیفیت بالاتر هدایت میکند.
مازیار دهقان