آخر هفته در فیلم‌نت چه ببینیم؟ - 4

از اینگمار برگمان تا آل پاچینو

- 5 دقیقه مطالعه

در چهارمین راهنمای فیلم فیلم‌نت نیوز، باز هم مجموعه‌ای متنوع را برای شما در نظر گرفته‌ایم؛ مجموعه‌ای که از فیلم‌های کلاسیک تا سریال‌های روز را در بر می‌گیرد.

 

فیلم ایرانی هفته

«مادر قلب اتمی» (علی احمدزاده/ ۱۳۹۳)

در ماه‌های اخیر، تصویر نسل جوان در ذهن خیلی از ما تغییر کرده است. یکی از اثرات اتفاقات رخ‌داده در این چند ماه، فهماندن این نکته به ما بود که رسانه‌های تاثیرگذار کشور در دهه اخیر نتوانسته بودند تصویری واقعی و عمیق از دغدغه‌ها و طرز زندگی جوانان به ثبت برسانند. اما علی احمدزاده یکی از فیلمسازانی بوده که در آثار کم‌تعدادش سعی در ثبت چنین تصویری داشت. او به بازتاب دغدغه‌های نسل جوان علاقه‌مند است اما از زاویه‌ای به زندگی آنان نزدیک می‌شود که شباهت چندانی به مسیرهای معمول سینمای ایران ندارد. احمدزاده هیچ‌گاه از دریچه نگاه رسمی و خط‌کشی شده به جوانان نگاه نمی‌کند و سعی می‌کند به زیر پوست جامعه نقب بزند. شاید به همین دلیل است که آثار او عمدتا در راه نمایش عمومی با چالش مواجه شده‌اند. «مادر قلب اتمی» هم از این قاعده مستثنی نیست. این فیلم با بازی ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان و محمدرضا گلزار، داستان آشنایی اتفاقی دو زن به نام‌های آرینه و نوبهار با شخصی به نام کامبیز است، که بعد از یک مهمانی شبانه در خیابان هم‌کلام می‌شوند. آنها در حالی در خیابان گشت می‌زنند که مرز بین خیال و واقعیت مشخص نیست.

«مادر قلب اتمی» را می‌توانید در این لینک تماشا کنید.

 

فیلم خارجی هفته

«پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» (رایان کوگلر)

به نظر نمی‌رسد برای تماشای یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی سال، بهانه‌ای لازم باشد. اکران قسمت اول «پلنگ سیاه» در سال ۲۰۱۸، گیشه‌های سینما را منفجر کرد و طلسم نامزدنشدن فیلم‌های ابرقهرمانی در رشته بهترین فیلم جوایز اسکار را هم شکست. چادویک بوزمن، بازیگر نقش اصلی «پلنگ سیاه» مدتی بعد از اکران آن فیلم بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت و حالا، «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» را می‌توان نوعی «پلنگ سیاه» زنانه دانست. «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» به کارگردانی رایان کوگلر و با بازی لتیشیا رایت، لوپیتا نیونگو و آنجلا بست، داستان درگیری میان دو ملت است که به دنبال تصاحب نمادهای پیشرفته تمدن هستند. از طرفی ملت واکاندا در حالی که در سوگ پادشاه خود هستند با قدرت‌های مداخله‌گر جهانی نیز مبارزه می‌کنند. آنجلا بست برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده و، بنا بر شواهد، از بخت خوبی هم برای دریافت این جایزه برخوردار است.

این فیلم به‌تازگی با زیرنویس فارسی در فیلم‌نت عرضه شده است. «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» را می‌توانید این‌جا ببینید.

 

فیلم کلاسیک هفته

«توت‌فرنگی‌های وحشی» (اینگمار برگمان/ ۱۹۵۷)

بسیاری از سینمادوستان تمایل دارند تا آثار سینمایی را به دو دسته «تجاری» و «هنری» (یا «عامه‌پسند» و «دارای مخاطب خاص») تقسیم کنند. دسته اول، فیلم‌های سرگرم‌کننده‌ای هستند که برای ورود به دنیای آنها نیاز به مشارکت فعال تماشاگر وجود ندارد. کافی است خودمان را به دست جریان حرکت فیلم سپرده و سرگرم شویم. اما دسته دوم فیلم‌هایی هستند که تماشاگر را به چالش می‌کشند. برای درک جهان سینمایی این دسته از آثار باید به جزییاتی که در طول فیلم نمایش داده می‌شود بیاندیشیم و آمادگی مواجهه با آثاری را داشته باشیم که از مسیرهای معمول روایی تخطی می‌کنند.

آثار اینگمار برگمان نمونه‌هایی بسیار تحسین‌شده از دسته دوم به شمار می‌روند. «توت‌فرنگی‌های وحشی» یکی از بهترین و موفق‌ترین آثار این فیلمساز بزرگ سوئدی است. این فیلم درباره پزشک ۷۸ ساله‌ای است که بعد از گذراندن یک زندگی سرد و طولانی با کابوس‌های خوب و بد گذشته‌اش روبه‌رو می‌شود. سفر او برای دریافت یک جایزه، در واقع به سفری درونی برای مواجهه با گذشته‌اش تبدیل می‌شود. نقش اصلی این فیلم را ویکتور شوستروم بازی کرده که در دوران سینمای صامت از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای سوئد محسوب می‌شد. اتفاقا در «توت‌فرنگی‌های وحشی» ارجاعاتی به برخی از فیلم‌های او (از جمله مطرح‌ترین ساخته‌اش، «کالسکه شبح»، محصول ۱۹۲۱) وجود دارد که اگر با فیلم‌های شوستروم آشنایی داشته باشیم می‌توانیم از تماشای «توت‌فرنگی‌های وحشی» هم بیشتر لذت ببریم.

این درام تاریخ‌ساز شخصیت‌محور به‌تازگی در فیلم‌نت در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ سینمای اروپا قرار گرفته و می‌توانید آن را در این لینک تماشا کنید.

 

سریال هفته

«شکارچیان»

آل پاچینو تا پیش از «شکارچیان» چند بار در فیلم‌های تلویزیونی و مجموعه‌های کوتاه هنرنمایی کرده و انبوهی از جوایز را هم به‌خاطر بازی‌هایش دریافت کرده بود. اما «شکارچیان» اولین حضور او در یک مجموعه بلند تلویزیونی بود. همین دلیل برای ترغیب ما به تماشای آن کفایت می‌کرد. با این وجود داستان این سریال هم به‌تنهایی کنجکاوی‌برانگیز بود. «شکارچیان» داستان گروهی از شکارچیان نازی‌ها را در نیویورک دهه ۱۹۷۰ روایت می‌کرد که متوجه حضور گروهی از اعضای سابق حزب نازی با اسم مبدل در آمریکا و تلاش آنها برای احیای حکومت نازی‌ها شده و به مقابله با آنها می‌پردازند.

پایان فصل اول با ورود شخصیت آدولف هیتلر خیلی‌ها را غافلگیر کرد و خبر خوب این است که حالا فصل دوم «شکارچیان» از راه رسیده است. پیش از این فصل اول «شکارچیان» با دوبله فارسی در فیلم‌نت عرضه شده بود و حالا فصل دوم این سریال هم در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. هر دو فصل «شکارچیان» را می‌توانید از طریق این لینک تماشا کنید.

 

محصولات فیلم‌نت

مطابق معمول، فیلم‌نت در این هفته هم با عرضه قسمت‌های جدید «پدرخوانده» و «پوست شیر» در کنار شما بود.

در قسمت هفتم رئالیتی شو «پدرخوانده» شاهد شروع کار گروه چهارم از بازیکنان بودیم؛ اتفاقی که تماشای این قسمت را به تجربه‌ای جذاب تبدیل کرده است. صحرا اسداللهی، سید جواد هاشمی، فرزاد حسنی، امیرعلی نبویان، ارسلان قاسمی، کمند امیرسلیمانی، مجتبی پوربخش، میثم درویشان‌پور، حدیث میرامینی، معین زندی و محمد نادری بازیکنان گروه چهارم هستند که رقابت خود را از این هفته آغاز کرده‌اند. «پدرخوانده» با روایت و کارگردانی سعید ابوطالب دوشنبه هر هفته در فیلم‌نت منتشر می‌شود. قسمت هفتم این رئالیتی شو جذاب را می‌توانید این‌جا ببینید.

این هفته همچنین شاهد عرضه قسمت هفتم از فصل دوم سریال تحسین‌شده «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی در فیلم‌نت بودیم. «پوست شیر» از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از بهترین مجموعه‌های حال حاضر نمایش خانگی شناخته شده و این استقبال با پخش قسمت‌های فصل دوم بیشتر هم شده است. در خلاصه داستان قسمت هفتم از فصل دوم «پوست شیر» چنین آمده است: «خودم خراب کردم، خودمم درستش می‌کنم.» با توجه به این‌که تنها یک قسمت تا پایان فصل دوم «پوست شیر» باقی مانده، طبیعی است که داستان هم به مراحل هیجان‌انگیزتری رسیده است. «پوست شیر» با بازی هادی حجازی‌فر، شهاب حسینی، پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه و بابک کریمی چهارشنبه هر هفته توسط فیلم‌نت عرضه می‌شود. قسمت جدید این مجموعه را می‌توانید در این لینک تماشا کنید.

 

 

 

 

برچسب‌ها: برگزیده،پیشنهاد فیلم،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها