نگاهی به سریال جدید برزو نیکنژاد در فیلم نت
«از یاد رفته»؛ موفق در انتخاب فرم و سوژه
به گزارش فیلم نت نیوز، برزو نیکنژاد کارگردانی که در سالهای گذشته در تلویزیون و بعدها در شبکه نمایش خانگی با ساخت مجموعههایی چون دودکش، دردسرهای عظیم، زاپاس، ساخت ایران، مرداب و آفتاب پرست نشان داد که چگونه میتواند درامهای اجتماعی را با ضرباهنگی دقیق و شناختی عمیق از روحیه مخاطب ایرانی پیش ببرد، حالا با «از یاد رفته» بار دیگر قدم به فیلم نت گذاشته است؛ مدیومی که دست کارگردان را برای روایتگری جسورانهتر و شخصیتپردازیهای پیچیدهتر باز میگذارد.
نیکنژاد در این مجموعه سراغ فضایی معمایی رفته است؛ روایتی چندلایه از یک خانوادهی مرفه و پرنفوذ که پشت پرده ظاهر شیک و آرامشان، ردهایی از تباهی، رازهای خانوادگی و روابط پیچیده دیده میشود. داستان با یک شوک آغاز میشود: بازگشت یک گمشده. کسی که سالها ردش گم بوده، حالا برگشته و همهچیز را به هم میریزد. درست از همینجا است که گرهافکنیهای داستان آغاز میشود و هر قسمت با کشف یک راز تازه، بیننده را قدمبهقدم به عمق ماجرا میبرد.
تم اصلی مجموعه، درامی معماییست با رگههای پررنگ اجتماعی. قصه با روایتهای کوتاه و ظریف از مناسبات قدرت، خانواده، عشق، اعتماد و خیانت همراه است. هر اپیزود سرشار از جزئیاتیست که بهتنهایی معنای روشنی ندارند، اما در ترکیب کلی، نقشه پیچیدهای از روابط انسانی را شکل میدهند بهویژه آنجا که به نظر میرسد با بازگشت گمشده، مثلثی عاطفی در حال شکلگیریست که میتواند در قسمتهای آینده به کشمکشهای درونی و بیرونی دامن بزند.
در کنار کارگردانی حسابشده نیکنژاد، حضور نوید محمودی، مهدی اسدزاده و نیما اقلیما در تیم نویسندگان نویدبخش یک درام اجتماعی قدرتمند است. محمودی با سابقه درخشان در ساخت آثار انسانی و دغدغهمند و اقلیما که پیشتر در فیلمنامهنویسی و کارگردانی رویکردی رئالیستی داشته است، ترکیبی مکمل با نیکنژاد ساختهاند؛ تیمی که میتواند فضای سریال را از سطحی بودن نجات دهد و به ژرفای بحرانهای شخصی و خانوادگی ببرد.
از یاد رفته فقط در فیلم نت
یکی از نقاط قوت از یاد رفته ترکیب هوشمندانهی بازیگران آن است. گروهی از ستارگان نامآشنا و کارکشته چون فرهاد اصلانی، حسین محجوب، حمیدرضا آذرنگ، فریبا متخصص، فریبا کوثری و آزیتا حاجیان، ستونهای اصلی درام را تشکیل دادهاند. حاجیان در نقش شاهنقش محوری سریال، کاراکتری پیچیده و چندوجهی را به تصویر میکشد که احتمالا در سرنوشت بسیاری از شخصیتها نقش تعیینکنندهای دارد.
در سوی دیگر ماجرا، تیمی از بازیگران جوان و خوشآتیه دیده میشوند: سینا مهراد، پردیس احمدیه، الهام اخوان و ارسطو خوشرزَم که به نظر میرسد با نقشهایی پرکشمکش و پرفرازونشیب، در برابر بازیگران باسابقه قرار گرفتهاند تا نوعی تعادل نسلی در قصه شکل بگیرد. همین ترکیب بازیگران جوان و باتجربه، میتواند زمینه مناسبی برای بازیهای درخشان و رقابتهایی جذاب میان نسلها فراهم کند.
در مجموع، «از یاد رفته» سریالیست که نهتنها در فرم و روایت، بلکه در انتخاب سوژه، ساختار و ترکیب عوامل نیز نشانههایی از یک اثر دقیق و هدفمند دارد. هرچند برای قضاوت نهایی هنوز زود است، اما اگر مجموعه بتواند همین مسیر را با حفظ ضرباهنگ و انسجام داستانی ادامه دهد، میتوان امیدوار بود که یکی از موفقترین سریالهای معمایی سالهای اخیر در شبکه نمایش خانگی شکل گرفته باشد.
سمیرا افتخاری روزنامهنگار