تهیه‌کننده «دیو و ماه پیشونی» از اهمیت توجه به داستان‌های کهن ایرانی می‌گوید

اسطوره ایرانی به‌مثابه الگویی جهانی

- 2 دقیقه مطالعه

تهیه‌کننده سریال «دیو و ماه پیشونی» اعتقاد دارد که شخصیت‌های افسانه‌ای و کهن ادبیات ایران این قابلیت را دارند که به سوژه‌های آثار کودک و نوجوان در سطح جهان تبدیل شوند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، مهدی یاری، تهیه کننده و مجری مطرح پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی کودک و نوجوان، اخیرا در گفت‌وگویی بر اهمیت الگوسازی و معرفی اسطوره‌های ایرانی در عرصه جهانی تاکید کرد.

یاری بیان کرد: تاریخ و ادبیات غنی ایران، انبوهی از قهرمانان، شخصیت‌های باورنکردنی و نمادهای ملی افسانه‌ای را ارائه می‌کند که پتانسیل تبدیل شدن به شخصیت‌های اصلی فیلم‌های کودک و سینمای جهان را دارند.

یاری خاطرنشان کرد: کودکان امروزی با قهرمانان محبوب فیلم‌ها و انیمیشن‌ها مانند مرد عنکبوتی، بتمن، سوپرمن، باربی، السا و آنا آشنا هستند. با این حال، آنها درباره قهرمانان و اسطوره‌های ملی ایران مانند رستم، سهراب، گردآفرید و کاوه آهنگر که جایشان در فیلم‌های کودک و سریال‌های تلویزیونی خالی است، آگاهی ندارند.

تهیه‌کننده «دیو و ماه پیشونی» بر پرداختن به این موضوع بر لزوم معرفی داخلی این شخصیت ها و قهرمانان ملی از طریق ساخت فیلم و سریال تاکید کرد. علاوه بر این، یاری به منظور گسترش دامنه این تولیدات، همکاری با پلتفرم‌های خارجی را برای ایجاد آثار مشترک با مخاطب کودک پیشنهاد کرد.

یاری درباره نقش خود در حوزه سرگرمی کودکان و نوجوانان، به سریال کمدی و موزیکال اخیر به نام «دیو و ماه پیشانی» به کارگردانی حسین قناعت اشاره کرد. این مجموعه با الهام از افسانه‌‎های کهن ایرانی، و در درجه اول «شاهنامه» (شاهکار حماسی فردوسی) ساخته شده است. هدف این مجموعه آشنا کردن کودکان با شخصیت‌ها و اسطوره‌های مشهور در این اثر برجسته شعر فارسی است.

یاری همچنین به سریال دیگری با عنوان «هشتگ خاله سوسکه»، که به بررسی داستان‌های جذاب ایران قدیم می‌پردازد، اشاره و بر کمبود تولیدات ویژه کودکان و نوجوانان در حوزه سینما و تلویزیون تاکید می‌کند.

یاری تاکید کرد که روند کنونی سینما و تلویزیون ایران بیشتر مخاطبان بزرگسال را مورد توجه قرار می‌دهد و جای بازار کودکان و نوجوانان در آن خالی است. او از تلاش بیشتر برای تولید محتوای جذاب که هم برای بینندگان جوان و هم برای بزرگسالان جذاب باشد، دفاع کرد.

علاوه بر این، یاری به چالش‌های انتخاب مضامین اساطیری و حماسی، مانند «شاهنامه»، برای اقتباس اذعان داشت. تولید چنین آثاری اغلب مستلزم طراحی صحنه‌هایی پیچیده و غیررئالیستی است که آنها را از نظر مالی وابسته می‌کند. علاوه بر این، برای زنده‌کردن این داستان‌ها روی صفحه نمایش به استفاده گسترده از جلوه‌های ویژه نیاز است.

یاری در خاتمه نسبت به افزایش تعداد افراد مستعد در ایران با دانش تخصصی در این زمینه‌ها ابراز خوش‌بینی کرد. وی تاکید کرد: کشور در زمینه جلوه‌های ویژه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که نتیجه آن تولید باکیفیت است.

صادق دهقان
منبع: ایران دیلی
برچسب‌ها: تیتر یک،دیو و ماه پیشونی،فیلم نت،مهدی یاری
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها