افعی تهران، زنان و شخصیت‌های متفاوت

- 3 دقیقه مطالعه
گرچه شخصیت اصلی «افعی تهران» یک مرد است ولی فیلمنامه‌نویسان از شخصیت‌های زن سریال هم غافل نشده و آنها را به موازات مردان پیش می‌برند.

به گزارش فیلم نت نیوز، شخصیت‌پردازی به عنوان یکی از ارکان فیلمنامه، ریزه‌کاری‌های بسیار دارد که می‌تواند موفقیت یا شکست یک اثر نمایشی را رقم بزند به همین دلیل هم فیلم‌ها و سریال‌های موفق همگی در این امر وجه اشتراک داشته و دارای شخصیت‌های به اصطلاح شناسنامه‌دار هستند. بخش مهمی از این نمونه‌های موفق را آثاری با محوریت زنان تشکیل می‌دهند؛ چه آنهایی که شخصیت‌محور بوده و قهرمان‌های زن نقشی کلیدی در شکل‌گیری آن داشته و چه آنهایی که زنان حکم شخصیت مکمل را داشته و روی کنش قهرمان مرد و نیز روند پیشبرد داستان نقش داشته‌اند.

سریال «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم که این روزها در حال پخش از پلتفرم فیلم‌نت است، بخش مهمی از این موفقیت را مدیون فیلمنامه درخشان پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده است؛ فیلمنامه‌ای کلاسیک که براساس قصه‌ای جذاب با محوریت یک قاتل سریالی شکل گرفته و شخصیت‌های کار شده‌ای دارد. بخش مهمی از قصه حول محور شخصیت اصلی‌اش آرمان بیانی شکل گرفته و عمده تمرکز نویسندگان فیلمنامه نیز روی آن است با این حال، این دو از شخصیت‌های زن سریال هم غافل نشده و آنها را به موازات مردان پیش می‌برند. درست برخلاف برخی سریال‌های پخش شده در دو سه سال اخیر که در آنها زنان به حاشیه رانده شده و مکمل‌های کم و‌بیش خنثایی برای مردان بود‌ه‌اند.

این اتفاق در «افعی تهران» رخ نداده و می‌توان آن را جزو نقاط قوت‌اش به حساب آورد. یکی از این دسته شخصیت‌ها که روی شکل گرفتن شخصیت آرمان در بزرگسالی نقش داشته و در فلاش بک‌ها حضور دارد، مادر اوست. زن جوانی که دنیای متفاوتی با همسرش داشته و در نهایت هم مجبور به جدایی پس از به زندان افتادن پدر آرمان می‌شود. تکه‌های شخصیتی که آرمان از او ساخته، در بخش‌های مختلف سریال کنار هم قرار داده شده و شخصیتی دور از کلیشه های رایج را می‌سازد. به خصوص در قسمت یازدهم که نقطه عطف این شخصیت بوده و پازل او را کامل می‌کند. پس از او به همسر دوم پدر آرمان می‌رسیم که مدتی با او زندگی کرده و تفاوت سنی فاحشی هم میان این دو وجود داشته است. رابطه او با پدر آرمان بیش از آن که زن و شوهری باشد، بیشتر پدر-دختری است و تماشاگر می‌تواند نمونه‌هایی شبیه به آن را در محیط اطراف خود پیدا کند.

مژگان مشتاق دیگر شخصیت مهم و تاثیرگذار «افعی تهران» به حساب می‌آید که تراپیست آرمان بیانی بوده و به مرور جذب شخصیت خاص و تا حدودی پیچیده او می‌شود. معادی برای مژگان هم شناسنامه خوبی تدارک دیده و زمینه‌چینی لازم برای نزدیک شدن او به آرمان را انجام داده است. برای مثال می‌توان به ماجرای یکی از بیماران مشتاق اشاره کرد که او در ریشه‌یابی بیماری‌اش خطا کرده و این امر باعث رقم خوردن فاجعه‌ای مرگبار شده است. یک ترومای بزرگ که زمانی زندگی خود او را در قامت تراپیست تحت تاثیر قرار داده و حال همچون زخمی کهنه گوشه‌ای از روح زخمی‌اش قرار دارد.

پس از او به همسر سابق آرمان و مادر تنها فرزندشان می‌رسیم که سال‌ها پسرش را به تنهایی بزرگ کرده و حال در آستانه ازدواج دوم، معلق میان دو شکل از عشق است؛ شخصیت مکملی که به اندازه نوشته شده و بیش از آنچه که باید در قصه حضور ندارد اما صرفا یک تیپ نبوده و به تیپ-شخصیت نزدیک‌تر است. در کنار او می‌توان به دختر جوانی اشاره کرد که با سرمایه‌گذار ثروتمند فیلم رابطه عاشقانه‌ای داشته و همین رابطه هم او را به نقش اول نخستین فیلم آرمان بیانی می‌رساند. او روی دیگر سکه همسر دوم پدر آرمان است که رابطه‌ای بی‌سرانجام را آغاز کرده و تنش‌های درونی‌اش به خوبی به تصویر کشیده شده است.

در آخر به زنی می‌رسیم که به عنوان قاتل سریالی موسوم به «افعی تهران» دستگیر شده و به واسطه اعتراف هایش به قتل، قصاص می‌شود. از آن دسته شخصیت‌‌هایی که به واسطه چند لایه بودن و وجوه سایکوتیک‌شان جذابیت‌های زیادی برای تماشاگران خود دارند. پس زمینه‌ای که نویسندگان سریال برای او تدارک دیده‌اند نیز فوق‌العاده بوده و ریشه‌هایش نیز به مانند بسیاری از قاتلان سریالی به دوران کودکی‌اش بازمی‌گردد جایی که زن مورد تعرض قرار گرفته و هیچکس حتی پدرش از او دفاع نکرده است؛ محرکی قوی برای زن که در آستانه میانسالی دست به قتل کودک‌ آزارها بزند.

محمد جلیلوند

سریال افعی تهران را در فیلم‌نت تماشا کنید.

گالری عکس «افعی تهران»

برچسب‌ها: آزاده صمدی،افعی تهران،پیمان معادی،سامان مقدم،سحر دولتشاهی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها