فیلم «فراری» به کارگردانی مایکل مان درباره مردی است که در پی از دست دادن وارثش دچار چالشی می شود ولی او وارث دیگری دارد که نمی تواند وجود او را افشا کند.
به گزارش فیلم نت نیوز به نقل از راجر ای برت، مایکل مان در تمام دوران حرفهای خود در حال بررسی شخصیتهای پر عیب مردان چالشبرانگیز بوده است و همین روحیه او را به گزینهای عالی برای پرداختن به زندگی انزو فراری تبدیل میکند؛ مردی که همه تلاشش این بود که در مسابقه زندگی پیروز شود چه رکورد سرعتی که او آنقدر محکم نگه داشت که دیگران را در معرض خطر قرار داد و چه مشخصات خودرویی که دائماً برای یک برتری نیم ثانیه ای بیشتر در رقابت، بهروز می شد.
تصویر انزو فراری در فیلم «فراری»، انسانی است که عمیقاً آگاه است که همیشه در یک قدمی فاجعه قرار دارد. چیزی که فیلم مایکل مان به آن می پردازد مسابقه ذهنیای فراری نیست بلکه این حس است که چیزی در جایی از وجود او همیشه خاموش است؛ چیزی که در نهایت به یک تراژدی منجر می شود.
مایکل مان بر اساس فیلمنامهای از تروی کندی مارتین، درامی درباره مردی ساخته است که به سختی در مسیر زندگی خود حرکت می کند و همزمان در تلاش برای حل مسائل شخصی و حرفهای است. بدون اینکه آشکارا بگوییم، داستان حول محور یک فاجعه می چرخد، داستان مردی که به مانند یکی از وسایل نقلیه پرسرعت خود دائما در رقابتی پرخطر و البته امیدوار است که تصادف نکند.
آدام درایور در نقش فراری بازی سرد و فوقالعاده ای ارائه میکند؛ نمایشی که ممکن است به دلیل لهجه ساختگی ایتالیایی مثل نقشش در «خانه گوچی»، ارزش هایش دیده نشود. اگر از آن لهجه ساختگی عبور کنیم، انتخابهای ظریفی را که درایور دارد تا از مردی پر رمز و راز یک انسان بسازد، تحسین خواهید کرد. فیلمنامه ظریف مارتین به این نامزد اسکار فرصت های زیادی برای خودنمایی می دهد. فراری به شکل یک نابغه بی رحم به تصویر کشیده می شود، اما همچنان از پسر مرده خود مشاوره می گیرد و به وضوح به عنوان یک قهرمان برای مردمش ترسیم می شود. در کلیسا، او را مستقیماً با عیسی مسیح مقایسه می کنند؛ نجاری که امروز با فلز کار می کند.
آیا جای تعجب دارد که فراری فشار کمالگرایی را احساس می کند؟ همانطور که اغلب در فیلم های مایکل مان رخ می دهد، فشارهای ذهنی به فاصله عاطفی منجر می شود. تقریباً همه افراد در دنیای انزو فراری یکبار مصرف هستند – رانندگان، عاشقان، کارمندان، و غیره.
آدام درایو تلاش فراری برای حفظ محبت به دو زن زندگی اش را به زیبایی به نمایش می کشد؛ همسرش لورا (پنه لوپه کروز) و معشوقه اش لینا (شالین وودلی) که از او یک فرزند دارد. او اخیراً پسری که با لورا داشت از دست داده که منجر به غم و اندوهی شده که در کل فیلم همراه اوست. این غم و اندوه را به خصوص در بازی خیره کننده پنه لوپه کروز به عنوان زنی که از سردی و جدایی عاطفی شوهرش به اندازه کافی خسته شده است هم می بینیم. اگر آدام درایور فولاد سرد «فراری» است، کروز آتشی است که در موتور این فیلم می چرخد. این فیلم یکی از بهترین اجراهای پنه لوپه کروز بود.
فیلم «فراری» در سال ۱۹۵۷ اتفاق می افتد که در آن انزو فراری به ۶۰ سالگی نزدیک میشود و تلاش میکند تا تسلط خود را بر صنعتی که در آن انقلاب کرده است حفظ کند. او در ایتالیا یک قهرمان است، اما حفظ کردن این تاج قهرمانی، کار دشواری است. فیلم با تلاشی برای شکستن یک رکورد سرعت آغاز می شود، چیزی که فراری می داند که می تواند برای شرکتی که در حال حاضر با ورشکستگی دست و پنجه نرم می کند، ویرانگر باشد.
شرکت فراری در این مرحله به جای اینکه تولید وسایل نقلیه ای تولید کند که بتوان آن را به فروش رساند تا برندش را در رقابت تجاری حفظ کند، بیش از حد روی خودروهای اسپورت متمرکز شده است.
درنهایت فیلم «فراری» درباره مردی است که وارت رسمی خود را از دست داده و وارث دیگرش را نمی تواند افشا کند و درک این موضوع که مسیح امروزی بودن با انتظارات خاصی همراه است، برایش سخت است.
فیلم سینمایی «فراری» را در فیلم نت از اینجا ببینید.
مترجم: مهشید محمدی مرام