مروری بر بازتاب رسانه‌ای فعالیت‌های پلتفرم فیلم‌نت در هفته گذشته

اهمیت دست‌کم نگرفتن هوش مخاطب

- 4 دقیقه مطالعه

در این مطلب نگاهی به بازتاب رسانه‌ای انتشار فیلم‌ها و سریال‌های مختلف در پلتفرم فیلم‌نت در طول هفته گذشته انداخته‌ایم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، در این هفته (از شنبه ۸ بهمن تا جمعه ۱۴ بهمن)، علاوه بر انتشار قسمت‌های جدید دو مجموعه «پدرخوانده» و «پوست شیر»، آثار مختلفی از محصولات ایرانی و خارجی در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شدند که واکنش‌هایی را در رسانه‌های مختلف برانگیختند. در ادامه نگاهی به برخی از این واکنش‌ها می‌اندازیم.

معرفی آثار منتشرشده در فیلم‌نت

در هفته‌ای که گذشت، انتشار فیلم «انارهای نارس» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی به‌شکل گسترده‌ای توسط رسانه‌ها پوشش داده شد. این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی مصطفوی و محصول سال ۱۳۹۲ است.

خبر انتشار «انارهای نارس» در خبرگزاری مهر

خبر انتشار «انارهای نارس» در خبرگزاری ایلنا

خبر انتشار «انارهای نارس» در شرق

خبر انتشار «انارهای نارس» در خبرگزاری میزان

خبر انتشار «انارهای نارس» در سون آرت نیوز

خبر انتشار «انارهای نارس» در گیتی آنلاین

خبر انتشار «انارهای نارس» در پرسون

خبر انتشار «انارهای نارس» در بانی فیلم

خبر انتشار «انارهای نارس» در شهرآرانیوز

خبر انتشار «انارهای نارس» در خبرگزاری برنا

خبر انتشار «انارهای نارس» در خبرگزاری پانا

 

رسانه‌های دیگری هم با بازنشر مطلبی که در فیلم‌نت نیوز در مورد فیلم «اعتراض» (مسعود کیمیایی) منتشر و در آن پنج دلیل برای تماشای این فیلم مرور شده بود، به انتشار این فیلم مهم کیمیایی در پلتفرم فیلم‌نت واکنش نشان دادند:

پنج دلیل برای تماشای «اعتراض» در خبرگزاری خبرآنلاین

پنج دلیل برای تماشای «اعتراض» در اعتماد آنلاین

پنج دلیل برای تماشای «اعتراض» در چارسوپرس

 

اما به‌تازگی پلتفرم فیلم‌نت بخش جدیدی را با عنوان «رادیو نت» راه‌اندازی کرده است. اولین قسمت رادیو نت روز جمعه ۱۴ بهمن در سایت این پلتفرم در دسترس قرار گرفت. شماره نخست «رادیو نت» که به بحث در مورد فصل اول سریال «پوست شیر» اختصاص دارد با مدیریت هنری مسعود رفیع‌زاده و تدوین بهار فنایی تولید و ساختار آن در قالب دیالوگ باکس تعریف شده است. این خبر هم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در خبرگزاری ایلنا

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در سینماسینما

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در خبرگزاری میزان

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در سینما خانه

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در گیتی آنلاین

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در خبرگزاری پانا

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در سینمای نو

خبر راه‌اندازی «رادیو نت» در سون آرت نیوز

 

مطالب مرتبط با محصولات اختصاصی فیلم‌نت

فیلم‌نیوز در مطلبی به بهانه نمایش دو برنامه «پدرخوانده» (در پلتفرم فیلم‌نت) و «شهروند و مافیا»، عملکرد گردانندگان مسابقات مختلف مافیا را بررسی کرده است. در بخشی از مطلب، در مورد عملکرد کامبیز دیرباز به‌عنوان گرداننده رئالیتی شو «پدرخوانده» چنین آمده است: «دیرباز این بار هم عملکردی تحسین شده دارد و با اجرای شسته – رفته خود به بالا رفتن ضرباهنگ رقابت کمک می‌کند. این بار او یک پیپ هم همراه دارد که اتفاقی تازه و متفاوت در گردانندگی مسابقه مافیا است. دخالت به موقع و کم‌حرفی ویژگی بارز اجرای دیرباز در این رئالیتی شو است.»

 

مثل همیشه، انتشار قسمت جدید سریال «پوست شیر» هم فرصتی ایجاد کرد تا رسانه‌ها از جنبه‌های مختلف به این مجموعه پرداخته و مطالبی خواندنی را در مورد «پوست شیر» منتشر کنند. به‌عنوان مثال خبرگزاری ایسنا در یادداشتی به قلم پویا نبی (روزنامه‌نگار، نویسنده و فیلمساز) به «پوست شیر» پرداخت. نبی اعتقاد داشت یکی از ویژگی‌های مثبت «پوست شیر» این است که به مخاطب خود باج نمی‌دهد. نبی در بخشی از یادداشت چنین نوشته است: ««اولین تجربه سریال‌سازی برادران محمودی برای شبکه نمایش خانگی بی‌تردید یکی از شاخص‌ترین محصولات این حوزه تازه پا در کشور ماست. «پوست شیر» چه به لحاظ قواعد قصه‌گویی و چه در ساختار بصری از آن دسته محصولاتی است [که] سطح هوش و سلیقه مخاطب خود را دست کم نمی‌گیرد و در تلاشی قابل ستایش می‌کوشد در بازار مکاره فیلم‌ها و سریال‌های هم‌وطن که یا دست به دامن شوخی‌های مبتذل تاریخ گذشته می‌شوند و یا در قواعد اولیه خود دچار نقصان هستند، محصولی استاندارد برای مخاطب عام ارائه دهد.»

 

خبرگزاری ایرنا هم در مطلبی به یک نکته مثبت فرهنگی در «پوست شیر» پرداخت. در این مطلب چنین آمده که «پوست شیر» به‌شکل مناسبی سعی کرده این فرهنگ را بین مخاطبان خود جا بیاندازد که در صورت وقوع یک تعرض، نباید جای قربانی و متهم را عوض کرد: «یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در این سریال پررنگ است و می‌توان آن را فرصتی برای فرهنگسازی دانست، این است که با طرح موضوع تجاوز به یک دختر جوان توسط تبهکاران، نقش خلافکار و قربانی را جابه‌جا نشان نداده است و شما در جای جای سریال موکدا با این مساله مواجه می‌شوی که دختری که مورد تجاوز قرار گرفته است یک «قربانی» است و چه درست به نمایش درآمده است که مادر، پدر، پسری که عاشق دختر است، دوست پدر هیچ کدام تصویری ناشایست از آن دختر در ذهن ندارند.»

 

خبرگزاری تسنیم هم در راستای ارزیابی مضامین سریال «پوست شیر» و نحوه بازتاب مسائل اجتماعی در این سریال، با دکتر عبدالکریم خیامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، رئیس کمیته رسانه‌ای و فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای انتشار ساترا و همچنین مونا فلسفی روانشناس اجتماعی گفت‌وگویی انجام داده است. خیامی در بخشی از سخنانش، عوامل جذابیت «پوست شیر» را چنین ارزیابی کرد: «این سریال خشونت و قتل دارد؛ تصور آتش‌سوزی را داریم که شاید گره‌های داستان بعدا باز شود و روال داستان به‌شکل دیگری پیش برود، اما «پوست شیر» به این دو جذابیت صرفا تکیه نکرده است و عوامل عاطفی در آن وجود دارد، دلتنگی‌های پدر برای دختر؛ ابتدا دخترِ قصه پدرش را که از زندان آزاد شده است نمی‌پذیرد و بعد آن حسّ عاطفی پدر و دختر شکل می‌گیرد، عاشقانه‌هایی که در داستان وجود دارند و طلاقی که رخ داده است و می‌تواند بازگشت داشته باشد، فضای معمایی و پلیسی سریال است که با ایجاد تعلیق در داستان، به جذابیت «پوست شیر» بیشتر کمک کرده است.»

فلسفی هم با ارزیابی نقاط قوت و ضعف «پوست شیر»، به این اشاره کرد که در حوزه‌هایی همچون تجاوز و نمایش زنان بی‌سرپرست به روانشناسی پشت این سریال نمره خوبی می‌دهد: «متاسفانه برخی از کارها که خوب درنمی‌آید و تاثیرگذار نیستند، اصلا توجهی به استفاده از کارشناس متبحر ندارند. نکته‌ای که در این سریال حائز اهمیت است کنار پرداختن به جرائم و معضلات اجتماعی، هشدار و تلنگر به موضوع تجاوز بود، تابویی که کمتر درباره‌اش صحبت می‌شود و خیلی خوب است به این اخطار مهم در جامعه بپردازیم.»

این روانشناس اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش چنین گفت: «اتفاق خوبی است که در سریال، زنانی را نشان می‌دهد که برایشان شغل ایجاد می‌شود و می‌بینید لیلای داستان (پانته‌آ بهرام) برای درآوردن هزینه‌های خودش، خیاطی می‌کند و زنان دیگری که بی‌پناه‌اند و سرمایه‌ای ندارند و برایشان شغل ایجاد شده است.»

برچسب‌ها: پدرخوانده،پوست شیر،تیتر یک،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها