ویم وندرس رئیس هیئت داوران جشنواره توکیو شد

بازگشت فیلمساز آلمانی به کشور مورد علاقه‌اش

- 2 دقیقه مطالعه

فیلمساز برجسته سینمای آلمان رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو شد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، برگزارکنندگان جشنواره فیلم توکیو روز دوشنبه اعلام کردند که ویم وندرس، اسطوره فیلمسازی سینمای آلمان، ریاست هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را بر عهده خواهد گرفت.

ویم وندرس این روزها در اوج است. فیلم «روزهای عالی» به کارگردانی وندرس به‌تازگی در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان بهترین فیلم داستانی سال‌های اخیر وندرس شناخته شد. این فیلم به داستان مرد میانسالی اهل توکیو می‌پردازد که زندگی خود را به انجام خدمات شهری و لذت‌های کوچک محدود ساخته است. این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را برای کوجی یاکوشو، بازیگر کهنه‌کار ژاپنی، به ارمغان آورد.

وندرس که اکنون ۷۷ ساله است، در طول ۵۵ سال فعالیت هنری‌اش برنده بسیاری از افتخارات سینمای جهان از جمله شیر طلایی جشنواره ونیز برای فیلم «وضعیت اشیا» در سال ۱۹۸۲، نخل طلای جشنواره کن برای «پاریس، تگزاس» در سال ۱۹۸۴ و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن برای فیلم «بال‌های اشتیاق» در سال ۱۹۸۷ شده است. وندرس همچنین سه بار در رشته بهترین مستند نامزد جایزه اسکار شده است. در جشنواره کن امسال از مستند جدید وندرس به نام «آنسلم» نیز رونمایی شد.

پیوند ویم وندرس با سینمای ژاپن را لااقل از سال ۱۹۸۵ می‌توان دنبال کرد؛ زمانی که او مستند تحسین‌شده «توکیوگا» را به‌عنوان ادای احترامی به کارگردان کلاسیک ژاپنی، یاسوجیرو ازو، تولید کرد. وندرس از مدت‌ها پیش ازو را قهرمان سینمایی خود اعلام کرده است. امسال صدوبیستمین سالگرد تولد ازو است. به همین مناسبت، جشنواره توکیو بخش ویژه‌ای را تدارک دیده است که میزبان آن وندرس است. وندرس اولین بار در سال ۱۹۸۵ در جشنواره توکیو شرکت کرده بود و در سال ۱۹۹۳ هم رئیس هیئت داوران بخش سینمای جوان این جشنواره بود.

وندرس در بیانیه‌ای اعلام کرد که از بازگشت به جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو هیجان‌زده است و این اتفاق در شصتمین سال درگذشت و صدوبیستمین سال تولد یاسوجیرو ازو، این مناسبت را برای او ویژه‌تر می‌کند.

برچسب‌ها: جشنواره فیلم توکیو،ویم وندرس،یاسوجیرو ازو
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها