بهترین سریال‌های کمدی از فرندز تا بیگ بنگ تئوری

- 6 دقیقه مطالعه
سریال‌های کمدی، مخاطبان زیادی در جامعه دارند و برخی از آن‌ها مانند فرندز، میان چند نسل مختلف محبوب هستند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، در میان انبوه سریال‌های کمدی، برخی آثار نه صرفا به عنوان کمدی، بلکه به عنوان شاهکارهایی در دنیای تلویزیون شناخته می‌شوند. این سریال‌ها با ظرافت، لحظات طنز را در بستر تعلیق و درام می‌آفرینند و به همین دلیل با گذر زمان نیز، محبوبیت خود را حفظ می‌کنند.

برخی از سریال‌های کمدی ماندگار، به واسطه قواعد نانوشته‌ای که در طول داستان شکل می‌دهند، در اذهان باقی می‌مانند. این سریال‌های پیشرو، نه به واسطه جنجال‌آفرینی یا محبوبیت آنی در زمان خود، بلکه به دلیل تاثیرگذاری عمیق بر نسل‌های بعد و الهام‌بخشی به آثار بعدی، در تاریخ تلویزیون جایگاهی ویژه پیدا کرده‌اند.

کمدی‌های تلویزیونی ماندگار، همانند سایر پلتفرم‌های سرگرمی، آینه‌ای تمام‌نما از دغدغه‌ها و روحیات جامعه زمان خود هستند و پیامی فراتر از سرگردم شدن را به مخاطبان خود منتقل می‌کنند. این پیام‌ها می‌توانند طیف وسیعی را شامل شوند، از نقد طنزآمیز اوضاع سیاسی و اجتماعی گرفته تا به تصویر کشیدن روابط انسانی و تحولات فرهنگی.

در این مقاله، سفری در گذر زمان خواهیم داشت و ۶ تا از بهترین سریال‌های کمدی تاریخ تلویزیون را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این سریال‌ها با گذر از ژانرهای مختلف و ارائه روایت‌های بدیع، معیارهای کمدی را ارتقا داده‌ و همچنان پس از سال‌ها، طراوت و جذابیت خود را حفظ کرده‌اند.

۱- چیرز (Cheers)

«چیرز» در عین حال که یک داستان عاشقانه و کمدی اداری محسوب می‌شود، ادای احترامی به زندگی کارمندان آمریکایی پس از ساعات کاری است. این سریال برای هر مخاطبی معنای خاص خود را دارد و فارغ از سلیقه‌های مختلف، تجربه تماشای آن لذتی منحصر به فرد به همراه خواهد داشت.

«چیرز» با رهبری بی‌نظیر تد دانسون، بازی درخشان شلی لانگ و حضور ریا پرلمن در نقشی مکمل و به‌ یادماندنی، به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های کمدی تاریخ تلویزیون تبدیل شد. ثبات در ارائه طنز ناب و کاراکترهای دوست‌داشتنی، رمز موفقیت این سریال در گذر ۱۱ فصل بود.

«چیرز» به قلم جیمز باروز، گلن چارلز و لس چارلز خلق شد و ستارگانی همچون دن اوشانن، دیوید آنجل و سم سایمون را به ستاره‌های نوظهوری تبدیل کرد. این سریال، طنز ظریف خود را با درام و شخصیت‌پردازی‌های عمیق در هم آمیخته و اثری ماندگار خلق کرده است.

Cheers سریال کمدی

۲- ساینفلد (Seinfeld)

این سریال برنده جایزه امی که به اصطلاح «درباره هیچ چیز» است،‌ دقیقا برعکس این ادعا عمل می‌کند و برای نه فصل درخشان، ثابت می‌کند که جری ساینفلد با بازی خودِ جری ساینفلد با نگاه منحصر به فرد خود به عنوان یک استندآپ کمدین، می‌تواند جزئیات به ظاهر بی‌اهمیت زندگی را مورد بررسی قرار دهد.

در این طنز اجتماعی که بسیاری از قراردادهای ژانر کمدی را زیر پا می‌گذارد، جری ساینفلد و لری دیوید، دنیای خاص خودشان از نیویورک را خلق می‌کنند که در آن، بی‌احساسی و خودخواهی حرف اول را می‌زند. دنیای اطراف جری شامل دوست صمیمی او، جرج کاستنزا با بازی جیسن الکساندر با اراده‌ای سست، دوست‌دختر سابق پرشور او، الن بینز با بازی جولیا لوئی و همسایه عجیب و غریب او، کوزمو کریمر با بازی مایکل ریچاردز که استعدادهایش منجر به خلق برخی از دیالوگ‌های کلاسیک و گاه بی‌معنی در تلویزیون شد، هستند. این سریال که پر از ارجاعات به فرهنگ عامه است و دنیای خاص و غنی خودش را خلق کرد که به خودش ارجاع می‌دهد هنوز هم یکی از پرمخاطب‌ترین و باارزش‌ترین کمدی‌های تاریخ به حساب می‌آید.

ساینفیلد

۳- دوستان (Friends)

همانطور که در آهنگ تم سریال به زیبایی بیان شده است که «من برایت آن‌جا خواهم بود»، سریال «دوستان» به کاوشی عمیق، شاد و دلنشین در مفهوم دوستی می‌پردازد.

شکی نیست که مانیکا با بازی کورتنی کاکس و ریچل با بازی جنیفر آنیستون هرگز نمی‌توانستند از پس اجاره آن آپارتمان بربیایند و به ندرت کسی به خوش‌شانسی آن‌ها است که اتاق‌های مجاور بالای یک کافی‌شاپ با کاناپه‌ای همیشه در دسترس پیدا کند.

با این حال، این ویژگی‌های فانتزی اثر «مارتا کوفمن» و «دیوید کرین»، به شخصیت‌ها، عمقی انسانی می‌بخشند و مخاطب را با چالش‌های آن‌ها در زمینه وفاداری، عشق، حمایت و پویایی دوستی همراه می‌کنند.

فارغ از کمیستری بی‌نظیر بازیگران، «دوستان» طیف وسیعی از چالش‌هایی را که ممکن است در روابط دوستانه رخ دهند، به تصویر می‌کشد: عشق‌های نافرجام، دوری، مشکلات مالی، فقدان عزیزان، تغییر شغل و موارد دیگر.

شوخی‌های ماندگار این سریال، شاهدی بر کیفیت بالای نویسندگی آن است و نسل‌های جدید همچنان مجذوب تماشای ۱۰ فصل درخشان آن می‌شوند. اما ظرافت و زیبایی این سریال در به تصویر کشیدن جوهره واقعی دوستی، غالبا نادیده گرفته می‌شود.

دوستان: تجدید دیدار در فیلم نت 

۴- اداره (Office)

بر کسی پوشیده نیست که نسخه بریتانیایی سریال «اداره» یکی از بهترین کمدی‌های تلویزیونی انگلستان است. اقتباس این سریال برای مخاطبان آمریکایی امری دشوار به نظر می‌رسید و محبوب‌تر شدن آن نسبت به نسخه اصلی، غیرقابل‌باور بود. با این حال، این اتفاق افتاد.

گرگ دانیلز در سال ۲۰۰۵ با اقتباسی متفاوت از سریال «اداره» ساخته ریکی جرویز و استیون مرچنت، کار غیرممکنی را انجام داد. به نظر می‌رسد کلید موفقیت او در پرداخت شخصیت اصلی نهفته است.

در حالی که رئیس نسخه بریتانیایی، دیوید برنت با بازی ریکی جرویز شخصیتی به‌هم‌ریخته و دراماتیک بود، رئیس نسخه آمریکایی، مایکل اسکات با بازی استیو کرل، فردی ساده‌لوح و مهربان است که قلب رئوف او، رفتارهای نامناسبش را تا حدی قابل‌توجیه می‌کند.

راز موفقیت بسیاری از کمدی‌های محیط کار آمریکایی، القای این حس به مخاطب است که همکاران می‌توانند به مثابه خانواده دوم باشند. ممکن است در این محیط‌ها شاهد دعوا، کلک‌بازی، خرابکاری و شوخی‌های گاه و بی‌گاه باشیم، اما در نهایت، افراد پشتیبان یکدیگر هستند.

از این منظر، سریال «اداره» هم جنبه‌ای واقع‌گرایانه و هم الهام‌بخش دارد. این سریال، تصویری از رویاها و کابوس‌های روزمره کاری را به تصویر می‌کشد.

۵- آشنایی با مادر (How I Met Your Mother)

این سیتکام که روایتی نو از کلیشه دوستان در شهر ارائه می‌دهد، بیننده را به سفری در زمان می‌برد و داستان جستجوی عشق واقعی توسط تد موزبی با بازی جاش ردنر را روایت می‌کند. در حالی که تد تلاش می‌کند مردی ایده‌آل باشد، وسواس او برای یافتن زنی بی‌نقص، تجربیات تلخی را برای او رقم می‌زند.

بخش عمده‌ای از طنز سریال از تضاد شخصیتی بین دو بهترین دوست تد، مارشال با بازی جیسون سیگل و بارنی با بازی نیل پاتریک هریس، ناشی می‌شود. بارنی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا به یک زن‌باز قهار تبدیل شود. نقطه قوت اصلی سریال، شیوه گیرای آن در به تصویر کشیدن راز هویت مادر و خلق سفری احساسی در گذر زمان است. با وجود اینکه پایان‌بندی غافلگیرکننده سریال کام تلخی در ذهن طرفداران گذاشت، خاطرات خوش این گروه دوست‌داشتنی هنوز هم در یادها باقی مانده است.

۶- تئوری بیگ بنگ (The Big Bang Theory)

«تئوری بیگ بنگ» روی زندگی گروهی از دوستان دانشمند و در عین حال عجیب به نام‌های شلدون با بازی جیمز پارسونز، لئونارد با بازی جانی گالکی، هاوارد با بازی سایمون هلبرگ و راج با بازی کونال نایر تمرکز دارد. در کنار آنها، شخصیت‌های محبوب دیگری مانند پنی با بازی کیلی کوئوکو، امی با بازی ماییم بیالیک و برنادت با بازی ملیسا راوش را نیز می‌بینیم. پنی که دختری جذاب و محبوب است، به تازگی همسایه شلدون و لئونارد شده است. تضاد شخصیت پنی و دو همسایه عجیب خود، باعث ایجاد ارتباط عجیب اما صمیمی بین آن‌ها می‌شود.

این سریال با وجود اینکه از نظر فرمت، نوآوری خاصی به خرج نمی‌دهد، اما موفق به جذب قشری از مخاطبان شده است که معمولا در هالیوود مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در حالی که اکثر سریال‌ها شخصیت‌هایی جذاب و زیبا را به تصویر می‌کشند، «تئوری بیگ بنگ» با شخصیت‌های دست‌و‌پا چلفتی و عجیب خود، طرفداران زیادی پیدا کرد. محبوبیت این سریال به حدی بود که در سال ۲۰۱۷، اسپین‌آف شخصیت شلدون با عنوان «شلدون جوان» ساخته شد که دوران کودکی این نابغه عجیب را روایت می‌کرد.

سخن آخر

سریال‌های کمدی همگی به عنوان زمینه‌ای برای ایجاد آرامش به حساب می‌آیند که با نگاه طنزآمیز خود به مسائل مختلف، رویکردی متفاوت را به مخاطبان خود عرضه می‌کنند.

امیر صنایعی

فیلم نت نیوز- جدیدترین اخبار و اطلاعات فیلم و سریال

برچسب‌ها: آفیس،چیرز،ساینفلد،سریال کمدی،فرندز،معرفی فیلم و سریال
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها