حامد جعفری تهیه کننده «بچه زرنگ»:
«بچه زرنگ» با اکران آنلاین به دست مخاطب بیشتری میرسد
حامد جعفری که تهیه کنندگی فیلم بلند انیمیشن «بچه زرنگ» را برعهده دارد درباره اکران آنلاین نوروززی این انیمیشن در پلتفرم فیلمنت به خبرنگار فیلم نت نیوز گفت: نمایش این انیمیشن در بخش سینما آنلاین فیلم نت نخستین تجربهام به عنوان تهیه کننده بوده است زیرا زمان اکران آثاری قبلی استودیوی ما، اکران آنلاین اساسا مطرح نبود پس هنوز خیلی زود است که درباره کیفیت اکران آنلاین و یا دستاوردهای آن صحبتی کنم، اما آنچه مسلم است اکران آنلاین در پلتفرم موجب دسترسی مخاطبان بیشتری از طیف تماشاگرانی که به سینما نمیروند، میشود و این مهم میتواند ارزیابی بهتری از اثر تولیدشده به صاحبان فیلم میهد.
تهیه کننده انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» ادامه داد: دسترسی مخاطب متنوع به فیلم مهمترین کارکرد اکران آنلاین است به خصوص اینکه امکانی فراهم شده که علاوه بر مخاطبان داخلی که به هر دلیل در سالنهای سینما فیلم نمیبینند یا نمیتوانند ببینند، ایرانیانِ خارج از کشور نیز از فیلمهای روز ایران بهرهمند شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکران آنلاین فرصتی برای قاچاق نشدن فیلم فراهم میکند، گفت: واقعیت این است که موسسه هنر پویا از آغاز تا امروز با هدف ساخت فیلم برای خانواده فعالیت کرده و میکند و کودکان و نوجوانان را نیز در چارچوب تعریف خانواده در نظر میگیرد بنابراین از این جهت اکران آنلاین به نوعی به هدف تولیدات ما نزدیک است. اما در پاسخ به شما اگر بخواهیم بگوییم که آیا اکران آنلاین کمک میکند تا فیلمها قانونی دیده شود یا نه باید بگویم که طبق آمار ۷۰ درصد مخاطبان از طریق پیام رسان و یا شبکههای اجتماعی آثار را به صورت غیرقانونی به تماشا مینشینند پس رعایت حقوق مالکانه آثار برای رفع این معضل نیاز به تمهیداتی از سوی نهادهای حاکمیتی دارد.
این تهیه کننده انیمیشن درباره اکران آنلاین فیلمهای کودک و نوجوان و دیده شدن این نوع سینما گفت: به اعتقاد من سینما یک رسانه گرم است به این معنا که یک جمعیتی در هر سانس به تماشای فیلم مینشینند و حال و هوای یکسانی از خوشحالی و یا تاثر در فیلمِ در حال پخش روی پرده سینما را تجربه میکنند و طبیعتا در اکران آنلاین این حس و حال جمعی وجود ندارد. در حالی که سینما یک هنر جمعی است و اساسا برای سرگرمی دسته جمعی و گروهی ساخته میشود بنابراین طرح این موضوع که اکران آنلاین به سینما کمک میکند به نظرم دقیق نیست و اکران آنلاین کمکی به سینما نخواهد کرد، اما جواب این سوال که آیا اکران آنلاین میتواند در توجه خانوادهها به سینمای کودک و نوجوان یاری رسان باشد، مثبت است و به اعتقاد من اکران آنلاین آن دسته از مخاطبهایی که بالقوه هستند و فرصت بهرهمندی و تماشای اثر در سینما را ندارد برای دیدن آثار سینمای ایران به فعلیت در میآورد.
این تهیه کننده سینما افزود: مثلا وقتی از منظر تبلیغاتی به ماجرا نگاه کنیم هم به همین شکل است. یعنی ممکن است تماشاگرانی باشند که تبلیغات فیلم را از تلویزیون و یا شبکه های اجتماعی نبینند یعنی اصلا اهل تلویزیون و یا فضای مجازی نباشند ولی حتما این جماعت از خیابان و اتوبانها عبور میکنند و بیلبوردهای شهری را میبینند و این نوع تبلیغات میتواند روی این گروه تاثیرگذار باشد، بر همین اساس به گمانم اکران آنلاین هم کارکردی شبیه به همین مورد را دارد یعنی آن دسته از مخاطبانی که انتخاب کردند دسترسی مشخصی به مدیا داشته باشند و انتخاب آنها پلتفرم بوده است میتوانند در اکران آنلاین فیلمهای سینمایی را به تماشا بنشینند.
جعفری یادآورشد: نکته مهمتر برای تیم سازنده یک فیلم این است که میتوانند به مخاطبانی که پیش از این به آنها دسترسی نداشتند دسترسی پیدا کنندد که این نکته مهم و ارزندهای است خصوصا برای مجموعه هنرپویا که رویکرد خانواده محور دارد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که نگاه جامع تری به همه کودکان در سراسر کشور دارد. در حقیقت اکران آنلاین در پلتفرمها به عنوان امکانی عمل میکند که بتواند جمعیت قابل توجه و بیشتری را به آمار مخاطبان فیلمهای سینمایی اضافه کند.
اکران آنلاین برای خانواده می صرفد
وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به مخاطرات اکران آنلاین فیلمهای کودک و نوجوان گفت: واقعیت این است که این گروه سنی به ویژه کودکان تکرار را دوست دارند و اگر فیلمی از تولید استانداردی برخوردار باشد، کودک دوست دارد بارها و به تکرار به تماشای فیلم بنشیند که به تبع با محدودیت زمانی که در نمایش اکران آنلاین برای تماشا به ازای خرید هر بلیت وجود دارد، برای خانواده هزینه بردار خواهد بود و ممکن است موجب تکدر خاطر مخاطبان کودک شود.
تهیه کننده انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» خاطرنشان کرد: جنبه مثبت اکران آنلاین هم این است که خانواده حداقل چهار نفری با یک بلیت صد هزارتومانی میتوانند فیلم را ببینند که از لحاظ اقتصادی به صرفهتر از سینما است.
حامد جعفری در پاسخ به اینکه آیا تهیه کننده در اکران آنلاین متضرر نمیشود، گفت: اگر اکران آنلاین تنها اکران فیلم بود، بله تهیه کننده و صاحب اثر متضرر میشد ولی الان این طور نیست. البته که به نوع عملکرد پلتفرمها در شیوه تبلیغات و اطلاع رسانی آثار هم خیلی بستگی دارد اما اگر اکران آنلاین را به عنوان یک امکان مکمل در نظر بگیریم، این نوع اکران بسیار مفید و موثر هم است.
وی در پایان بیان کرد: در اکران روی پرده از جهت مخاطب رکورد سینمای کودک سالهای اخیر و رکورد پرمخاطبترین انیمیشن سینما را با حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب به نام خود ثبت کردیم از همین رو برای توسعه مخاطب به اکران آنلاین توجه کردیم که به نوعی کمک کار خواهد بود. چون کانون و استودیو هنرپویا به عنوان سازندگان این اثر، اهداف فرهنگی مهمتری دارند و میزان تماشاگر برایشان مهم است، اکران آنلاین میتواند از این جهت کارآمد باشد.
گفتگو از پریسا ساسانی
بچه زرنگ در فیلم نت